Jorieke123 Geplaatst: 21 november 2011 Geplaatst: 21 november 2011 vier (moestuindaaaaaag ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Tim0511 Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Ik heb van vorig seizoen ook van een aantal groenten zaad gewonnen. Heb geen idee of dat hybriden zijn of niet, maar ik ga die zaden dit jaar proberen. Daarnaast zet ik wel gewoon zaden uit de zaadhandel zodat ik in ieder geval wel succes ga hebben met die zaden.Wanneer een ras niet F1 is, wil dit dan automatisch zeggen dat het zo is dat je zaad kunt winnen en dat voortaan kunt gebruiken? Ook heb ik van wat supermarkt groenten wat zaden gewonnen, maar ik ben bang dat dit allemaal hybriden zijn of niet? Ik heb supermarkt zaad van een tomaat en van 2 paprika's. Vorige winter een canteloupe uit de supermarkt gehaald en daar wat zaad van bewaard...werd een mooie plant met mooie bloemen, maar kwam geen vrucht aan. Quote
geedee Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 uit wikipedia: De volkstuinder kan meloenen, vooral Oranje Ananas (cantaloupe) , onder platglas telen, maar heeft wel een broeivoor nodig om voor voldoende warmte te kunnen zorgen anders worden de meloenen niet rijp. Een broeivoor wordt gemaakt door eind februari een gat in de grond te graven, dat te vullen met verse paardenmest of stro overgoten met gier, en het af te dekken met de vrijgekomen grond. Zes weken later kunnen er dan meloenen op geplant worden. In het begin moeten regelmatig de topjes van de groeischeuten weggehaald worden. Als de eerste vrouwelijke bloemen te zien zijn moet er flink gelucht worden, zodat de bijen en hommels de bloemen kunnen bestuiven. Met de hand bestuiven, door met behulp van een wattenstaafje het stuifmeel van de mannelijke bloemen over te brengen naar de vrouwelijk bloemen, is ook mogelijk. Als de kleine vruchten te zien zijn moet er voor de laatste keer water gegeven worden. Wanneer men laat water geeft, gaan de vruchten op moment van rijping gemakkelijker scheuren. In augustus zijn de meloenen dan rijp. Niet zo makkelijk dus....maar wel te doen...gewoon nog een keer proberenIk heb vorig seizoen enorm veel geoogst van pepers ...zaad gewonnen van plant buur op de volkstuin...dus kan wel....heb ook tomaten van supermarkt zaad gezaaid....komen al uit...eens kijken wat dat voor tomaten geeft...leuk toch? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Heb die van mij (oranje ananas) bijna geen aandacht gegeven, wel onder platglas geplant (zonder broeivoor) en ik had 4 heerlijk zoete kleine meloentjes. Komend seizoen ga ik ze wat meer verwennen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dirk71 Geplaatst: 20 januari 2015 Geplaatst: 20 januari 2015 Ik heb bloeischermen met zaden van prei.Wie heeft een idee om de zaden er uit te krijgen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 januari 2015 Geplaatst: 20 januari 2015 Omgekeerd in een grote papieren zak steken en wachten totdat de kop helemaal droog is. Dan voorzichtig in de zak knijpen/er zachtjes op slaan enz...totdat de zaden loslaten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 20 januari 2015 Geplaatst: 20 januari 2015 Het moet buiten ook wel aardig kunnen drogen nu. Het is beter om de zaden wel goed rijp te hebben voordat je de 'bloem' verwijderd. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
mijnspeeltuin Geplaatst: 22 januari 2015 Geplaatst: 22 januari 2015 Ik heb zaadjes weten te bemachtigen van door en door paarse wortelen. Hoe kan ik daar zodadelijk weer zaad van bemachtigen? K heb nog nooit een doorgeschoten wortel gehad. Ze worden in de grond alleen maar dikker maar het loof schiet nooit door. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans
weknow Geplaatst: 22 januari 2015 Geplaatst: 22 januari 2015 Het is een 2 jarige. Laten overwinteren of enkele mooie, gezonde wortelen in maart/april weer uitplanten. Bloei te verwachten mei/juni. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mijnspeeltuin Geplaatst: 24 januari 2015 Geplaatst: 24 januari 2015 Aha vandaar dat ik in mijn ongeduld nooit een doorgeschoten wortel heb kunnen bewaren.... ok komend jaar gaat het lukken Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans
weknow Geplaatst: 24 januari 2015 Geplaatst: 24 januari 2015 Resultaat (d.w.z. zaad dat dezelfde wortels oplevert als je nu had) is niet gegarandeerd. Bevruchting grotendeels door insecten. Staat er ergens wilde peen of een ander ras dan het jouwe in dezelfde periode te bloeien, dan is kruising daarmee heel goed mogelijk. Wel leuk om het zelf eens te zien...het verborgen seksuele leven van de wortel Meestal hebben we ze al opgepeuzeld voor ze in de pubertijd komen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mijnspeeltuin Geplaatst: 24 januari 2015 Geplaatst: 24 januari 2015 Ach die arme worteltjes.... krijgen niet eens de kans om zich voort te planten Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans
CherryCharlie Geplaatst: 2 juli 2016 Geplaatst: 2 juli 2016 Ik wil zaden van mijn erwten oogsten, is deze peul al goed of moet ik ze langer laten zitten? Heb er nog 1 van dezelfde dikte. Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
geedee Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 Aan de plant laten drogen, is wat ik altijd doe bij peulvruchten.....de natuur zelf weet het t beste wanneer zaden rijp zijn om te vallen. Quote
Erny Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 Hetzelfde verhaal als met de Radijszaden. De erwten moeten eerst rijpen en dan drogen.Als ze rammelen in hun hulsje dan zijn ze wel klaar. Quote
weknow Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 Inderdaad: De peul moet geel/bruin worden en nagenoeg droog zijn, dan zijn de zaden rijp. Daarna zaden nog een weekje laten nadrogen en dan in een afgesloten zakje o.i.d. (lucht is erg slecht voor houdbaarheid van zaden) en wat koel en droog houden. Ik vind het erg leuk uitzien zo een zakje rond de peul maar wat is de bedoeling ervan? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 Oja... en eventueel een nacht in het afgesloten zakje in de vriezer om eventuele besmetting met de bonenkever uit te sluiten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.