Moonsparkle Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 Ik heb twee weken terug zomerwortels gezaaid, maar daarna is het nog gaan vriezen, ik vroeg me af stel dat er niks meer gaat komen kun je dan gewoon nog een keer inzaaien op ongeveer dezelfde plek? Of zouden ze na het vriezen alsnog kunnen ontkiemen? Vorig jaar waren de wortels een succes, maar toen was ik later begonnen, nu was ik te enthousiast. Quote
Patrijs Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 (aangepast) Wortels kan al prima gezaaid. Het kiemt pas vanaf 10 graden Celsius dus ik vermoed dat er nog weinig actie in de zaadjes zit. Vorst zal het zaad niet deren. Temeer daar peentjes traag kiemend zijn, zal het zal zeker twee weken duren voordat de eerste boven komen na het zaaien. Kortom je kan vanaf nu klaar gaan zitten om de kiemplantjes te verwelkomen. 3 april 2020 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Hier doen mijn wortels ook nog niks, ondanks dat het overdag warm is, vriest het elke nacht nog. Duurt meestal wel even, het zijn, tenminste bij mij dan, geen snelle kiemers. Quote
rorror Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Bij mij op terras, zijn de wortelen in een bak, wel onkiemt, nouja, een deel ervan. Ook 2a3 weken terug gezaaid. Sinds dat ze in de mini tunnel kas staan, doen ze het een stuk beter. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Het is niet veel, maar in de middelste bak, staan de wortelen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
TomP Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Is niet te vroeg hoor, kieming van zaden duurt gewoon heel lang als het koud is. Zal vanmiddag eens een foto posten van mijn wortelplantjes welke ik zaaide eind januari. Zaai ook in diepe bakken, in volle grond lukt dit bij mij pas vanaf eind mei en dan nog heel onregelmatig, al met verschillende soorten geprobeerd. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 5 april 2020 Auteur Geplaatst: 5 april 2020 Ik zie nu wel wat in de moestuin, maar ik kan eigenlijk niet onderscheiden of het onkruid is, ik laat het maar allemaal even groeien en hoop dat ik er snel wortels tussen herken. Quote
TomP Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Zoals beloofd, mijn worteltjes. De eerste normaal oogstbaar rond half mei - Parijse Markt 4. Worden +/- radijs groot, lekker zoet en knapperig Burpee's Short - als alles meezit oogstbaar vanaf +/- half Juni Nog 4 andere bakken staan met telkens 2 weken verschil in zaaitijd. In bakken omdat volle grond bij mij pas lukt vanaf +/- eind mei en op deze manier kan ik toch verse worteltjes eten vanaf +/- half mei. Doe hetzelfde naar eind van de zomer toe (eind augustus/half september) zodat ik worteltjes kan eten van +/- december tot eind maart. Werkt voor mij dus ... 1 Quote
NewbieGuy Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 (aangepast) Mooi Tom ik wist niet dat je wortelen zo massaal op zulke kleine ruimte mocht zaaien... Ervan uitgaande dat je niet meer gaat uitdunnen. Weer iets bijgeleerd. hoe hoog zijn die bakken waarin je zaait overigens? 4 juni 2020 aangepast door NewbieGuy Quote
Stoel Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 @Moonsparkle Je kunt zomerwortelen al vanaf maart in de volle grond zaaien. Mits de grond niet bevroren is natuurlijk. De enige kunst dan is om de grond vochtig te houden zodat ze niet uitdrogen (hier zijn ze gevoelig voor). Gouden tip: leg een houten plank over de gezaaide rij nadat je water hebt gegeven, Zo voorkom je dat het uitdroogt. Af en toe checken of het eronder nog vochtig is. Pas als de zaailingen boven komen piepen haal je het plankje definitief weg. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 5 juni 2020 Auteur Geplaatst: 5 juni 2020 De helft van de wortels was verdwenen na een hagelbui, maar gelukkig zijn er ook wat gebleven. Ik heb wat bij gezaaid, geen mooie regels maar ach dat geeft voor mij niet. Quote
TomP Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 20 uren geleden, NewbieGuy zei: hoe hoog zijn die bakken Hallo, zijn 18 cm hoog, inhoud +/- 40 liter Voor de Burpee's vul ik ze volledig tot boven, voor de Parijse Markt 4 vul ik ze maar voor 2/3 Is wel met eigen compost maar toch, spaar dan een beetje van het zwarte goud uit. De Burpee's zijn ondertsn ook geoogst, met het goede weer ging alles wat vlugger. De gebruikte 'lege' bakken zijn nu opnieuw ingezaaid met radijs en stengelui. Na deze oogst mag de uitgeputte compost gewoon op de tuin, blijft goed organisch materiaal. Kan het je aanraden, je bent niet afhankelijk van het weer/temperatuur dus je kan indien gewenst heel vroeg starten + je kan ze eventueel op hoogte zetten dan heb je geen last van de wortelvlieg (vliegt vanaf april/mei en dit +/- max m hoog) Als je voorzichtig inzaait dan moet je zelfs niet dunnen en kan je ze gewoon op de grond zetten, dat dunnen trekt ze namelijk aan maar zoals gezegd, wil je bijna alle risico uitsluiten dan gewoon + 1 m zetten Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.