Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verwijderen kruid of onkruid

citroen

Recommended Posts

Ik zou een border moeten aanleggen bij een gebuur ,doch op die plaats van die border blijft er een hardnekkig kruid of onkruid opduiken dat de ganse border jaren lang overwoekerd heeft .

Hoe krijg ik best dit kruid of onkruid weg?

De meeste totale onkruid verdelgers werken pas bij een temperatuur van 15 ° celcius ,

Waarna er toch een lange termijn niets mag aangeplant worden

Bestaan er geen andere middelen om dit aan te pakken

Ik had gedacht aan Javel (cloorwater)

Aan azijn

Aan zouten

Wachten tot de omgevings temperatuur terug 15° is

Wat voor onkruid is het zoal? Foto misschien? Schoonmaakazijn is de enige optie die ik zou kiezen als het niet anders kon.

Een andere optie: verstikken door zo goed als licht en luchtdicht af te dekken. Bovengronds zoveel mogelijk platmaaien. Dan alles afdekken met karton en daarover een dikke laag compost en/of aarde. Het karton verteert en kan gewoon blijven liggen.

Afdekken met een dik pak boombladeren is ook een optie, dit de winter over laten liggen. In het voorjaar is het blad deels verteerd, het kan ook gewoon blijven. Er kan nu of in het voorjaar ook wel grond/compost over. Nu alleen opletten dat het onkruid dat erdoorheen wil, geen kans krijgt.

Het lijkt heel erg op zevenblad. Lastig te bestrijden.

Je zult ieder worteltje eruit moeten halen anders groeit het weer vrolijk verder.

Bij mij hielp vele liters kokend water op de grond gooien en zo de wortels te verbranden.

Of dit voor jouw ook helpt weet ik niet hangt van de grote van het stuk wat je moet doen af.

Zevenblad is de verliezer als je het weet aan te pakken. Spitvork erbij en wortel voor wortel uitsteken. Daarbij helpt de afdekmethode ook goed. Zevenblad houdt er niet van verstoord te worden. Maak het lastig voor het kruidje en het geeft zich gewonnen.

Het is mij gelukt zevenblad zo goed als uitgeroeid te krijgen met karton, daar compost op en lekker laten liggen. Ik blijf alert op hernieuwde groei van kleine plantjes zevenblad, maar die laten zich nu redelijk eenvoudig verwijderen. Ik heb ook plekken in de tuin waar zevenblad hardnekkig de kop blijft opsteken. Daar gebruik ik houtsnippers als bodembekking tussen de beplanting. Dat maakt het verwijderen van zevenblad eenvoudiger en remt het woekeren enigszins. Zevenblad lijkt zich dan minder stevig in de grond te verankeren. Ik neem het maar zoals het is. Blijven uitgraven met wortel en al en zo het wat in de hand proberen te houden.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/