Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb enkele aardbeisoorten in de tuin : de gekweekte, met dikke vruchten, soort is niet exact bekend, de wilde aardbei (fragaria vesca) en nog een sieraardbei met roze bloemen, maar nog nooit een vrucht aan gezien.

Tot mijn verwondering vind ik onderstaand plantje tussen het gazon en de buxus : aardbei, vlammend rode vrucht ong. 1 cm dia, veel uitlopertjes eraan en een gele bloem. Iemand ooit al gezien ?

913_aab74bb81945217ad8d1ceaac00699a2.jpg913_41478735dd13429f447acede25431145.jpg

913_af5ac28e72150e04d9747c0ef7d30be5.jpg913_b4e61f170375f228a586a597179730b5.jpg

Dit is de sieraardbei :

913_444f44b615ae9f50bb17e1dba265f0ab.jpg913_a33a0d58737644e75d945066bef073e3.jpg

Geplaatst:

Is het misschien een sieraardbei (= schijnaardbei = Potentilla indica = Duchesnia indica)?

Heb je al een vruchtje geproefd? Als mijn idee klopt is dat smakeloos en niet sappig (niet giftig, ik leef nog ). Meer info o.a, bij wikipedia en http://www.soortenbank.nl.

Ooit had ik dit plantje als bodembedekker, het ziet er leuk uit. Helaas werkte het maar matig er kwam toch gras doorheen groeien.

Geplaatst:

Dat rood vruchtje heb ik opgegeten en half uitgespuwd, smakeloos en slecht. Sindsdien .....rare gevoelens .... vaarwel vrienden, t was mooi om hier te zijn

Geplaatst:

als ik me niet vergist worden ze ook wel bosaardbij genoemt .ze zijn inderdaad niet zoet maar ik heb ze wel al vaak gegeten

als deze op de foto de zelfde soort is ...

Geplaatst:
als ik me niet vergist worden ze ook wel bosaardbij genoemt .....

Bosaardbei is weer een andere soort (Fragaria vesca) dan de soorten die tot nu toe werden genoemd. Ze staan bij mij als een bodembedekker onder de frambozen. Ik heb overigens nog nooit bosaardbeien gezien met gele bloemen, maar wellicht bestaan ze wel.

Voor de volledigheid: de "gewone" tuinaardbei heet Fragaria ananassa. Deze cultuurvariëteit is een kruising tussen verschillende (m.n. Amerikaanse) aardbeisoorten.

Geplaatst:

Een sier aardbei maar wel een hele leuke met mooie aparte vruchten, ik herplant de stekken vrij vaak om een dichte mat te krijgen natuurlijk met de uitlopers ligt het me teveel uit elkaar.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

De aardbei met de gele bloemen heet fragaria Indica. Onder deze naam wordt hij wel een geveild op Aalsmeer met een klimrekje in de pot. Hij is eetbaar maar smakeloos. Vogels zijn er gek op en daarom vindt je dit plantje in veel tuinen. De zaadjes overleven het darmstelsel van de vogel.

Die met die roze bloem is waarschijnlijk de fragaria "Pink panda" een roze varieteit die geen of bijna geen bloemen maakt.

Het is overig een soort van het WNF vandaar de naam en de schrikbarend hoge licentie!!!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De roze aardbei, is als ik me niet vergis, want ik heb die ook en hij is aan mij verkocht onder de naam: fragaria x ananasa en die heeft helderroze bloem, dezelfde kleur als op de foto, en geeft heerlijke grote vruchten. Moet overigens niet te veel bij gemest worden.

Succes,

Elisabetje

Geplaatst:

Geen van de twee aardbeiplanten, noch de roze, noch de gele, geven eetbare vruchten. Aan de roze heb ik trouwens nog nooit een vruchtje gezien. De gele daarentegen (zie foto) heeft wel een uitnodigend vlamrood vruchtje, maar is smakeloos, hard en verre van genietbaar. De roze is ooit eens gekregen als sieraardbei en woekert niet, maar verdwijnt evenmin. De gele daarentegen is dit jaar voor het eerst opgemerkt in de tuin, waarschijnlijk uitgezaaid door vogels of een mutatie van de aardbeiplanten in de tuin.

Geplaatst:

Het is inderdaad de schijnaardbei (Potentilla indica). Ik zou ze maar verwijderen, de vruchten zijn niet te eten en de planten gedragen zich als hardnekkig onkruid. Wanneer je ook de Bosaardbei hebt staan loop je ook nog eens kans om je in de vruchten te vergissen.

Volg de gebeurtenissen op de kwekerij/imkerij http://bessenkwekerij.com/

Van de bijenwas maken we zelf kaarsen: http://www.bijenwaskaarsen.nl/

Geplaatst:

Er zijn wel roze bloeiende hoor die echt lekker zijn, is niet zo dat elke met roze bloem voor sier en of niet lekker is.

Ik heb een roze bloeiend ouderwets soort en echt lekkere aardbeien geeft ie.

Players only love you when they're playing.

• 10 years later...
Geplaatst:

Pieter1 De gele zijn wel eetbaar maar smakeloos dus is niet erg om je te vergissen. Dat proef je wel. Is gewoon wat waterig maar heel goed te eten. Desnoods op smaak maken met siroop of poedersuiker of jam van maken. Bosaardbeien zijn zoet maar klein. Met gele bloem is de smakeloze schijnaardbei en roze of wit lekker zoet en groot. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...