Skoebidoe Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Gisteren was ik met een nederlander aan de praat en toonde hem dat mijn boontjes het niet deden in de border.Achteraan in de border heb ik enkele gladiolen staan. Die man vertelde me dat dit de oorzaak is van het mislukken van de boontjes.Gladiolen mogen volgens hem nooit in de buurt van bonen staan.Klopt dit verhaal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Ik heb er nog nooit van gehoord. De resultaten die ik op internet vind over de slechte invloed van gladiolen op bonen zijn geen bronnen waar ik op zou vertrouwen.Wat ik wel een redelijk antwoord vind is dat ze dezelfde ziektes delen. "Blijf, in dien mogelijk uit de buurt van uw bonen, zij dragen dezelfde virusziekten als de gladiolen." Het mislukken van de boontjes zal eerder door het natte weer / temperatuur komen, meerdere forumers hebben dit jaar moeite gehad met de opkweek van boontjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 vooral als je boontjes plukt gaan de planten daarna achteruit tenminsten dat is bij mij zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Ik heb een paal met (pronk)bonen die het goed doen en een die het beroerd doen. Ze staan allebei even ver van de gladiolen af (ca. 1,5 m). De een staat wel pal naast een spring-balsemie. Misschien dat die elkaar niet zo goed kunnen verdragen. Of de grond is daar gewoon slechter. Volgend jaar weer op een andere plaats. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts