Jump to content

Bladstronk Andijvie en Groenlof los van wortels

houtappel

Recommended Posts

Beste forumleden,

Recentelijk kwam ik iets - voor mij althans - nieuws tegen in de moestuin. Bij het oogsten van groenlof (erg lekker) trof ik een enkel stronkje los van de wortels, netjes afgekloven/afgegeten/afgebeten/zeg t maar. Andere groenlof in het zelfde bed stond nog mooi geaard. De losse stronk goed eetbaar en leek nauwelijks schade te hebben opgelopen. Vandaag bij het oogsten van Andijvie een bedje verder, weer enige stronkjes los op de grond maar verder gezond, andere Andijvie stronkjes nog netjes geaard, ik heb er een foto bijgedaan. Weet iemand wat de oorzaak van die losse stronkjes zou kunnen zijn ?

op de foto:

De linker stronk is de 'losse' gevonden stronk, de rechter stronk heb ik afgesneden en was dus normaal geaard

Benieuwd of iemand dit kent

dank en groet Harm

Ik zou denken een typisch geval van woelmuis.

Dat denk ik ook. En zo netjes precies het kropje over laten...vanuit de grond alles opgegeten waar ze bij kunnen....en omdat je planten zo groot zijn dat de woelmuis ze niet in het gat kan trekken, heeft ie dat laten staan. Ik moet nog altijd denken aan toen ik heel lang geleden in de tuin van mijn vader het ene na het andere aardbeienplantje binnen een paar uur in de bodem zag verdwijnen...erin getrokken door de hard-etende woelmuizen.

Wedden dat je gaatjes vindt op allerlei plaatsen.

En dan komt de vraag naar bestrijding.

Mijn tip: Volg de gangen en met een schopje of een klein hakje en verstoor die door de grond in de gangen los te maken. Die zitten 10 a 20 cm. diep. Doe dat enkele keren per week en later in het seizoen om de 2 a 3 weken. Daar hebben ze zo de pest aan, dat hun gangen steeds weer vol zitten met losse grond, dat ze ophoepelen. (Zo kwam ik er al enkele keren van af).

Ook natuurlijke vijanden lokken kan veel helpen tegen een plaag...veel makkelijk te vinden eten, veel muizen, veel schade.....uilen en andere roofvogels (nest, jaag en schuilplaatsen in de buurt?) wezeltjes e.d., egels en zeker ook katten of kleine jaaghonden (Jack Russels en teckels hebben een reputatie) en zelfs flinke kippen (die vreten muisjes met huid en haar) kunnen je misschien helpen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hallo beste mensen,

Inderdaad woelmuizen, dat denk ik ook nu er zijn kleine gaatjes en kleine hoopjes te vinden, maar geen wortels...de witlof is toch niets geworden dit jaar, dus wat dat aangaat...Gelukkig is de pastinaak een paar bedden verder nog intact en die moet er binnenkort toch ook uit. Dank voor de remedie tips. Ik zie wel wat in die gangen/tunnel verstoring, flink dwarszitten heb ik wel goede ervaringen mee, voor het overige, volgens mij zag ik onder een Es ook sporen van een uil, dus laten we hopen dat die ook z'n best doet. Dank voor tips !