Essie28 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Ik ben op zoek naar een ontsappan. Heeft iemand er nog eentje ongebruikt staan of weten jullie waar ik deze kan kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Je kunt ze kopen bij bijv. brouwmarkt. Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Gekeken en zeer enthousiast maar voordat ik in al mijn enthousiasme gelijk ga bestellen toch nog even een vraag: welke spullen zijn handig gelijk ook te bestellen voor erbij als starter? Welke sap flessen kan ik als beste nemen? Die met schroefdeksel? Hoelang hou je dat sap wat eruit komt goed? Moet daar nog wat aan toegevoegd worden? De moes die eruit komt kan je daar dan ook gelijk kaneel en suiker in doen of doe je dat in een andere pan? Sorry voor al deze vragen. Ben een enorme leek maar leer gelukkig steeds meer door dit forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Je kunt het sap gelijk in flessen tappen, en dan gelijk dichtdraaien. Net als bij jam, door de hitte blijft het lang goed.Als je er suiker aan toe wilt voegen, kan je het sap eerst in een andere pan verhitten en dan met een trechter en soeplepel werken. Dan weet je zeker dat alle sap even zoet is. De moes kook je ook beter nog even op (samen met suiker, kaneel) in een apart pannetje, zeker omdat de moes vaak koud is als je het (na lang uitlekken) uit de sappan haalt. Wat ik doe: Appels schillen en ontklokhuizen, en in zijn geheel (niet in partjes ofzo, ik gebruik een appelboor) in de pan gooien. Van die schillen en klokhuizen kook je dan in een apart pannetje lekkere appelstroop (echt vele malen lekkerder dan die zooi in die groene kartonnen potjes )Je zet de sappan aan (ik doe dat 's avonds, tijdens het tv kijken ofzo. je hoeft er niet de hele tijd bij te zijn, misschien af en toe even roeren of omscheppen).Na een tijdje zet je de pan uit (ligt aan de vastheid van de appels of het fruit) en laat je hem lekker de hele nacht uitlekken en af koelen. De volgende dag heb je vrij troebel sap, en kan je proeven of het goed zoet is (dat proef je minder goed als het heet is).Dat tap ik af, en verhit ik weer in een andere pan. Je zou de sappan ook weer aan kunnen zetten, het sap uit de slang moet je dan wel weer bovenin gieten, omdat dat niet mee warmt. De flessen met deksels vind ik inderdaad handig. Die van 750 ml kan je van te voren mooi uitkoken in de onderste pan van de sappan. Die van een liter past er bijna niet in. Verder heb je niets nodig... Ja misschien het plastic melkflessenkratje, als je direct uit de pan gaat tappen en je vingers niet wilt branden. Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Heel erg bedankt voor je antwoord! Waar zou ik beter aan doen, die van zeven liter of van tien liter? Heb jij dat recept van de appelstroop ergens staan? Ik ben gek op appelstroop maar kan me er niks bij voorstellen dat je daar de schillen en het klokhuis voor gebruikt. Dan worden de appels echt optimaal gebruikt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Het recept van de appelstroop staat volgens mij bij Moestuinseizoen van Veuvecouderc. Ik kreeg van het weekend wat appels, heb moes gemaakt, en dacht laat ik die stroop eens proberen! En warempel, ik had prachtige heuse appelstroop! Dus....gewoon proberen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Thanks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Ik heb die van 10 liter. Ik zou niet kleiner doen. Het blijft een onding om schoon te maken (kan niet in de vaatwasser door zijn afmeting, die van 7 liter ook niet), en als je die van 7 neemt, heb je misschien in de toekomst spijt omdat er iets net niet past. Appels nemen al heel snel veel ruimte in. Stroop: klokhuizen en schillen onder water zetten, lekker lang, zachtjes laten koken. Dan laat ik het meestal nog de hele nacht afkoelen, naast de afkoelende sappan . Dan zeven, en goed uitknijpen. Zodat er zoveel mogelijk vocht in de pan komt. Dan koken, koken, koken, nog meer koken. Ik doe er bruine suiker bij, geen idee hoeveel. Niet heel veel, gewoon een paar scheppen. Ligt aan hoe de appels smaken. Er blijft van de pan vocht, bijna niets over. En het moet echt goed dik zijn in de jam-test. Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Heb jij dat recept van de appelstroop ergens staan? Ik ben gek op appelstroop maar kan me er niks bij voorstellen dat je daar de schillen en het klokhuis voor gebruikt. Dan worden de appels echt optimaal gebruikt! post42544.html#p42544 VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Ik heb hem besteld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Ik ben vanavond druk bezig geweest met schillen. Kon helaas pas nadat mijn zoontje sliep om half negen dus de schillen nog niet kunnen laten sudderen in het water. Heb ze in een zak in de koelkast gelegd. Kijken of dat er morgen nog een beetje mooi uitziet zodat ik alsnog appelstroop kan maken. De eerste twee flessen sap heb ik afgetapt . De rest komt morgen. Ik laat de moes eerst nog even verder uitlekken. Gaat die moes eigenlijk niet verkleuren als ik dat een nachtje laat staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Neuh, de moes verkleurt niet zo. En ach... je doet er toch kaneel door? Wordt het ook bruin van Die schillen hoeven niet mooi te zijn, als ze maar genoeg appel afgeven Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 Dank je! Je hebt gelijk de kleur maakt niks uit met kaneel Ik heb iets van 2 à 3 kilo appels geschild denk ik. Heb er twee sapflessen van 750 ml vol uitgekregen. Daarnaast nog iets van 700 ml gelei en 3 potten (550ml potten) appelmoes. De schillen/klokhuizen staan al vanaf zes uur op. (zoontje was vroeg wakker dus kon snel aan de slag) Als ik straks weg moet laat ik die afkoelen en vanmiddag maak ik dat af als mijn zoontje slaapt. Ben erg benieuwd hoeveel appelstroop ik er van krijg. Vind het toch zo leuk. Beetje een domper alleen dat de pan nu al roest Kwam erachter toen ik hem aan het schoonmaken was. Even afwachten hoe dat afloopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 Mijn appelstroop is helaas niet gelukt ik heb het zeker 5 uur later pruttelen, af laten koelen gezeefd en in doek gedaan dus veel sap over gehouden. Een pan vol. Wat suiker erin gedaan en citroenzuur. Heel lang laten koken tot ik nog maar een dun laagje in de pan had zitten. Nog heel dun. Toch maar in een potje gedaan maar een paar uur later nog net zo dun. Wat ik nou toch fout heb gedaan kan ik niet bedenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Hm, misschien moet er meer suiker in? Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Ja dat dacht ik ook. Al heb ik aardig wat scheppen suiker erin gedaan. Volgende keer gewoon weer proberen. Het is wel ietsjes dikker geworden in de koelkast maar is nu meer een soort siroop geworden kwa dikte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Schenkstroop voor op de pannenkoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Je kunt het weer in een pannetje doen en nog wat suiker erbij doen. Heb ik vorige keer ook gedaan, toen werd het daarna wel dik. Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essie28 Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Denk dat ik het idd maar voor de pannenkoeken ga gebruiken ja. Binnenkort gewoon een nieuwe poging. Thnx voor de hulp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts