Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vruchtwisseling


PnavE_81

Aanbevolen berichten

Ik snap helemaal dat je in een moestuin aan vruchtwisseling moet doen om de grond niet uit te putten en tegen ziekten enzo.

Hoe relevant is dit echter voor mijn minituintje? (Zie foto)

2019082512235964221566731651.jpg

 

Ik kan hem wel netjes gaan opdelen in verschillende percelen enzo, maar als ik hem omspit ligt de helft van de grond van het ene perceel alweer in een ander perceel zo klein is het. Dus hoe relevant is het dat ik mijn 1-2 koolplanten elk jaar in een ander hoekje zet dan het jaar ervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij kool zijn mensen vooral beducht voor knolvoet, maar ik heb mij daar zelf nooit zo in verdiept. Misschien moet je zelf even googlen op knolvoet om te zien wat er wordt aanbevolen m.b.t. vruchtwisseling.

 

Ik begrijp wel helemaal je twijfels over het nut van rotatie, zeker op een kleine oppervlakte. Hier is een filmpje van iemand die er geen waarde aan hecht: https://www.youtube.com/watch?v=ki2Xc8s44sI. Ik ben geen fan die gast, maar ik ben wel evenzeer kritisch op de manier waarop we in de praktijk vruchtwisseling uitwerken. Dat komt meestal neer op het ieder jaar iets anders indelen van de tuin dezelfde jaarlijkse gewassen. Voor sommige problemen is dat lang niet rigoreus genoeg, en soms is gewoon onnodig omdat de problemen die een andere indeling wenselijk maken er niet zijn.

Er worden nogal wat ingenieuze rotatie modellen bedacht die vervolgens als de bijbel worden beschouwd. Dat leidt ook wel eens tot blindheid voor wat er werkelijk gaande is op een tuin. Vergeet nooit te observeren vanuit de belangen van je planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zelf googlen bracht me juist tot de conclusie dat vruchtwisseling zo'n beetje het allerbelangrijkste was...maar mijn gezond verstand zei toch dat dat op zo'n klein oppervlak nauwelijk uit kan maken. (1 keer omspitten en grond ligt deels aan andere kant van de tuin) Vandaar mijn vraag hier. Het filmpje dat je linkt geeft me echter wel de geruststelling dat ik er niet zo op hoef te letten. Ook de vele reacties van mensen daarop stellen gerust. Nu even snel doorgebrowsd, zal het vanavond nog even verder uitgebreid bekijken.

Sowieso is het wisselen haast niet te doen. Een deel van mijn minituintje staat ook nog eens de gehele dag in de schaduw van het huis. Alleen wat je vooraan op de foto ziet krijgt direct zonlicht gedurende de dag. Denk dat het belangrijker gaat zijn om daar meer op te letten dan op de jaarlijkse wisseling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...