Jump to content

Blue butterfly pea -> toverthee, meerminnenthee

Sand&Oak

Recommended Posts

Ik zet deze (blue butterfly pea/Clitoria ternatea) bij kruiden omdat ze vooral bekend is i.v.m. de blauwe bloemen (ookal zijn de peulen ook eetbaar.) Zijn er meer mensen die deze (proberen) te groeien?

Het is een klimplant die blauwe bloemen maakt en uiteindelijk een soort peulen vormt. De bloemen zijn erg populair i.v.m. de blauwe kleurstof die gebruikt wordt om voeding mee te kleuren (denk aan creatieve rijst, rijstnoodles, havermout, ik zat zelf te denken aan een cake experiment) en er wordt thee mee gezet. (De thee is extra leuk, want deze is blauw en als je er citroen aan toevoegt dan komt er een kleurreactie naar roze! Dus ook heel leuk voor projectjes met blauwe ijsblokjes in bv citroenwater! Hoe mooi is dat!)

Ik heb 5 zaden gekiemd (eind april) waarvan ik nu twee plantjes over heb. Echter zijn de plantjes echt maar 15 cm hoog (wel een beetje bossig gelukkig, dus niet 1 enkel sprietje.) Ik heb ze nog in potjes staan omdat ik bang was ze te verliezen in de chaos van mijn tuin, en ook omdat ik ze evt binnen wil proberen over te houden, want ik begin de hoop op bloemen dit jaar te verliezen.

Zijn er meer mensen die haar groeien? En is het iemand al gelukt om bloemen te kweken in nederland? Ik zag in een vlog van Roots&refuge dat zij echt een gigantisch plant heeft over 1 van haar tralies, deze produceert echt al veel bloemen, maar daar groeit ze natuurlijk onder andere omstandigheden dan wij hier.

Jaja.. Iemand anders had de zaadjes voor me afgehaald. Je wilt niet weten wat een lachbui het opleverde toen ik de naam door moest bellen, en) dan zijn wij geen pubers meer.

Dit zijn mijn resultaten. Volgens mij rond begin mei gekiemt. Die ene heeft wat ligt blad dus denk ik wat voeding nodig, maar door de regen is het potje nu te nat om bij te voeden. Zoals te zien zijn het nog stevige plantjes waarvan de onderste steel is verhout. Nog geen stokjes nodig. Heb ze vandaag naar binnen gehaalt in de hoop ze over te houden.

IMG2019090117392289801567352932.jpg

IMG2019090117391059601567352937.jpg

IMG2019090117385860141567352941.jpg