Jelle & Martijn Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 Dag moestuinierders, Toch maar een account aangemaakt hier, omdat ik hier steeds terecht kwam bij zoekopdrachten. In juli zijn we in Friesland komen wonen en hebben nu een heerlijke grote achtertuin met bessenstruiken en fruitbomen. Nu is er wat raars.. Er staat een perenboom die zoals het lijkt meerdere vreemde takken heeft. Misschien een experiment van de vorige bewoners? Er hangen gewone peren aan de onderste takken, maar in een paar daarboven hangen een soort appels, maar dan ruwer en met spikkels. Heeft iemand van jullie enig idee wat dit kan zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 Welkom. De boom is geënt met deze peer. https://www.google.com/search?q=pyrus+pyrifolia&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwju2ti-s6bkAhXPZlAKHa4HAMQQ_AUIEigB&biw=1829&bih=851#imgrc=WicRMjdoHVRgKM: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 En het ras van deze Nashi/Aziatische/Zandpeer zou Niitaka of Kosui kunnen zijn. Een aangename verrassing om te hebben! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelle & Martijn Posted August 29, 2019 Author Share Posted August 29, 2019 Ah kijk, wat leuk dat er zo snel reactie komt. en dat ik er ook wat mee kan! De schil is dus niet eetbaar lees ik, ook goed om te weten.Nu nog even uitzoeken wanneer 'ie plukrijp is. Ben erg benieuwd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelle & Martijn Posted August 29, 2019 Author Share Posted August 29, 2019 wat ik wel bijzonder vindt: op https://nl.wikipedia.org/wiki/Nashipeer staat: De plant bloeit omstreeks april. De vruchten worden in de lente geplukt en nashi kan worden gebruikt als een voorjaars-kigo of seizoenswoord in het haiku-schrift. Dat schrift boeit me niet zo maar wel raar dat ie hier nu nog niet eens rijp lijkt, terwijl ie in de lente geplukt wordt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 De Engelse versie van Wikipedia brengt de oplossing: Nashi (梨) may be used as a late Autumn kigo, or "season word", when writing haiku. Nashi no hana (梨の花, pear flower) is also used as a kigo of spring. De vrucht is dus een metafoor voor de herfst, de bloemen voor het voorjaar. Mijn 5 rassen Nashi heb ik de afgelopen weken geplukt, maar jullie zitten een stuk Noordelijker. Superzacht worden ze niet wanneer ze rijp worden. De wespen zullen de rijpe exemplaren wel aanvreten dus dan weet je hoe laat het is. Zou er gewoon eentje morgen plukken en kijken of het je bevalt. Anders wacht je nog een paar weken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelle & Martijn Posted August 30, 2019 Author Share Posted August 30, 2019 Al helemaal blij met dit forum. Dank je Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts