Mark schell Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 (aangepast) Iemand tips voor mij hoe ik een jusite broeikast temp kan behouden en een goede lucht vochtigheid? Mvg 12 april 2020 aangepast door Mark schell Quote
Waaslander Geplaatst: 11 april 2020 Geplaatst: 11 april 2020 Weinig antwoorden ? Maar heel onduidelijke vraag en misschien ook wel verkeerde forum . Bij een broeikast versta ik om eieren uit te broeden ? Klopt dit ? De juiste temperatuur behouden ? Doen ze normaal van zelf als deze juist is ingesteld . Dus je ga toch wat duidelijker moeten zijn wil je geholpen worden . Quote
Mark schell Geplaatst: 12 april 2020 Auteur Geplaatst: 12 april 2020 Ja bedoel meer de broeikast voor de planten ben nogal nieuw op dat gebied en weet zo misschien niet de juiste terme sorry hiervoor 😝 Quote
Waaslander Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Dus hoe ze in Nederland meestal spreekt van een kas en hier in Vlaanderen van een serre . Een broedkast is hier voor eieren uit te broeden en hier is de lucht vochtigheid zeker van belang ik vermoed dat weinig mensen rekening houden met de luchtvochtigheid in serre . Voor de temperatuur zo constant mogelijk te houden automatische raamopeners . Klink misschien ingewikkeld maar is eigenlijk een cilinder met olie in warmt het op olie zet uit en raam word iets open geduwd koelt het af krimp olie en raam sluit . Bij warm weer de deur(en) open zetten . Voor afkoeling en verluchting . Automatische dakramen kunt je eigenlijk niet te veel hebben zeker nu . Even naar verwachte temperaturen op buienradar gekeken woensdag om 5 uur als ik vertrek voor vroege 1°c geen temperatuur om deur open te zetten en tegen 15 uur bij thuiskomst zonnig en 17°c dus zonder automatische ramen snik heet in serre . Zelf met 2 ramen nog redelijk warm met deur dicht . Quote
Mark schell Geplaatst: 12 april 2020 Auteur Geplaatst: 12 april 2020 Ja die automatische raam opener heb ik van gehoord helaas heb ik een zelf gebouwde planten kast waarbij het raam wat open kan wat zwaarder is dan de cilinders aan kunnen of is het mogelijk om op een raam meerdere cilinders te plaatsen? Het is daar al gauw 40 graden binnen over dag maar zet gwn de deur open en het raam dan zakt het rond de 30 graden de planten groeien er nj goed in maar omdat we vorig jaar zoon zeil kast hadden van de lidl waren de planten snel verbrand in de hete zomer Quote
Waaslander Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Ik had ook het probleem dat de standaard raamopeners te ligt waren . Om meerdere naast een te zetten moet deze juist zelfde afgesteld worden of er komen extra krachten op constructie van het raam dat mij vrijwel onmogelijk lijk om deze perfect zelfde af te stellen . Ik zelf heb deze https://www.bol.com/nl/p/royal-well-tuinkas-raamopener-megavent/9200000021928417/?bltgh=jh0drhjgUWq2CGWLAD9AQg.1_4.14.ProductImage . Met de gleuven voor de bevestiging is het wel flexibel om aan te passen hoe het uitkomt met de kas. Quote
Mark schell Geplaatst: 12 april 2020 Auteur Geplaatst: 12 april 2020 Deze is inderdaad voor zwaarder ramen zou ik even moeyen kijken hoe veel me raam weegt want dir 12 kg haal ik denk ik wel ben ik bang Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 (aangepast) Je zou er een (gebruikte-autosloperij) gasveer bij kunnen zetten. Ze zijn nieuw ook niet duur. Ze zijn er voor alle gewichten en maten. P.S. Misschien is het slim om even je topic titel aan te passen. Een broeikast is een wat ongebruikelijke benaming voor hetgeen jij bedoelt. 12 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Mark schell Geplaatst: 12 april 2020 Auteur Geplaatst: 12 april 2020 (aangepast) Ja ik weet zo gauw niet hoe ik dat moet veranderen Maar ik zag bij sommige site staan dat die raam opener een maximale druk van 12kg geeft en geschikt is voor ramen van 24 kg klopt dit of is het gwn voor 12 kg? Inderdaad met gas veren van kofferbakken ofzo kun je ook een raam open zetten maar dan is het al gauw kompleet open of niet of bedoel je die om erbij te zetten om de druk te verlichten als extra helpende hand? Zo een optie kunnen zijn 12 april 2020 aangepast door Mark schell Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Een gasveer geeft extra kracht net als bij een achterklep van een busje. Met een hand kan je dan de klep opendoen die anders niet te tillen is. Zo'n veer kan je dus gebruiken naast een automatische raamopener. Je berichten kan je wijzigen door onder aan jouw eerste geplaatste bericht op het knopje Wijzig te klikken. Quote De moestuin van Patrijs
Mark schell Geplaatst: 12 april 2020 Auteur Geplaatst: 12 april 2020 Nee inderdaad die gasveren kan ik van het werk wel krijgen maar is inderdaad een goed idee Quote
Tani Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Broeikast vindt ik best een geschikte benaming hoor, we snappen wel,wat je bedoelt. Nu terug naar de vraag: een stabiele temperatuur is vrijwel onmogelijk. Een kas is bedoeld om de omgevings tempertuur omhoog te brengen. Boven 35 graden is schadelijk, maar alles eromder is winst. Stabiel is niet nodig en sowieso moeilijk te realiseren. Er zijn twee manieren om het een klein beetje te temperen, en dat is naast je kas te gaan wonen en bij kou de ramen te sluiten en bij warmte ze weer te openen, en automatische raam openers zoals hierboven genoemd. Is je raam te zwaar dan kan je overwegen een contragewicht aan te brengen aan een arm . Een beetje zoals een Amsterdamse ophaalbrug. (Ik woon in Amsterdam , vandaar). Nieuwe kaseigenaren hebben vaak het idee dat een kas potdicht moet, maar dat zeker niet het geval. Zelfs al heb je dag en nacht een paar ramen openstaan, dan zal je permant een temperatuur hebben die een paar graden hoger is dan buiten, en dat is echt genoeg. Quote
Mark schell Geplaatst: 7 mei 2020 Auteur Geplaatst: 7 mei 2020 De gene die me de tip gaf voor deze automatische raam opener hij werkt perfect nu alleen nog een ventilatortje eroner bouwen Quote
AshaiRey Geplaatst: 7 mei 2020 Geplaatst: 7 mei 2020 Je ramen wit kalken aan de binnenkant in de zomer helpt ook enorm. Quote Groetjes,Bram
Mark schell Geplaatst: 7 mei 2020 Auteur Geplaatst: 7 mei 2020 Ja klopt maar werkt een wit doek voor de ramen spannen ook? Quote
TomP Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 (aangepast) Alles wat de zon tempert helpt. Witten heb ik vorig jaar voor het eerst gedaan (buitenzijde), Voordeel 1. Met het juiste product is dat dit doorschijnend wordt als het regent en dus meer licht doorlaat op donkerdere dagen, Voordeel 2. Scheelt enorm in temperatuur, op topdagen tot wel 15°C Nadeel is wel dat de gekalkte ramen lelijk zijn (mijn mening) Anderzijds, serre staat bij mij thuis in de weide achteraan, vanuit de woning geen zicht op dus maakt mij weinig uit. Een gesloten wit doek (bvb laken) spannen zou ik nu niet doen want gaat teveel licht wegnemen maar bvb een voile (genre Ikeagordijnen) werkt ook al goed, probeerde dit ook al en beperkt (sluit niet 100% uit) zonnebrand. Ventilator werkt ook goed want zorgt voor extra circulatie waardoor warmte nog iets vlugger verdwijnt maar probeer die dan op je hoogste punt te hangen waar het het warmst is. Ik stel die (puur uit gemakszucht) op +/- halve hoogte op het werkblad aan het einde van mijn serre. Grootste winst voor mij was echter het kalken. Er is een forumlid hier die werkt met 2 ventilatoren dacht ik en die liet aansturen mbv een timer en een zonnepaneeltje of zoiets maar kan dit niet direct terugvinden 8 mei 2020 aangepast door TomP Quote
Mark schell Geplaatst: 8 mei 2020 Auteur Geplaatst: 8 mei 2020 Oke ja dacht ook aan een ventilator op een zonnepaneel of gwn op netstroom heb zonne panelen op het dak dus dat maakt niet zoveel uit maar wou er dan twee richting het luik zetten dat deze warme lucht na buite. Duwt en verse lucht na binnen trekt Quote
