Guest jack Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 wie eet ze ook graag en hoe maken jullie ze klaar ik doe de stoofperen in stukjes niet te klein .dan gaat er een kopje water bij dit alles laat ik lekker prutten tot de stoofperen gaar zijn ...ik neem dan wat siroop 2 lepels plus wat majosena daar maak ik dan een soort papje van niet te dik of te dun aflaten koelen en mmmmmmm smullen maar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 (edited) Ik maak ze ongeveer zo: http://www.kookse.tv/recept/klassieke-stoofpeertjes.php. Lekker kruidig. Geen extra suiker, maar wel wat citroenschil toevoegen. Peertjes in 2 of 4 stukken. Bij hele kleine peertjes in één geheel, maar dat eet wat lastig. Heel zachtjes, maar best wel lang laten pruttelen. Je kunt ze vervolgens inmaken op dezelfde manier als jam. Mmm heel de winter peertjes. Liefst met vanillevla of slagroom. De volgende keer eens proberen van de restjes stroop te maken. Er loopt een draadje over dit onderwerp ergens in dit forum. Of was dat appelstroop? Na ja, werkt vast hetzelfde. Edited August 11, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Met kaneel erbij heerlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Bereide stoofpeertjes invriezen gaat ook uitstekend. Ze worden wel iets papperiger (uiteraard pas ná ontdooien )Ik vind het handig om (veel) 1 persoons porties in te vriezen.(Recept toevoeging: een heel klein beetje fijngehakte gemberwortel) Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 ja lekker .ik zie er weer na uit dat de peren hier rijp zijn .smullen maar ik laat de peren soms ook wat lang liggen dan worden zo zo heerlijk sapig .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 ik doe het zo;de peertjes schillen en in geheel koken in fruttie wijn met kaneel en wat vanille suiker en iets opzoeten met gewonen suiker en wat water ongeveer 3 uurtjes tot de peertjes nog wel stevig zijn maar niet zo slap dat ze in elkaar drukken...zo in potten gieten en afsluiten. ( de jam manier ) als de peren te groot zijn is het makkelijk om ze meteen te ondoen van klokhuis en de delen, kan er meer in een pot en....scheeld ook veel gepriek op je bord !! Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Ik schil ze daarom meteen en deel ze in 4 Ze gaan ook in bokalen de kelder in.Maak ze ofwel met bruine suiker, ofwel met rode wijn en kruiden, maar kan momenteel niet aan mijn receptjes wegens computerpech... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Hier in kwarten zonder klokhuis, met suiker, beetje water, kaneel en port. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Port...goed idee Ga ik proberen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Afhankelijk van jullie smaak: Met alleen maar port wordt het algauw te zoet: opzetten met 1/3 rode wijn; 1/3 water; 1/3 port, en geen suiker toevoegen -eventueel een klein beetje geleisuiker- bevalt mij het best (met alleen maar port is ook lekker, maar toen proefde ik de peertjes niet meer). Daarnaast, voor de bite: beetje citroensap; een heel klein snufje zout en een klein beetje gemberwortel. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Afhankelijk van jullie smaak: Met alleen maar port wordt het algauw te zoet: opzetten met 1/3 rode wijn; 1/3 water; 1/3 port, en geen suiker toevoegen -eventueel een klein beetje geleisuiker- bevalt mij het best (met alleen maar port is ook lekker, maar toen proefde ik de peertjes niet meer). Daarnaast, voor de bite: beetje citroensap; een heel klein snufje zout en een klein beetje gemberwortel. Er gaat ook geen hele fles doorheen hoor Henk Rode wijn heb ik ook wel eens gedaan en zelfs een keer een restje bessenjenever wat maar in de kast stond te staan en waar niemand van dronk.Groet, Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Ik heb het nog nooit ingemaakt. Maar in het stoofperenseizoen zet ik ze met wat water op het vuur.. kaneelpijp, rozijnen, stukjes gedroogde abrikoos en gedroogde pruim, beetje rode limonadesiroop... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Ik heb het nog nooit ingemaakt. Maar in het stoofperenseizoen zet ik ze met wat water op het vuur.. kaneelpijp, rozijnen, stukjes gedroogde abrikoos en gedroogde pruim, beetje rode limonadesiroop... En dan kun je ze toch in een pot gieten, afsluiten en heet weg zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Of wecken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Scheut bessen-sap hoort in de pan met stoofpeertjes, heerlijk en je peren mooi rood van kleur. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Hans, je kunt ook Gieser Wildeman nemen, dan zijn je peertjes zeker rood , maar idd bessensap doe ik er ook nog wel eens door. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cindy's moestuintje Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 ik heb hier nu op het moment ook 4 kilo gieser wildemann stoofperen in de weckketel mjammie Quote Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Ja daar heb je gelijk in Gieser wilde mannetjes zijn HET ras voor stoofpeertjes, hoewel we ook een slagje groter met een "'nekje"' uit Frankrijk eten (ras onbekend) die daar niet voor onder doet. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Mijn eerste stoofpeertjes 2013 staan nu op.- 2 kg peren (Conference, nog vrij hard), in vieren gesneden en geschild. Netto 1500 gram.- 1/2 fles rode wijn- 1/2 fles port- 1/2 liter water- 2 kleine laurierblaadjes- Klein beetje fijngehakte verse gemberwortel (een klein beetje peper kan ook)- Klein beetje citroenzuur (ik had geen citroen liggen)- Snufje zout.Zou na een uur of twee sudderen klaar moeten zijn.Daarna af laten koelen en in porties invriezen. Dus geen kaneel, geen suiker. Conference peren zijn al vrij zoet, net zoals de port. Gember, citroen(zuur), laurier en zout voor de 'bite'.Conference peren omdat ik daar erg goedkoop aan kon komen. Smaakte eerdere keren ook uitstekend, ze blijven ook mooi heel. Voor een rode kleur is wel iets wijnachtigs nodig. Gieser Wildeman maak ik trouwens ook zo. Dan is de wijn/port alleen nodig voor de smaak. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Als je het in de snelkook pan doet dan hoef je maar 10 min koken .En ROOD dat ze zijn.In de glazenpot op zijn kop en klaar is het. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katja1604 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Gister heb ik peertjes op karamel ingemaakt, volgens het recept van weckenonline.Was de eerste keer, gewoonlijk snij ik de peer in stukjes en kook het in een beetje appelsap, soms met een stukje kaneel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monique7860 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Zo maken wij ze: 1,5 kg stoofperen2,5 glas rode wijn1 glas port50 gr poedersuiker1,5 zakje vanillesuiker12 stuks kruitnagel0,5 stuks kaneelstokje1,5 el aardappelmeel Schil de peren met een dunschiller maar laat de steeltjes zitten en zet ze in een pan rechtop naast elkaar.Alle ingrediënten toevoegen, eventueel later nog een glas wijn toevoegen.Zet het geheel ongeveer 2.5 uur heel zacht op te pruttelen.Na de kooktijd de peren uit het sap halen en het sap indikken met de aardappelmeel en even kort laten koken. Helaas mag ik ze als suikerpatiënt niet meer hebben, en met zoetstof zijn ze niet zo lekker... Eet ze... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monique7860 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Zo maken wij ze: 1,5 kg stoofperen2,5 glas rode wijn1 glas port50 gr poedersuiker1,5 zakje vanillesuiker12 stuks kruitnagel0,5 stuks kaneelstokje1,5 el aardappelmeel Schil de peren met een dunschiller maar laat de steeltjes zitten en zet ze in een pan rechtop naast elkaar.Alle ingrediënten toevoegen, eventueel later nog een glas wijn toevoegen.Zet het geheel ongeveer 2.5 uur heel zacht op te pruttelen.Na de kooktijd de peren uit het sap halen en het sap indikken met de aardappelmeel en even kort laten koken. Helaas mag ik ze als suikerpatiënt niet meer hebben, en met zoetstof zijn ze niet zo lekker... Eet ze... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 ik gebruik een hele fles port op 2-3 kilo peren en zeker een eetlepel kaneel, poeder dus. Verder honing, ik hou ervan dat ze lekker zoet zijn Ik eet ze alleen als toetje met vanille-ijs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Stoofpeertjes...heerlijk!Tijdens het koken (met water, een flinke scheut zoete rode wijn en kaneel) ruikt de benedenverdieping van het huis ernaar.Na het koken het sap verdikken met aardappelzetmeel en zoeten met ruim suiker.Wij eten ze koud als toetje; ook heel lekker met custard.Maar ook warm zijn ze erg lekker: met gekookte aardappelen en 'draadjesvlees'.Een zondagsmaaltje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts