Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wortels zaaien bloembak afstand

RobN

Recommended Posts

Ik heb 2 bloembakken aan elkaar gemaakt, en de bodem eruit gehaald.

Deze wil ik deels ingraven, de klei eronder lid maken en de top afvullen met potgrond /zaaigrond. Ik heb namelijk altijd last van snelgroeiend onkruid wat ik niet tijdig kan eruit halen. Vaak trek ik dan ook de jonge worteltjes mee. En zo groeit er wat minder kweek doorheen.

Enfin, de bodem kan ik een soort zaai plateau van maken, door er gaatjes in te boren waar ik dan de zaden in kan laten vallen. Is 5cm afstand voldoende voor zomer wortels? Ik wou dan 3 rijen zodat de gaatjes verspringen. De bodem is niet 15cm breed vandaar.

De bloembak loopt taps toe aan de onderkant, gelukkig doen wortels dat ook haha

Onkruidmanager 1.0

• 3 weeks later...

Je hebt vast al gezaaid, gezien de datum van posten

Zodra wortels aan hun theewater voelen dat ze een obstakel tegen gaan komen,

stagneert eerst de groei. Erna vormen ze geen rechte wortel meer maar groeien in mogelijkheden.

Dat tabs toelopen kan nog wel eens verrassingen bij de oogst gaan geven.

Is zaaien uit de hand trouwens geen optie voor je? Uitdunnen erna is immers een mogelijkheid.

Zelf zou ik twee rijen zaaien in deze tabstoelopende bakken, het meest op de plek dat ze recht naar beneden kunnen. Dan heb je

een mooiere oogst dan bij drie rijen. Want de twee buitenste rijen zullen het dan 'zwaar' hebben.

Afijn, houd ons op de hoogte.Altijd leerzaam