henk124875 Posted October 29, 2019 Share Posted October 29, 2019 Ik heb mijn peperplanten die ik in potten heb staan nu net naar binnen gehaald omdat snachts de temperaturen wel akelig richting de nul gaan.hangen nog vol met pepers die ik eraf haal op het moment dat ik ze ook eet. in principe wil ik de planten ook laten overwinteren.Maar 2 vragen:Ze staan nu bij mij in de serre waar ik ook de hele dag achter de pc zit. 1. maakt het uit dat ik hier savonds met regelmaat de lamp aan heb?, verstoord dat niet het dag nacht ritme ofzo? 2. de temperatuur varieert van 8 tot 18.5 graden (8 is waar ik hem standaard op heb staan en 18.5 is wanneer ik de verwarming besluit op te schroeven.) is dit nog een probleem of kan dat allemaal wel goed komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 29, 2019 Share Posted October 29, 2019 De pc wil wel eens wat warme lucht geven, wat volgens mij de kamer wat doet drogen.Geen idee of je een luchtvochtigheidsmeter hebt maar ik zou het boven de 40% luchtvochtigheid houden. Ik heb zelf de peper planten in mijn huiskamer staan, sinds ze binnen zijn rijpen ze veel sneller. Na het naar binnen zetten, hebben ze wel wat blad laten vallen. Maar dat stopte na 2 weken. Ik denk dat ze toen geacclimatiseerd waren. Heb verder geen effecten gehad op de peper planten door het licht in en uit te schakelen. Eigenlijk een beetje te vergelijken met binneshuis planten. Die ervaren ook licht aan en uit op "rare" tijden.Tempratuur lijkt me geen probleem, alleen met die "lage" tempraturen voor de peper planten, zullen ze wel minder groeien. Aangezien je ze wilt laten overwinteren, moet je wel goed op plagen letten. Spint in de winter met drogen lucht. Voorjaar b.v. luizen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk124875 Posted October 30, 2019 Author Share Posted October 30, 2019 bedankt. Heb ze nu overdag weer buiten gezet, vanwege zonlicht is daar wel maar 8 a 10 graden, hierbinnen nu 14 graden, maar staan ze niet echt in de zon en als er al zon zou schijnen hierbinnen (serre staat aan garage vast en die garage staat aan de zuidkant) is het door dubbelglas, weet niet hoe essentieel zonlicht in deze fase is.. komende nachten zet ik ze weer binnen, maar vanaf zaterdag is het snachts rond de 10 graden volgens buienradar dus dan laat ik ze gewoon weer dag en nacht buiten..is het idee tenminste.Pas als het echt koud word zet ik ze gewoon binnen en zie ik wel wat ervan komt. Wat betreft luchtvochtigheid, heb geen meter, maar als ik de verwarming niet aan heb is die denk ik vrij hoog, als de verwarming aan gaat word het hier wel droog heb ik het idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts