Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

De nieuwe kas!

Karinuitdrenthe

Recommended Posts

Eindelijk! Ik ben (bijna) over de streep. Er komt een kas. Nog even wennen aan het idee van de prijs

Mag ik ff bij jullie checken of ik niks over t hoofd zie, en adviezen zijn welkom!

Het wordt een kas van 3.35x6 meter. Naast mijn kas heb ik nog twee moestuinbakken buiten plus een heel aantal potten/emmers/zakken voor kruiden, aardappelen etc. Dak van de kas gehamerd glas. Verder 4mm dik glas, gegalvaniseerd staal en aluminium constructie. Van firma Stappaerts uit België. Zij plaatsen ‘m. Ik neem 3 dakramen, 2 automatisch en 1 manueel. Hij komt redelijk in de wind te staan, wel op zuid/zuidwest. Volgens Stappaerts is de kas prima bestand tegen wind.

Hebben jullie nog adviezen over handige accessoires of andere tips?

Ik dub nog wat over de ondergrond. Optie is om het gras af te steken en te vervangen door tuinaarde en in de volle grond te gaan werken. Of moestuinbakken te plaatsen, dus niet in de volle grond. Welke ondergrond zou dan goed zijn, betegelen of gras laten of...?

Alvast dank!!

Ik zou zo ie zo een tegel pad maken waar je over heen kan lopen.

Wat ik veel bij mensen zie, is dat ze alsnog in emmer of bakken kweken (met potgrond of hun eigenmengsel), maar de onderkant er van openhouden, zodat de planten ook de volle grond in kunnen wortelen. Voor de rest heb ik geen kas, dus weinig ervaring mee.

Heb je ook aan een hordeur gedacht ? Vooral 's zomers zal voor een goede ventilatie je kas vaak dag en nacht open moeten blijven staan. Een hordeur houdt dan ongedierte (en katten) tegen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

In ieder geval een goede keuze, ik heb er ook een van die firma en ben er zeer tevreden over.

Welke hoogte heb je genomen? De 'normale' of de hoge variant? Ik heb de hoge en ben daar heel bij mee, bij de normale loop je toch snel tegen de ligger van het middelste spant aan.

Ik heb achterin de kas een rij oppotbakken hangen. Toen ik de kas een jaar of 6 geleden kocht, was er die mogelijkheid. Zijn zwarte bakken die je in een rail kunt hangen op een kleine meter hoog, ideaal om potjes in te zetten om planten in voor te kweken.

Verder heb ik een pad van 50 cm breed tot achteraan (tegels van 40x60 met aan beide kanten een stoepbandje) en achteraan (voor de kweekbakken) een pad van 80 cm.

Ook heb ik tussen het eerste en tweede spant, op de hoogte van de bovenkant van de deur, 2 liggers gemaakt waaronder mijn tomatenplanten staan, zodat ik die met touwen omhog kan leiden.

Ik heb bij mij een touw aan de handgreep van het manuele raam zitten, zodat ik deze kan vastbinden als die open staat (en dus niet verder kan openwaaien, mocht er onverwacht toch wind komen). Is denk ik niet nodig, maar better safe than sorry.

Je moet zeker in de volle grond gaan werken, dat is veel makkelijker dan in bakken. Houd er rekening mee dat het in de kas 's zomers flink heet wordt, en dat potten dan nog veel sneller uitdrogen dan wanneer ze buiten staan! In de volle grond hebben de planten dan nog de mogelijkheid om zelf naar water te zoeken.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om water en/of stroom naar de kas te leggen? Ik heb in de kas een druppelsysteem liggen met een beregeningscomputer, waardoor de planten automatisch een paar keer per dag water krijgen met druppelaars. (Ik heb ook een grondwaterbron laten aanleggen in de hoek van de kas, net voordat de kas geplaatst werd en heb een elektrische pomp erin staan. Dus dat was voor mij al een voordeel).

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Hier ook kas van Stappaerts, héél tevreden over en doorstond al enkele zware stormen.

Prijs ... mja ... maar kijk maar eens wat je voor dat budget ergens anders hebt. ACD ed verre van dezelfde kwaliteit en een minikasje voor dat geld.

Kas staat redelijk onbeschut in weide en de constructie geeft geen krimp.

Net zoals oud Holland het hoog model gekozen en ook achterin de rail voor de oppotbakken, enorm praktisch en zeker aan de raden.

Denk niet dat touw aan de manuele ramen hoeft, zijn zware sloebers maar doe het zelf toch ook...

• 2 weeks later...