Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke spade?


Saffier

Aanbevolen berichten

Afgelopen week heb ik de tuin een make-over gegeven. Daarvoor moest ik een oude appelboom uitgraven. En die zat erg goed geworteld. Nu houd ik wel van een uitdaging dus heb er een hele workout van gemaakt. Echter... Halverwege "knikte" mijn spade over dwars. Ik ging bijna op mijn plaat. Kon me niet voorstellen dat het ijzer daadwerkelijk omgebogen was want er was niets te zien aan de spade. Maar daarna gebeurde het weer. Gelukkig klapte die meteen ook weer terug maar het vertrouwen is er niet meer. Heb me wat afgevloekt voordat ik de appelboom er uit had.

 

Nu heb ik besloten om mijn bouwmarkt spade te vervangen voor iets waar ik mijn leven nog mee vooruit kan. Nu heb ik veel goede recensies gelezen over spades van Spear & Jackson. Alleen wat me daar opvalt is dat bijvoorbeeld de 1043 een derde kost van bijvoorbeeld een 1041ar. Ik zie of lees er geen verschil in.

Kan iemand me hier adviseren over een goede spade?

 

Ik gebruik hem echt niet elke dag, maar wil wel iets fatsoenlijks.

Hoor graag wat jullie goede ervaringen zijn. Hij mag in ieder geval nooit meer ombuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een Spear & Jackson 1041, maar dan met een 10cm langere steel. Ik ben zelf vrij lang.

Verschil is er overigens zichtbaar wel met die andere: kijk eens goed naar de aanhechting tussen het blad en de houten steel.

 

Spear & Jackson heeft een goede naam inderdaad en ben er zelf ook heel tevreden mee.

Niet onaardig bedoeld, maar zelfs de beste spade kun je verkeerd gebruiken en daardoor verstieren, met een goed product duurt dat alleen wat langer. Zware wortels wrikken, hefboomberuik etc; daar zijn andere gereedschappen voor. Sonde van je spade.

Ook een bouwmarkt verkoopt bruikbare spade's; mijn bouwmarkt verkoopt ook een goede Spear & Jackson. Maar ze verkopen ook troep. Gewoon omdat ze een ook een andere doelgroep bedienen dan de echte tuinier.

 

Verder de tip : gebruik je een spade echt veelvuldig ? Koop een echt goede en een echt goede kost ook geld. Logisch. Verkeerde zuinigheid loont niet. Zelf voelen en vasthouden. gewicht, steel, handvat etc, vind ik zelf van belang. Ik koop zoiets niet online.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het model weet ik niet, maar ik weet wel dat de Spear & Jackson spade die ik heb al meer dan 40 jaar meegaat!

Ik heb de spade ooit van mijn vader "gejat" toen hij hem niet meer gebruikte en hij heeft zijn grote volkstuin er regelmatig mee omgewerkt.

Hij zei altijd gereedschap wat je een enkele maal gebruikt kan je gerust van matige kwaliteit kopen, gereedschap wat je vaak hanteert moet je niet op bezuinigen, het verdient zichzelf terug.

Na gebruik droog weghangen en na elk seizoen even schoonmaken, nalopen en eventueel aanscherpen.

Ik heb niet het idee dat ik deze ooit hoef te vervangen

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik op zich wel wat mee. Zijn er wellicht nog meer merken of typen die ik over het hoofd gezien heb?

 

pas opje: Spear & Jackson maakt ook hele goedkope zónder gesmede dul

Weet je toevallig of de 1043 en de 1041ar een gesmeede dul hebben? Ik zie er optisch nagenoeg geen verschil in (heb ze alleen nog niet naast elkaar gezien). Dul lijkt gewoon gesmeed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...