Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hier piepen ze ook boven, vanaf 20 cm diep, te warm geweest

maar komt altijd goed, heb vliesdoek, stro, gordijnen en schoffel in de aanslag

Geplaatst:

Ik heb drie kriel aardappels in een zak potgrond gezet, er is er maar één die is gaan groeien, maar er zit nu al best wat blad aan. Ik heb alleen geen idee wanneer je ze er uit haalt? Kun je dat zien aan bijvoorbeeld het blad? 

Geplaatst:

Mijn vroegen komen ook allemaal boven. Normaal zou ik dat wel angstig vinden in deze tijd maar het is al zo lang moi weer en zelfs erg droog en warm dat wij ons al zomers rijk rekenen. Vlies heb ik ook wel klaarliggen, zaak is de boel in de gaten te houden, als men 5 graden voorspeld kan het in mijn tuintje gemakkelijk vorst and grond worden. Even een vraagje ik heb een klein stukje met kweekgras klopt het nou dat kweekgras door een jonge aardappel heen kan groeien?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar enkele aardappels doorboord gehad inderdaad, was op een redelijk schoon stuk.

Nu zit ik op kweekgras veld aardappels te telen hoop dat het niet zo veel gebeurd

Onkruidmanager 1.0

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Er wordt hier zondag en maandag flinke kou verwacht lichte vorst misschien in de nacht. Mijn aardappelen zijn allemaal net boven de grond. Wat denken jullie zou het bedekken van de aardappels met aarde, behalve beschermend tegen de vorst ook gunstig zijn voor de groei? Als een soort vervroegd aanaarden zeg maar? Of juist ongunstig?

Geplaatst:

Ik vermoed dat het aanaarden de oogst wat verlaat, omdat de grond minder snel opwarmt.

Hier aard ik nooit aan behalve bij kans op vorst aan de grond. Zeker de primeur, die wil warme grond om te groeien.

Er werd verteld dat men vroeger even met de blote billen op de grond ging zitten om te kijken of die al warm genoeg was voor de aardappels.

Maar dat kan ook een fabeltje zijn.🥶

Vanmorgen vroeg is er toch een heel weinig vorstschade gekomen bij enkele aardappeltelers hier.

Je zag zelfs van welke kant de koude afkwam. Aan die kant was er schade.

Ik had me wat laten verrassen door de koude maar gelukkig bij mij geen schade.

Bij risico op vorst zou ik altijd aanaarden. De plant hersteld wel na schade maar dit gaat ten koste van de oogst en verlaat de oogst ook.

Geplaatst:

Ok dank Je wel. Dat gaat wel lukken. Robo schrijft ook fleece en stro, fleece ligt al over de aardbeien en de tomaten, en stro lijkt me lastig want eigenlijk moeten we eerst aanaarden voordat er stro komt. Nog een vraag, wij aarden altijd aan. De reden is omdat de planten op een gegeven moment beginnen om te vallen zegt Lie. Hij zet de aardappels 8 tot 10 centimeter diep. Hoe doen jullie dat?

Geplaatst:

Vorig jaar was er ook nog een late grondvorst die mij  wat schade gaf.

In 2018 heb ik begin mei alles wat boven stond aan geaard behalve wat planten die al te hoog stonden.

Die heb ik wat bescherming gegeven.

2018-05-03-2067331526247754_41.thumb.jpg.40fffef11a22dee79a13783f7b26d183.jpg

Geplaatst:

Toch mesten wij niet veel. Tenminste dat denken we. Wat paardenmest in de winter. Als dat er niet is dan een dunne laag eigen compost, daar zit kippenmest in. En later nog wat culterra gestrooid. Kleigrond hebben we hier. De planten zetten we 40 in de rij en de rijen op 60. Het gat is 8 tot tien centimeter diep en dan gaat de aardappel er nog in.

Geplaatst:

Hier ook wat compost en oude paardenmest, en nog wat oude kracht van het voorgaande jaar.

Maar vallen de planten ook echt om?  En zo ja is dat op het eind van de rit of al daarvoor?

Hier zakken de planten wel wat in maar dat is meestal een teken dat het wel klaar is.

Ik heb het met de Texla's wel gehad maar dat was na stilstand door droogte en daarna doorwas van de al gevormde aardappels.

Geplaatst:

Nee ze zijn dan nog niet klaar. Mijn planten worden wel hoger dan de jouwe denken we. En het gebeurd vaak als het gaat regenen. Maar ook wel zonder. Dat inzakken als ze klaar zijn is wat anders. Ik zal later in het seizoen nog wat foto’s maken.

Geplaatst:

Ja, ik heb even zitten zoeken maar zag geen foto's van je aardappels.

Wel zag ik een rij mooie kolen staan bij je, dus je grond zal voedzamer zijn als bij mij.

Ondanks dat ik flink wat toevoeg.

Maar aanaarden wordt ook gedaan tegen phythophthera.

Het voorkomt het inspoelen van de infectie van het blad op de aardappels.

Ook droogt het blad eerder, dus er zijn meer voordelen.

Geplaatst:

Ik aard ze nu aan tegen vorst ja. Met grond, maar ook met houtsnippers en gemaaid gras en hooi. Dat heb ik de laatste weken al steeds aangebracht op dat stuk tuin, en daar kwamen ze vorige week doorheen piepen. Gewoon wat extra materiaal er op gegooid en wat zand van het pad er naast. En ook daar komen ze nu alweer doorheen. Dat ze wat omvallen is toch niet zo erg? Dat heb ik elk jaar met de latere aardappels. Je zou wat rekening kunnen houden met de plantafstand. Als dat daarna het werk van het aanaarden scheelt? 

