Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

1 Jarig appelboompje begint uit te lopen.


rorror

Aanbevolen berichten

Vorig jaar uit eigenpit twee appelboompjes gezaaid. 1 daarvan begint nu al uit te lopen. Is dat niet wat vroeg? Kan dat kwaat,als er toch nog een paar dagen gaat vriezen? Moet ik ze extra beschermen? Mijn minikiwi doet het zelfde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is te vroeg. De winters van de afgelopen 5 a 6 jaar zijn inderdaad extreem zacht, dit jaar is daarop geen nog meer extreme uitzondering!. Maar het zijn bladeren die nu eerst verschijnen op jou foto. Overigens staat de ontwikkeling gewoon weer even op "stop" als het weer wat minder zacht wordt...kan ook nog goed komen. minder of geen oogst is het gevolg van bevriezing van bloemen. Zo lang de bloemen gesloten zijn, geen nood. Als ze net open zijn of net bestoven zijn ze het meest kwetsbaar. Normaal bloeien appels vanaf ongeveer half april...en verschijnen de bloemen net voor of tegelijk met het openen van de bladknoppen.

 

Bij de kiwibes is de bloei later, vaak pas eind mei of zelf begin juni. Maar bij strenge vorst (en ook bij zeer koude wind uit oost tot noord) kunnen de uitlopende bladeren bevriezen. Bij deze komen de bladeren al ruim voor de bloei. De meest verkochte soort, Issai, is hiervoor vooral gevoelig....dat is een verwant die net een wat andere soort is, makkelijk vanwege kleiner blijven en zelfbestuiving, maar kan minder kou hebben. De tweehuizige rassen lopen wat later uit en kunnen wat meer late kou verdragen en zullen niet zo gauw bevriezen. Als een kiwi bes die uitloopt het te koud krijgt, zal het blad en de jonge twijgjes zwart worden. De plant zal herstellen, maar ook de bloemknoppen in aanleg die dan al gevormd zijn, maar nog lang niet open, kunnen schade oplopen. Gevolg is dan minder of geen oogst er aan voor dat jaar.

 

Het vroeger uitlopen is dus geen extra probleem voor eventuele vorstschade aan het fruit. Want ook de kansen op een beschadigende nachtvorst zijn nu veel kleiner. "Vroeger" (De laatste echt wat koudere winter was in 2012-13, maar ga je wat langer terug is dat beeld normaal) toen de winters gewoon veel kouder waren was vorst ook en nog veel meer een probleem voor het fruit. Kiwibessen hadden we toen nog niet, maar om de paar jaar hadden appels, peren e.d. toch wel serieuze nachtvorst-schade. Gelukkig is er door wat verschillen in klimaat in het land en ook door wisselende bloeitijd van diverse rassen wel een zekere spreiding in dat risico en kwam het meestal wel goed voor deze. Sommig soorten fruit, zoals abrikoos of perzik of zelfs pruim liepen sowieso een echt risico op bevriezing van bloemen of vruchtbeginsel...was ieder jaar een gok of het wat werd of niet. De kansen op een goede oogst daarvan zijn de laatste jaren veel beter geworden door de veel warmere (te warme denk ik) winters.

 

Er is wel een ander risico. Namelijk dat sommige soorten fruit die om goed te dragen en gezonder te groeien een hoeveelheid winterkou nodig hebben, dat niet meer genoeg krijgen. Soms moeten er rassen gezet worden die uit warmere klimaten komen, omdat onze traditionele rassen het niet goed genoeg meer doen. Soms kan ook via chemische weg (hormonenbehandeling e.d.) nog wel wat gered worden. Met de verschuiving van het klimaat en de introductie van nieuwe soorten die vroeger in warmere streken werden geteeld komen ook nieuwe ziektes en plagen mee die oogst kunnen bedreigen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je appelzaailing staat ook wat beschut en 'warm' in het zonnetje overdag denk ik ? ( in pot ( = aanname ) en warmt dus makkelijker op ) .

 

Met bloei heb je geen zorgen, dat doet zo'n zaailing nog lang niet de komende jaren. Het jonge blad is wel wat vorstgevoelig straks verderop in de maand of in maart tijdens echte vorst. Helaas dan, maar boompje gaat er niet aan dood hoor.

Optie is wel de potten nu op een andere koelere plek te zetten. Geen zon houdt de pot koeler en remt de groei van het jonge groen.

Bij komende sterke vorst wel wat beschermen en zorgen dat de pot niet geheel bevriest. Zeker dan uit de zon houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden!

Dan ga ik de appelboomjes/kiwibes nu verplaatsen naar een plek waar altijd schaduw is. En dan hopen dat ze niet nog verder uitlopen. En dan met maart weer terug naar hun plek.

Heb het afgelopenjaar, noppenfolie bewaard om eventuele potten daarmee te kunnen inwikkelen.

Maar dat doe ik pas erom als ik een nacht met echte nachtvorst krijg. Maar die hebben wij hier in de omgeving nog niet gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook niet echt te verwachten.

 

Kiwibessen, ca. 10 staan bij mij in de moestuin en alleen de Issai heeft een jaar wat zwarte bladeren gehad. En dan nog denk ik eerder door zonnebrand dan door bevriezing.

 

Ook een heel jonge aantal zaailingen en onderstammen (zijn ook appelboompjes dus) van appel in potten, al zeker 5 jaar kweek ik die op, en nog nooit enig probleem gehad. Zeker voor wat betreft dat appel die vroeg uitloopt (hier loopt heel veel al uit nu, niet alleen sommige appels en kiwibes) is Bit zijn zorg m.i. echt overbodig.

 

De enige reden om planten in pot te verplaatsen naar schaduw is eventueel uitdrogen of voor sommige soorten verbranding als ze te beschut staan en niet aan buitenlicht gewend zijn. Hier staan stekken en kleine zaailingen wat beschut in min of meer schaduw. Voor de rest echt niet.

 

Zelfs als het nog echt heel hard zou gaan vriezen (-15 tot -20...ik zou er eens blij mee zijn, maar ik vrees dat dat heeeeel zeldzaam gaat worden) verwacht ik, zeker voor de appels, geen enkel probleem. Het probleem is het klimaat dat verandert. Niet het vroegere uitlopen en dat er dan ineens weer een enorme vorst zou komen. Liever zag ik gewoon wat koudere winters met een normale portie vorst, waar zeker appels, ook jonge zaailingen en zelfs kiwibessen gewoon tegen kunnen. Eerlijk gezegd vind ik het allemaal wat overbodig "getuttel"...... .

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Getuttel misschien, Het wordt mijn 3de jaar tuinieren, maar het eerste jaar dat ik in de winter de planten in pot buiten in leven moet houden.

Het appelboompje geeft misschien geen appels de komende jaren, en wellicht wordt het sierappel. Maar zou het zonde vinden als die plots dood gaat omdat ik niet de juiste aandacht er aan hebt gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 3 weeks later...

Sinds een paar dagen, is het andere appelboompje ook ontwaakt, een paar groene knoppen zichtbaar.

Beide zaailingen komen uit de zelfde appel. 
Dit is een verschil van 2 maanden tussen het wakker worden van deze appelboompjes.

Benieuwd of dit volgend jaar weer gebeurd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...