Ga naar inhoud

een bak maken waar de kas dan opstaat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

we willen een kas in de tuin plaatsen, nu zeggen vrienden, dat het beter is om dan een bak van zeg 59 centimeter diep te graven dan wanden maken met isolatie en als dat klaar is daar de kas op te zetten, mijn vraag, is dat beter, echt nodig

ik zie uw vakkundige reacties graag tegemoet

m.v.g. john

Geplaatst: (aangepast)

Waarom 59cm en niet 60cm?

Wat ik weet wat mijn vader vroeger deed, die maakte ook altijd een fundering van 50 a 60cm diep. Wel niet voor isolatie, maar voor de stevigheid, en dat ongedierte er niet onderdoor kan graven. Voor kassen en volieres.

Ligt er ook aan wat voor grond soort je hebt, de omgeving waar ik woon is veen grond, en dat zakt aardig als je maar een paar druk punten op de grond heeft.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Welkom!

Fundering 60 cm diep heeft idd te maken met vorst

In onze contreien zal je nooit vorst hebben dieper dan dat.

Voor een koude kas echter?

Waarom zou je dat overbodige werk doen, de isolatie aan de wanden zal iets tegenhouden maar aangezien je de bak niet gaat verwarmen...

Ongedierte heeft geen moeite met dieper gaan dan 60 cm

Je moet eens zien hoe diep de woelmuizen/ratten hier gaan om hun doel te bereiken

Geplaatst:

Dit heb ik ook gedaan (60cm), voornamelijk voor vorst en ook omdat het wat schuin liep. Simpelweg de oude steentjes gebruikt die uit het terras kwamen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wanneer je in je kas een kuil maakt zal die gemakkelijk vol met regenwater lopen. Je kan dat alleen doen op echt droge grond. Het is safer de kas als het ware op te tillen door de kas op een frame te zetten . Vooral bij polyvarbonaat kassen is dit handig , want dat zijn vaak erg lage kassen.

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben nu bezig met een Popular 86 kas, die heeft een fundering nodig volgens de handleiding. Ik heb de bijbehorende fundering niet gekocht. Ik heb voor een zelfbouw fundering gekozen, de kas staat daardoor iets hoger dan op de originele fundering. Ook vond ik de orignele fundering duur, 100 euro voor een paar stripjes metaal....

Verder moet ik wel zeggen dat  een zelfbouwfundering  hoop werk is, je besteed veel tijd aan het waterpas en haaks plaatsen.  Ik werk samen met iemand die een stuk meer doe het zelf ervaring heeft; beiden hebben we geen specifieke ervaring met kassen. Tot slot: door de hogere zelfbouwfundering wordt het lastig om met een kruiwagen naar binnen te rijden. Je zou als je genoeg ruimte hebt iets met een helling (of twee hellingen) kunnen doen zodat je de kruiwagen de kas in kunt rijden. Ook zou je de betonbanden gelijk met de omgeving kunnen zetten, maar dan ben je het voordeel van de extra hoogte kwijt. Voor mij maakt het niet uit, ik vind werken met de kruiwagen iets voor grote kassen.

aangepast door necessaryevil
Geplaatst:

Wat isolatie betreft weet ik niet of het helpt. Enkelglas zelf is niet zo'n denderende isolatie, maar misschien neem je een ander materiaal. Wat wil je bereiken met je kas? Wat kweek je ? Wat wil je als minimumtemperatuur?

Oja, je hebt misschien een aanhanger nodig voor je betonbanden. Verder heb je een slijptol en nog wat gereedschap nodig als je zelf de fundering maakt.  

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Nog even een kleine toevoeging,

Het maken van de betonnen fundering was best wel lastig. Met de waterpas en de bouwhaak waren kleine afwijkingen niet te zien, uiteindelijk paste het glas er niet in en moesten we opnieuw beginnen. Het is natuurlijk wel goed gekomen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...