TomP Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Als je zonnepanelen hebt dan moet je idd geen extra uitgaven doen Mss wel met een timer? Dan moet je niet dagelijks aan of uit zetten, nog beter is natuurlijk met een thermostaat dan moet je er niet meer naar omkijken Ga me er eens moeten achter zetten om iets dergelijks in elkaar te steken, zou alles vergemakkelijken én verbeteren. Niettegenstaande het kalken en de enkele ventilator stijgt, serre vangt elk straaltje zon op, de temperatuur op topdagen soms nog boven de 35 °C wat eigenlijk het maximum is voor de beste groei volgens de info hier. Wat de exacte maxtemp is weet ik niet maar wel een feit dat alles soms 'stil' valt als't heel lang heel warm is. Hou ons zeker op de hoogte van je projectje en ook van de resultaten, altijd leerrijk en vooral ook leuk Quote
Mark schell Geplaatst: 8 mei 2020 Auteur Geplaatst: 8 mei 2020 Ja inderdaad met een termostaat erin maar op deze dagen is de temp al rond 35 graden en nu is het nog niet het warmste weer dus moet inderdaad nog iets verzinnen maar komt goed de planten doen hun best gelukkig Quote
AshaiRey Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Buiten het kalken gebruik ik nog een natuurlijke methode. Aan de zuidzijde hen ik een fruitboom (keepeer) op hoogstam gezet en deze als leiboom gevormd. In het voorjaar heeft het kasje volop licht en warmte. Tegen de tijd dat het heter wordt zoals nu is de leiboom volop in blad en tempert de temperatuur in het kastje tijdens de warmste periode van de dag. Quote Groetjes,Bram
Mark schell Geplaatst: 9 mei 2020 Auteur Geplaatst: 9 mei 2020 Hmm nu heb ik even gekeken voor een ventilator met temperatuur regeling maar kan hiervan niet echt iets vinden kom veel van die buis ventilators tegen heeft iemand miss zoiets ooit gebruikt ? Quote
TomP Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 (aangepast) Geen gebruikservaring mee maar wel veel rondgeluisterd en geïnformeerd. Buisventilators zijn zeker een mogelijkheid maar bvb ook raamventilators die iets (mijn mening) praktischers en discreter zijn Op aanraden van oa een sierteler en heel wat heen en weer gemail met diverse leveranciers kwam ik uiteindelijk uit op bvb de EVE150GL (Condumé) Is een krachtige, stille ventilator die wordt geleverd met een montageset, geschikt voor glasdikte 4 tot 28 mm Verplaatst 260 m³/h dus meer dan geschikt voor een relatief ruime hobbyserre. Kost met raamkit +/- 97€ dus zeker aanvaardbaar, verbruikt slechts 35W en is 220*215*60 mm groot Volgend jaar wil ik deze zeker plaatsen. Voor mijn situatie (kas is noord-zuid gericht) is plaatsing bovenaan in de serre op noordzijde, aanzuig via de ramen in het dak en (beste situatie) via de deur die in de zuidzijde zit 10 mei 2020 aangepast door TomP Quote
Patrijs Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 Hier op de tuin gebruikt iemand een paar ventilatoren uit een oude sloopcomputer. Die zijn 12V en vaak verschillend in amperage. Die worden gelijk gevoed door een paar kleine oude zonnepaneeltjes die op het Zuid-westen gericht staan. Staat er zon op dan werkt het, bij schaduw en in de ochtendzon werkt het niet. Erg simpel maar naar volle tevredenheid al voor het tweede jaar. Dat ze een iets hoger of lager voltage krijgen deert de ventilatoren niet. Dit idee: https://www.allekabels.nl/koeler/214/1053188/koeler-80-x-80-mm.html?gclid=EAIaIQobChMIqOGRjvqo6QIVxeN3Ch1jHw_gEAQYAiABEgJnpPD_BwE Met zo iets: https://nl.aliexpress.com/item/33009882680.html Beiden in China voor bijna niets te bestellen. Quote De moestuin van Patrijs
irenevb Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 Tip van Monty Don (Gardeners World): op warme dagen water op het pad gieten, dit verlaagt de temperatuur en verhoogt de luchtvochtigheid. Quote
Mark schell Geplaatst: 10 mei 2020 Auteur Geplaatst: 10 mei 2020 Dat zijn een paar goeie tips eens kijken welke optie ik kan gebruiken voor mijj kast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.