ijsselg Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Voor mijn nieuwe volkstuin kan ik oudere struiken overnemen van andere liefhebbers - kruisbessen, rode bessen en witte bessen. Maar is dat een goed idee? Of kan ik i.v.m. de te verwachten opbrengst beter jonge struiken kopen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 krijgertjes zijn altijd goed, even stekken en na 3 jaar heb je prima jonge struikjesnieuw kopen kan ook, kost weinig bijvoorbeeld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Zelf zou ik neigen naar een paar oudere struikjes er bij. Een bessenstruik kan meer dan 10 jaar oud worden. En na een jaar of drie heb je echt al een flinke productie aan een struik. Als de struikjes al een metertje of meer hoog zijn, en een stuk of vier/vijf groene/lichtkleurige takken vanuit de grond hebben staan, dan heb je volgend jaar waarschijnlijk al flink wat bessen. Zelf geef ik stekjes meestal gratis weg, maar als het een flink struikje is, en er valt niets te ruilen is vijf tot acht euro een prijs, die je vaak op marktplaats ziet. Het sociale aspect, is natuurlijk ook van belang. Van mede tuinders kopen schept een band, of dat goed of slecht is, kan ik niet beoordelen. Een voordeel van lokaal aanschaffen is ook, dat de planten aan die omstandigheden gewend zijn. Alhoewel bessen struiken het meestal overal wel goed doen. Volgend voorjaar overal bij veel supermarkten, en bouwmarkten idd, veel bessenstruiken voor drie euro te koop. Er is op het forum een aanbiedings item. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Ik heb veel bessenstruiken uitgedeeld, zowel zelf jong opgekweekte als oude struiken. Bij jonge struiken duurt het een aantal jaar voor je een flinke oogst hebt, dat kan je ondervangen door er tijdelijk meer te zetten. Oude struiken moeten flink teruggesnoeid worden om een droge voorjaar te kunnen overleven. Doe je dat niet dan kunnen ze langdurig kwijnen.Slaat de struik aan dan komen er weer snel takken terug groeien. Bessen wortelen en stekken makkelijk maar ook oppervlakkig en bij verplanten van grote struiken zullen ze veel wortels kwijtraken.Ik heb hier een struik weggeven die een hele winter zonder grond gerooid heeft gelegen en na twee jaar gaf deze struik evengoed de eerste oogst.Ook staan hier stuiken waarvan ik als kind al at. Ze zijn verhuisd en gestekt etc. al langer dan een have eeuw. Let er wel op dat je met de aanhangende grond geen onkruid als kweek of akkerwinde e.d. mee krijgt en zet de struiken op wortelonkruid vrije grond. Het voordeel van zelf stekken opkweken is dat je de struik een vorm kan geven die jou uitkomt. Zelf heb ik bessenstruiken op korte stammetjes gekweekt om zo makkelijker onder de struiken te kunnen schoffelen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 @Patrijs, dus als ik het goed begrijp kunnen bessenstruiken tientallen jaren goed productief blijven? Dus niet de stekken/nakomelingen, maar de ouderplant zelf?Mooi om te lezen. Bij mij valt het wel op, dat de witte minder snel aanslaan, dan de rode.Zou je aanraden, om die witte struiken eens goed te snoeien?mvg mastert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Het is wel afhankelijk van welke bessen en welke grond. Hier op de zandgrond lopen bijv. de kruisbessen snel terug. Bij mij zijn ze 5 tot 7 jaar productief en dan gaan ze er uit (max 10 jaar dus met opkweek).Dit jaar zijn ze 5 jaar oud ( geloof ik) en hebben ze prima gegeven. Vorig jaar was de opbrengst wat minder en het jaar daarvoor gaven maar twee van de drie struiken.Ik heb een aalbes staan die al zeker 15 jaar op die plek staat en prima geeft en groeit. De plant stond al volgroeid op een stuk nieuwe tuin dat ik kreeg en ik heb de plant daarna verplant.De zwarte bessen heb ik na 10 jaar gestekt en verplant en zijn nu vijf of zes jaar oud.En blauwe bessen heb ik opgegeven. Zelfs met zure grond toegevoegd staan ze hier vaak te droog. Witte bessen heb ik (nog) niet en snoeien moet zeker gebeuren. Aalbessen geven het beste op een en zeker tweejarig hout. De driejarige takken snoei je weg. Zomer snoei wordt ook toegepast maar dat doe ik niet, wel haal ik regelmatig de lopers (scheuten bij de grond) weg behalve bij mijn oude aalbes. Toen ik ziek werd heb ik veel bessen opgeruimd. Een aantal volwassen struiken en 25 nieuwe opgekweekte struikjes.De aalbes die al zo lang in de familie was heb ik weggeven omdat ik de bessen minder vond en omdat de oogst te vroeg viel. Deze stuik heeft nu twee jaar staan strijden bij een buurvrouw die er weinig zorg aan verleend . De droogte is dan het ergste. Maar de struik leeft nog steeds. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 29, 2019 Share Posted September 29, 2019 Ik eb nog even foto's gemaakt van een paar bessen. Zelfgekweekte zwarte bessen op stam: En de volwassen aalbes struik de ik een jaar of vijftien terug heb verplant: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts