Jump to content

Asbest op je tuin

Charly

Recommended Posts

Beste allemaal,

Eergisternacht was bij ons in de buurt een brand, waarbij asbest vrij gekomen is. En helaas lagen wij recht in de windrichting. Er liggen behoorlijk wat stukjes kool, as en andere verkoolde resten (isolatiemateriaal?) op ons landje. Maar - naar men zegt - dus ook asbest. Volgens de gemeente mogen we de verkoolde resten opruimen, maar de asbest niet. Het grappige is natuurlijk dat ik geen idee heb wat t verschil is tussen die twee. Dus vooralsnog laat ik alles liggen tot de ‘mannen in witte pakken’ (ja heus!) geweest zijn.

Nou stelt de gemeente ook in een brief dat het voor de beesten geen kwaad kan (kipjes en varkens) en dat sowieso het risico op besmetting heel klein is. Nou kan ik het daar wel mee eens zijn, ook vanwege asdat het de afgelopen 24 uur met bakken uit de hemel gekomen is. (Regen dus he, geen asbest)

Voor groenten uet zegt de gemeente: goed afspoelen is toereikend. Ja voor een rode kool zie ik dat wel zitten. Buitenste bladeren eraf et voilà. Piepers zullen er ook geen last van hebben. Maar durf ik met goed fatsoen onze eikenbladsla voor te zetten aan gasten komend weekeinde . Dat vraag ik u af.

En ook: blijft zoiets in de bodem zitten en is het dan nog gevaarlijk? Ik weet dat de grootste narigheid zit bij inademen en minder in je verteringssysteem.

Maar toch. Ik dacht: zal mijn licht ook es bij jullie opdoen. Wie weet komen we nog tot wijze nieuwe zienswijzen

Dank bij voorbaat voor t meedenken!

Edited by Guest

wees bevriend met kleine dingen

Allereerst, gats Charly..mooi ka. Een nachtmerrie voor een tuinier zoiets. Zie je er zelf ook veel van, veel resten van de brand? Want behalve de asbest, waar ik weinig verstand van heb, heb je ook nog de gewone resten..die pikken de kippen mee op, hoe zat dat nou ook al weer met dioxine eitjes? Misschien je kippen toch ff ophokken?

Nou misschien die sla toch maar niet eten, sla neemt nogal snel op. Verder is het wel wat je zegt, je ademt het niet in, en ik vraag me af of je groenten het op zullen nemen. Maar ik weet het niet hè..Met mij kom je dus niet veel verder sorry

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

om je een startpunt van goede informatie te geven:

https://www.rivm.nl/asbest

en natuurlijk kun je met vragen bij de ggd terecht

ik zou er niet bang voor zijn, maar het is wel een vervelende situatie waar je niet om gevraagd hebt.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Jak. Wat erg. Ik zag het plattegrondje met de besmette grond al langskomen in het nieuws.

Asbest is inderdaad vooral een probleem met inademen in de longen.

Zolang het buiten nat is gebeurt er niet zoveel. Maar als het langere tijd droog is gaat t verstuiven. En de kleine deeltjes worden vast niet allemaal opgeruimd en zijn volgend jaar en het jaar daarna ook nog aanwezig als ze niet echt alles cm voor cm weghalen met stofzuigers o.i.d.

Reken er maar op dat je een iets verhoogt risico loopt op asbestkanker als je lekker in je tuin gaat schoffelen met droog weer. Hoe groot het risico s durf ik niet te zeggen. Ik ben ook geen expert. Maar het is niet voor niets dat iedereen de verplichting heeft om asbest te verwijderen zonder risico voor de omgeving.

Misschien een idee om alvast foto's te maken en een inventarisatie te maken voor het geval je besluit de schade te verhalen?.

Gelijk met paddestoellengek.

Haihai,

Dank voor het meedenken.

Jazeker wordt het onderzocht! Vandaag zijn er twee mannen langs geweest voor onderzoek. Ze hebben idd voornamelijk verkoold isolatiemateriaal gevonden.

Maar mogen niet zeggen of ze ook asbest gevonden hebben. “Dat is de Procedure”. Maar wat ik tussen de regels door begreep, lijken ze niets gevonden te hebben. Dat stelt me weer wat gerust.

Ik heb nog gevraagd hoe het eruit moet zien: “als stukjes suikerspin die glinsteren in het zonlicht”.

Ze hebben goten en terras bekeken.

Niet echt in het veld.

Maar goed, ik ga er dus vanuit dat het toch allemaal wel meevalt. Maar zal braaf wachten tot de officiële resultaten binnen zijn voor ik de salade serveer.

Dank voor de uitgebreide antwoorden. Daar heb ik zeker wat aan. En ook de link. Zo wist ik niet dat iedereen iedere dag wel wat asbest inademt. En dat tijdelijke blootstelling aan iets meer, niet echt ineens de meter doet uitslaan, kwa risico. Het gaat meer om de totale hoeveelheid asbest die je in je leven binnenkrijgt. Zo lees ik het althans.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat het RIVM eigenlijk schrijft dat het allemaal wel meevalt, en dat de gemeente hier straten afzet, auto’s schoonspoelt, een NL-alert uitstuurt en mannen in pakken langs laat komen. Super zorgvuldig hoor. Echt. Maar je krijgt er wel een heel erg doem-gevoel bij. Alsof je in een nucleair gebied woont ofzo.

Nah ja. Weet je. We wachten het allemaal maar af.

Dank voor het meedenken en medeleven sowieso. Dat helpt altijd.

wees bevriend met kleine dingen

Wtf Charly??? Dat is schrikken! Vooral alle brokstukken in je tuin. Pfff, heel naar allemaal.... kan me voorstellen dat je er flink van schrikt. Geen nieuwe info toe te voegen dan wat al gezegd is. Ook niet te veel zorgen maken aan de andere kant hoor.