Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vreemde vruchten in perenboom


Jelle & Martijn

Aanbevolen berichten

Dag moestuinierders,

 

Toch maar een account aangemaakt hier, omdat ik hier steeds terecht kwam bij zoekopdrachten.

In juli zijn we in Friesland komen wonen en hebben nu een heerlijke grote achtertuin met bessenstruiken en fruitbomen.

 

Nu is er wat raars.. Er staat een perenboom die zoals het lijkt meerdere vreemde takken heeft. Misschien een experiment van de vorige bewoners?

 

Er hangen gewone peren aan de onderste takken, maar in een paar daarboven hangen een soort appels, maar dan ruwer en met spikkels.

Heeft iemand van jullie enig idee wat dit kan zijn?

IMG2019082818592852971567023091.jpgIMG2019082819003051961567023248.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik wel bijzonder vindt: op https://nl.wikipedia.org/wiki/Nashipeer staat:

De plant bloeit omstreeks april. De vruchten worden in de lente geplukt en nashi kan worden gebruikt als een voorjaars-kigo of seizoenswoord in het haiku-schrift.

Dat schrift boeit me niet zo maar wel raar dat ie hier nu nog niet eens rijp lijkt, terwijl ie in de lente geplukt wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Engelse versie van Wikipedia brengt de oplossing: Nashi (梨) may be used as a late Autumn kigo, or "season word", when writing haiku. Nashi no hana (梨の花, pear flower) is also used as a kigo of spring. De vrucht is dus een metafoor voor de herfst, de bloemen voor het voorjaar. Mijn 5 rassen Nashi heb ik de afgelopen weken geplukt, maar jullie zitten een stuk Noordelijker. Superzacht worden ze niet wanneer ze rijp worden. De wespen zullen de rijpe exemplaren wel aanvreten dus dan weet je hoe laat het is. Zou er gewoon eentje morgen plukken en kijken of het je bevalt. Anders wacht je nog een paar weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...