Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben bezig om vijf verhoogde bakken te maken van bankirai. De maten zijn circa 3.70 bij 1.60 en 30 a 35 cm hoog Ik ga circa 25 cm (zwarte) grond op de kleilaag opbrengen. Nu lees ik dat het nadeel van verhoogde bakken is dat de grond snel opdroogt. Kan ik dat opdrogen voorkomen/vertragen door een laag van ongeveer 5 cm houtsnippers op de zwarte grond op te brengen?

Posted

Ik heb alleen een terras, ik gebruik in de bakken ook houtsnippers boven op de aarde, om idd vocht in de bovenste laag te houden. En omdat ik aarde niet mooi vind. Tevens geven de houtsnipper voedingsstoffen af aan de grond, en nagenoeg geen onkruid wat er tussen op komt.

Het enige wat extra uitdroging van verhoogte bakken kan veroorzaken versus in de grond telen, is dat de zijkanten van de bakken ook zon/warmte ontvangen. Dus de zijkanten niet zwart maken, maar een zo'n licht mogelijke kleur, om de zon te weerkaartsen.

Kan niet vertellen of het weteschappelijk bewezen is dat houtsnippers ook echt de uitdroging voorkomt. Maar een aantal mensen op deze site kunnen ons dat vast vertellen, zodra ze dit gelezen hebben.

Posted
De maten zijn circa 3.70 bij 1.60 en 30 a 35 cm hoog Ik ga circa 25 cm (zwarte) grond op de kleilaag opbrengen.

Van waar deze maten ? Ik vrees dat die 1m60 juist aan de ruime kant is om gemakkelijk te werken (zoals onkruid te wieden ) in het midden van de bakken .

5 cm houtsnippers als mulchemlaag ? iets in zaaien lijkt me moeilijk of je moet eerst deze laag verwijderen . Planten in planten ? Bovenkant wortels in de grond en dan 5 cm snippers ik vermoed dat met veel groenteplanten moeilijk gaat zijn .

Zwarte grond wat versta je er onder ? Bedoel je hier onder zandgrond ? Ik dacht dat klei een van de gunstige zaken was dat deze beter vocht vasthouden tegenover zandgrond waar het water als het ware doorloopt .

Ik vraag me af , als je zandgrond wilt toevoegen niet beter bent dat je zandgrond toevoegt en eventueel compost en dan mengeling maakt van deze ? I.P.V. gewoon deze laag er bovenop te brengen .

Ik gebruik zelf als mulchem laag grasmaaisel en geen houtsnippers volgens mij voordelen .

- structuur gras is compacter vormt zelf een soort van koek dus enkele mm effect van enkele cm houtsnippers .

- gemakkelijk te verwijderen voor iets in de bak te zaaien en gewoon op composthoop zijn plantjes ontkiemd onkruid wieden en nieuwe laag toebrengen .

- geraak er toch wat in de grond gras is na 1 seizoen niks meer te vinden tegenover snippers kunnen toch enkele jaren nodig zijn om volledig verteerd te zijn

- planten hier inplanten wat van koek verwijderen planten in grond plaatsen en nieuw maaisel rond . Vb sla lijkt me moeilijk te planten en dan een 5 cm er rond ophogen die enkele mm gras is geen probleem .

Als je stukje koek verwijderd merkt je inderdaad een groot verschil tegenover de onbedekte grond .

Posted

Normaal houdt men een breedte van +/- 120 cm aan voor bakken

120 cm is makkelijk om te onderhouden,

je kan er langs beide zijden aan zonder te rekken, hangt natuurlijk een beetje af van hoe groot je zelf bent.

Mijn bakken zijn 130 cm breed, ideaal voor mij, ikzelf ben 1m90 groot.

Bedoeling is om in de bak niet meer te belopen,

met 1.6 m breedte vrees ik dat je verplicht gaat zijn om een voet in het bed te plaatsen,

80 cm is gewoon héél ver = rekken = moeilijker voor veel mensen zelfs onhaalbaar, op zijn minst minder comfortabel.

Zoals Waaslander zegt

beter zou zijn om je kleigrond te mengen met de zwarte aarde en vooral veel compost en niet zomaar bovenop je kleigrond te leggen

Als je doorgedreven mulcht en je bedden niet meer beloopt dan zal je merken dat spitten ed niet meer nodig is hoogstens eens beluchten met een spitvork of grelinette of iets dergelijks.

Ik teel ook in bakken (+/- 25 cm hoog), van uitdroging geen last en de verhoogde grond warmt iets vlugger op

Ik zelf voegde geen andere grond toe maar mengde mijn klei/leem wel met massa's compost.

Wel je persoonlijke situatie in het oog blijven houden: is het heel drassig bij jou in de tuin of is het net heel droog etc

Heel nat = bekken zijn interessant, heel droog = bakken minder interessant

Houtsnippers bovenop zijn geen probleem maar als ze onder geraken dan verbruiken ze veel stikstof

In de natuurlijke moestuin Yggdrasil gebruiken ze ook veel houtsnippers tsn veelal vaste planten, ze zijn er heel positief over

Zoals Waaslander ook aanhaalt, in de moestuin is het echter minder praktisch tenzij je zelf ook werkt met overwegend meerjarige gewassen

Voor eenjarige planten minder interessant (mijn persoonlijk idee) maar als je er makkelijk kan aankomen en er genoeg hebt waarom niet? moet kunnen maar zal wel iets moeilijker zijn, probeer zo weinig mogelijk onder te werken!

Ik doe geen grondbewerkingen meer, beloop de bedden nooit en breng nu jaarlijks enkele cm's (2 à max 3 cm) compost aan

De compost dek ik af met een laagje grasmaaisel van enkele cm's, ik vul doorheen het seizoen constant bij, heb veel maaisel ter beschikking.

Ook ik ben heel tevreden over gras, composteert langzaam, beschermd de bodem tegen weersinvloeden en verdichting

Onder het maaisel leeft van alles en nog wat die je bodem verrijkt (breken compost en gras en bladeren af) en losser maakt.

Onkruiddruk neemt jaar na jaar af en door het niet belopen van je bedden wordt de grond losser, onkruid dat wel nog opkomt kan je makkelijk verwijderen

Ook in de winter dek ik alles af met gras, bladeren ed, mijn tuin ligt nooit onbedekt

Posted
Ik doe geen grondbewerkingen meer, beloop de bedden nooit en breng nu jaarlijks enkele cm's (2 à max 3 cm) compost aan

Ik doe het ongeveer het zelfde . Maar vorig jaar de randen van de bakken omhoog moeten brengen . Had de plaatjes geplaatst en wegels iets lager gelaten (voor laag houtsnippers) en grond in de bakken en compost toegevoegd en grond lag even hoog dan bovenkant plaatjes als deze voor laatste keer gespit waren . Maar door niet te belopen en elk jaar een laag compost op te voeren kwam de grond hoger te liggen als de randen van de bakken . Dus als je bakken opvult dit doen tot enkele cm onder de randen van de bakken met mulchem laag meegerekend .

Had er ook niet bij stilgestaan .

Posted

Aan deze tuin die ik afgelopen jaar heb overgenomen, is de afgelopen 20 jaar niets gedaan qua bodemverbetering. Het is een blok massieve klei. Om dan een aantal jaren bezig te zijn om de bodem te verbeteren, heb ik geen tijd voor (lees: geen zin in). De breedte van 1.60 is geen probleem.Tussen de twee bakken heb ik een ruimte van 60 cm. Op de planken leg ik dan een (zit)plank van 80 cm. En dan werkt het wel lekker relaxed. Wat betreft de grond, lees ik wel een paar goede tips.Ik heb al geïnformeerd en kan grond krijgen (kopen) van een grondverzetsbedrijf. De grond komt uit tuinen die ze opnieuw inrichten. Van mij mag daar dan best ook wel wat klei en andere rommel tussen zitten. Met 12 kuub moet ik toch een heel eind komen. Met de houtsnippers ga ik dan experimenteren, twee bakken met snippers en de rest met .... Aan gras kan ik niet komen, wel aan stro mogelijk dat ik dat ga gebruiken.

IMG4935174161582451372.JPG

IMG4937159821582451395.JPG

IMG4942187841582451417.JPG