(edit: ik heb ze nu zo'n 10 cm diep gepoot en daar gaat dan nog gras en ander spul overheen tijdens de groei. Maar ik heb ze ook wel eens puur onder een handje compost en een berg hooi gepoot, 0 cm IN de grond dus. En dan daarna nog wat ophogen met van allerlei materiaal)

Geplaatst:

Ik plant ook heel diep 15-20cm en dan vaak nog een hoop aarde erop, zodat ik kan zien waar de rijen zijn en ik niet echt hoef aan te aarden. Zit wel op zandgrond.

Ook ik heb me laten verrassen door de vorst van dinsdagochtend, schijnt toch wel -2 te zijn geweest volgens buienradar, mijn aardappelen (en pepers en tomaten in p7-potjes in de kas) hebben er gelukkig nul schade van gehad. Elders op het moestuincomplex zag ik her en der wel wat bruin blad, die aardappelen staken al wel een eind boven een al beste hoge rug grond uit.

Heb mijn aardappelen gisterenavond voor de zekerheid maar bedekt met zand van de paden ertussen (en toch ook maar vliesdoek over de pepers). Vanmiddag leek alles goed. Ik kijk nu met argusogen naar volgende week, de minimum temperatuur duikt halverwege de week weer naar 1 en 2 graden. Brrr.

Geplaatst:

Hier op het goed doorlatende stuwwalzand heb ik een afwijkende manier die al jaren erg goed werkt. ik graaf geulen van 15 cm diep en van de uitkomende grond maak ik ruggen tussen de geulen van 15 cm hoog. Dan plant ik de poters in de geulen, in 10-15 cm diepe gaten. Mocht het gaan vriezen, dan leg ik een zeil over het geheel waarbij de scheuten beschermd zijn door de ruggen. Dat is voordeel 1. voordeel 2 is dat het lekker opwarmt in de geulen door de beschutting van de ruggen. gaandeweg deze tijd gebruik ik grond van de ruggen om de geulen te dichten. Zo ben ik meteen het ontkiemende onkruid kwijt en aard ik de scheuten aan. Dat doe ik gemiddeld drie keer en wat dan resulteert is een vlak bed waarin de aardappels volledig onder de grond tot ontwikkeling komen. Aanaarden is daarna niet meer nodig. Nog een voordeel van de geulen is zeker in deze droge periode dat het heel prettig watergeeft. Het loopt niet weg. ik ben inmiddels al bij twee keer aanaarden (zie foto) en de planten zijn nu circa 15 cm hoog (+ 10 cm wat al is aangeaard). Problemen met vorst heb ik niet snel want ik grens aan een hoge bosrand wat zeker drie, vier graden scheelt met het midden van het complex. 

20200502_150757.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 13-2-2020 om 14:15, Amrutten zei:

Ik de kas in 2 zakken heb ik al Opperdoezer aardappels gezet.

Geen pootmateriaal, maar gekocht in de supermarkt.

Even  een update over de aardappels in zakken.Dat was geen succes. De zakken had ik vorig jaar zelf gemaakt van een soort mulchdoek.  Geleerd: niet naaien met katoenen garen, want na 3 maanden contact met grond en vocht, laat dat los.

Tevens geleerd dat ze erg snel uitdrogen, dus niet echt praktisch. Je blijft water geven.

Het resultaat was er dus ook naar, 2 kleine handjes vol nouveau cuisine aardappeltjes. (Eerlijk is eerlijk, misschien ook wat vroeg geoogst, maar ze stonden in de weg in de kas)

Deze houden we er dus niet in.

Over een maand ga ik eens kijken wat de aardappels in pot en bak gedaan hebben.

Geplaatst: (aangepast)

Welkom hier Moestuin.p,

Solist is een zeer vroege aardappel en zou een kleine 90 dagen na het poten  oogstrijp moeten zijn. 

Meestal begin je met poten van primeurteelt in de eerste helft van maart en zouden ze begin juni klaar zijn.

Het is wel afhankelijk van het weer en ook het spruiten. Ook moet er  genoeg vocht zijn  om de aardappels te laten groeien.

Veel factoren dus en een goede standplaats kan zo een of twee weken vervroeging geven.

Zelf kijk ik even voorzichtig of ze al groot genoeg naar mijn smaak zijn , in rulle grond kan je ook even voelen.

IMG2019061517100265521560614508.jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst: (aangepast)

Alvast bedankt Patrijs,

De aardappelen zijn op 4/04/2020 gepoot, dit zonder voorkiemen. De grond is sinds dit jaar in gebruik genomen voor teelt van groenten,... Dit was ervoor grasland waardoor we al ondervonden hebben dat er ritnaalden zitten. Dit zou dus de opbrengst kunnen verpesten en zover ik info vind over ritnaalden valt er nu niet veel meer aan te doen. Indien iemand hier tips over heeft, mag je het altijd laten weten ;).

De grond zelf is een vroege zandgrond aangevuld met compost en paardenmest, die wel regelmatig tijdens de groei van de aardappelen besproeid (leidingwater) is geweest.

De eerste planten bloeien nu. Bij toeval zag ik gisteren ook dat er bij Desiree die op dezelfde dag is gepoot een aardappel (+/-2cm) groot tevoorschijn kwam aan de zijkant van de rug. Aangezien deze soort later is, kan het dan zijn dat de solist aardappelen ipv 90 dagen zelfs na 60-70 dagen oogstklaar zijn in mijn geval. Nu zijn we dus 51 dagen verder.

aangepast door moestuin.p

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...