Ga naar inhoud

Zaden oogsten van verschillende groentes.

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb van vorig seizoen ook van een aantal groenten zaad gewonnen. Heb geen idee of dat hybriden zijn of niet, maar ik ga die zaden dit jaar proberen. Daarnaast zet ik wel gewoon zaden uit de zaadhandel zodat ik in ieder geval wel succes ga hebben met die zaden.

Wanneer een ras niet F1 is, wil dit dan automatisch zeggen dat het zo is dat je zaad kunt winnen en dat voortaan kunt gebruiken?

Ook heb ik van wat supermarkt groenten wat zaden gewonnen, maar ik ben bang dat dit allemaal hybriden zijn of niet? Ik heb supermarkt zaad van een tomaat en van 2 paprika's. Vorige winter een canteloupe uit de supermarkt gehaald en daar wat zaad van bewaard...werd een mooie plant met mooie bloemen, maar kwam geen vrucht aan.

Geplaatst:

uit wikipedia:

De volkstuinder kan meloenen, vooral Oranje Ananas (cantaloupe) , onder platglas telen, maar heeft wel een broeivoor nodig om voor voldoende warmte te kunnen zorgen anders worden de meloenen niet rijp. Een broeivoor wordt gemaakt door eind februari een gat in de grond te graven, dat te vullen met verse paardenmest of stro overgoten met gier, en het af te dekken met de vrijgekomen grond. Zes weken later kunnen er dan meloenen op geplant worden. In het begin moeten regelmatig de topjes van de groeischeuten weggehaald worden. Als de eerste vrouwelijke bloemen te zien zijn moet er flink gelucht worden, zodat de bijen en hommels de bloemen kunnen bestuiven. Met de hand bestuiven, door met behulp van een wattenstaafje het stuifmeel van de mannelijke bloemen over te brengen naar de vrouwelijk bloemen, is ook mogelijk. Als de kleine vruchten te zien zijn moet er voor de laatste keer water gegeven worden. Wanneer men laat water geeft, gaan de vruchten op moment van rijping gemakkelijker scheuren. In augustus zijn de meloenen dan rijp.

Niet zo makkelijk dus....maar wel te doen...gewoon nog een keer proberen

Ik heb vorig seizoen enorm veel geoogst van pepers ...zaad gewonnen van plant buur op de volkstuin...dus kan wel....heb ook tomaten van supermarkt zaad gezaaid....komen al uit...eens kijken wat dat voor tomaten geeft...leuk toch?

• 3 years later...
Geplaatst:

Omgekeerd in een grote papieren zak steken en wachten totdat de kop helemaal droog is. Dan voorzichtig in de zak knijpen/er zachtjes op slaan enz...totdat de zaden loslaten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb zaadjes weten te bemachtigen van door en door paarse wortelen. Hoe kan ik daar zodadelijk weer zaad van bemachtigen? K heb nog nooit een doorgeschoten wortel gehad. Ze worden in de grond alleen maar dikker maar het loof schiet nooit door.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Geplaatst:

Het is een 2 jarige. Laten overwinteren of enkele mooie, gezonde wortelen in maart/april weer uitplanten. Bloei te verwachten mei/juni.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Resultaat (d.w.z. zaad dat dezelfde wortels oplevert als je nu had) is niet gegarandeerd. Bevruchting grotendeels door insecten. Staat er ergens wilde peen of een ander ras dan het jouwe in dezelfde periode te bloeien, dan is kruising daarmee heel goed mogelijk. Wel leuk om het zelf eens te zien...het verborgen seksuele leven van de wortel Meestal hebben we ze al opgepeuzeld voor ze in de pubertijd komen.

• 1 year later...
Geplaatst:

Aan de plant laten drogen, is wat ik altijd doe bij peulvruchten.....de natuur zelf weet het t beste wanneer zaden rijp zijn om te vallen.

Geplaatst:

Hetzelfde verhaal als met de Radijszaden. De erwten moeten eerst rijpen en dan drogen.

Als ze rammelen in hun hulsje dan zijn ze wel klaar.

Geplaatst:

Inderdaad: De peul moet geel/bruin worden en nagenoeg droog zijn, dan zijn de zaden rijp. Daarna zaden nog een weekje laten nadrogen en dan in een afgesloten zakje o.i.d. (lucht is erg slecht voor houdbaarheid van zaden) en wat koel en droog houden.

Ik vind het erg leuk uitzien zo een zakje rond de peul maar wat is de bedoeling ervan?

Geplaatst:

Oja... en eventueel een nacht in het afgesloten zakje in de vriezer om eventuele besmetting met de bonenkever uit te sluiten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...