Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekgras


Aanbevolen berichten

Hey Plukparadijs!

 

3 jaar geleden heb ik in een stuk grond die volgroeid was met kweekgras, bramen,... een moestuintje gemaakt.

Een hele opdracht om het kweekgras weg te houden, maar met een beetje moeite lukt dit wel.

 

Zoals ik ervaren heb zijn het enkel die witte wortelstokken die zorgen voor de verspreiding van het gras.

 

Om het verloren gaan van aarde te voorkomen schud ik de stukken gras uit boven een zelfgemaakte zeef van kippengaas.

Zo kan je redelijk hard doorschudden zonder dat er veel witte wortelstokken terug je grond ingaan. 

 

En zeker de eerste weken na het uithalen van het kweekgras je grond goed onkruidvrij houden.

Als je toch een stukje wortel vergeten zou zijn, is het makkelijk te verwijderen als het juist boven de aarde uitkomt.

 

Veel succes!

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo verwijder ik kweekgras:

Ik pak een riek en steek het kweekgras uit de grond. Ik schud een paar keer en leg dan het geheel op de grond waar bij de wortels aan de bovenzijde zitten en het gras op de bodem. Dit laat ik zo een aantal dagen liggen. De juiste weersomstandigheden van zon en wat wind zijn hierbij gunstig (afgelopen week met felle zon en een schrale noordoostenwind was het ideale weer!) Na een aantal dagen met de riek nog een keer schudden zodat de grond nog meer loskomt. Dit laat je zo weer een paar dagen liggen. De derde keer schudt je nog een keer en voert dan het (verdroogde ) kweekgras inclusief worteluitlopers af.

Deze methode werkt alleen goed als er een droge periode is. HAARWORTELS van kweekgras zijn onschadelijk, de uitlopers ('witte schoenveters') moeten echt goed verwijderd worden want ieder stukje dat achterblijf gaat weer uitlopen. In wat losse grond zijn die gemakkelijker te verwijderen als in vaste grond. Zit kweekgras in een pol van een plant of in bodembedekkers dan zul je die uit de grond moeten halen en de uitlopers goed moeten verwijderen want anders blijft het een gebed zonder eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ongeveer hoe ik het nu doe inderdaad. Alleen vallen de pollen behoorlijk uit ekaar als ik ze schud met als gevolg dat ik veel met de hand doe wat mijn rug dan weer niet zo tof vind... Wel fijn nog een keer de  bevestiging dat haarwortels geen probleem lijken. Daarmee verlies ik zoveel grond. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...