Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

rand om bessenstruiken


ijsselg

Aanbevolen berichten

In mijn volkstuin wil ik een aantal bessenstruiken zetten. Ronde stam mulchen met compost of houtsnippers. En om de houtsnippers niet door de hele tuin te hebben wil ik een rand om de struiken. Een soort verhoogde bak dus. Hierbij denk ik aan een gebruikte speciekuip afsnijden op 25 cm vanaf de bovenrand en die als ring rond de plant te zetten, 10 cm boven de grond, 15 cm onder de grond. Die 10 cm kan ik opvullen met mulch en de rand maakt het watergeven wat simpeler. Voordeel is ook dat niemand zijn voeten vlakbij de struik kan zetten.

 

Maar... ik ben een beginnende moestuinder, daarom aan jullie de vraag: is dit een goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan wel. Per speciekuip 1 struik dan denk ik.

 

Al zie ik niet zo het nut van die rand. Hou niet van randjes, nogal onnatuurlijk en vind het er niet netter op worden....alles in vakjes...brrr. Maar okay, dat is ook een kwestie van smaak.

 

Waarom zouden mensen op je planten gaan trappen?...best snoei je ook zo dat ze veel licht kunnen opvangen en dus geen takken heel dicht bij de grond. Overweeg ook eens een leimethode waarbij je ze aanbindt...dan kun je meer en makkelijker oogsten op een kleiner oppervalkte. Na een paar jaar wordt een aalbes-trosbes/kruisbes-blauwe bes....bijna alle bessen, toch al gauw 1 a 1,50 meter hoog...soms meer zelfs....daar gaat niemand op staan.

 

Maar ook groeitechnisch vind ik die randjes niet zo geweldig. De wortels van fruitstruiken gaan aanzienlijk breder en kunnen ook daar vocht en het voedsel van compost gebruiken. Hout haksel evt. alleen als bovenlaagje gebruiken, want anders onttrekken de verterende snippers aanzienlijk stikstof die de planten toch we wat nodig hebben. Als de snippers na 1 a 2 jaar ver verteerd zijn, een soort koolstofrijke compost zijn geworden, komt die stikstof heel geleidelijk ook wel weer ter beschikking.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde idee bij mijn bessen, pioenrozen en rabarber.

Alleen zonder rand. Wel een flinke mulch laag van snippers hout en snoeiafval.

 

Die randen werken voor mij niet. Bessen (Ribus) wortelen oppervlakkig en zo'n rand hindert dan.

 

Ook moet de rand hoog zijn want vogels als merel gooien graag de snippers weg op zoek naar eten.

 

En als er wortelonkruid staat dat door de laag mulch komt is een rand lastig met schoffelen.

 

 

Even een foto voor het idee. :

 

2018020715214540331518290360.jpg

 

 

En bessenstruiken zijn zo groot, dan sta je er alleen nog vlak bij tijdens het plukken.

Evengoed vraagt zo`n stuk mulch flink wat onderhoud, een kuub snippers is maar 10 cm op 10M2, en sommige houtsoorten verteren waar je bij staat. Ook krijg je een zeer vruchtbare onderlaag van verteerd hout, waar ook onkruid graag in groeit. Ik moet er een paar keer per jaar doorheen om dat met de hand te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...