Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Afgelopen winter heb ik wat stekjes genomen van kleinfruit in mijn tuin. In eerste instantie ze per soort allemaal in 1 potje met aarde gedaan, maar sinds een week ongeveer zijn ze verhuisd naar hun eigen potjes. De bladontwikkeling was uitstekend!

Maar sinds een paar dagen hangen ze er een beetje slapjes bij, en krijgen ze bruine verkleuring langs de randjes van de bladeren. Is dit schade door nachtvorst? Ik heb ze altijd buiten laten staan, dus daar snap ik dan niks van, dat het nu ineens gebeurd. Of is het de klap van verplant te worden?

En zijn ze nog te redden denken jullie?

Grts. en dank voor het meedenken! 

WhatsApp Image 2020-03-19 at 15.17.37 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-03-19 at 15.17.37.jpeg

Geplaatst:

Heb je misschien de wortels beschadigd bij het uit elkaar halen?

Vorst schade zou kunnen, maar geen idee wat de tempraturen waren in groningen. waar ik zit nog geen nachtvorst gezien dit jaar.

Na verpotten van planten, deze altijd uit de wind zetten, een schaduwrijke plek, waar je alleen ochtend zon krijgt. Na twee weken, kunnen ze terug naar een plek waar meer zon is.

Geplaatst:

Dank voor je reactie! Ik heb de stekjes wel verplaatst naar een zonniger stukje, maar misschien vonden ze dat wat te winderig. Ik heb ze zojuist onder ons afdak gezet. Uit de wind, iets warmer en minder fel licht. Eens zien of ze er nog bovenop krabbelen 

Geplaatst:

Wat blad eraf knippen zou ook goed zijn. De verhouding wortels - blad zal een beetje verknoeid zijn bij het overpotten.

Via het blad verliest een plant vocht, er moeten voldoende wortels zijn om dat op te vangen. Als die wortels niet meer goed hun werk kunnen doen omdat ze moeten wennen aan nieuwe aarde, is het beter om wat blad op te offeren. Het lijkt wel mooi, dat uitbottende groen, maar de wortels moeten het wel kunnen dragen.

Zoals Rorror zei; liever geen wind en zon bij een net verzette plant  - vochtverlies voorkomen. 

Geplaatst:
16 uren geleden, roeier zei:

Wat blad eraf knippen zou ook goed zijn.

Wat ik zie op de foto is al bijna geen blad, maar het zijn wel de 2 oksels waar de nieuwe plant zijn takken komen.

Ik zou er niet aan gaan prutsen want: oksels beschadigd is waarschijnlijk einde oefening voor de stek.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...