Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stamdoperwt


Aanbevolen berichten

Half maart heb ik een 10 tal stamdoperwten voorgezaaid in wc rolletjes. Deze staan sinds een week buiten onder een vogelnet. De bladeren beginnen interessante vormen aan te nemen en het lijkt of een kever? af en toe een hapje eet. Nu beginnen sommige er wel erg kaal uit te zien, weet iemand hier welk beestje dit veroorzaakt en wat je ertegen kunt doen? 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20200416_145716.jpg.fdf77fc44739bb0f881bca0ccf3eb8a2.jpg

IMG_20200416_145704.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden bij een tuinbuur de plantjes compleet kaal gevreten en zijn dan verloren.

Zelf heb ik er veel minder last van, misschien omdat ik op een andere (meer traditionele) manier tuin en de plantjes langer beschermd voortrek.

Overigens snap ik nooit dat er 10 erwtjes gezaaid worden, wil je een maaltje oogsten dan zou ik er zeker 100 zaaien dan heb je ook meer risico spreiding.

Je bent overigens nog vroeg genoeg om bij te zaaien.

 

1939344959_20200408_181612(2).jpg.ee9e6d144ec030f380c60456e06c1db7.jpg

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Patrijs zei:

Hier worden bij een tuinbuur de plantjes compleet kaal gevreten en zijn dan verloren.

Zelf heb ik er veel minder last van, misschien omdat ik op een andere (meer traditionele) manier tuin en de plantjes langer beschermd voortrek.

Overigens snap ik nooit dat er 10 erwtjes gezaaid worden, wil je een maaltje oogsten dan zou ik er zeker 100 zaaien dan heb je ook meer risico spreiding.

Je bent overigens nog vroeg genoeg om bij te zaaien.

 

1939344959_20200408_181612(2).jpg.ee9e6d144ec030f380c60456e06c1db7.jpg

Dank! Ik ga dan nog een keer opnieuw proberen. Ik heb er meer gezaaid op verschillend manieren om te kijken wat het beste werkt (binnen/buiten etc.) Deze test was als eerste klaar om gepoot te worden :)

 

4 uren geleden, TomP zei:

Bladrandkever zie je aan de halve maantjes die uit de bladranden zijn gegeten

 

Bladrandkever_-500x318.jpg

 

Is normaal vrij onschuldig en erwten hebben er weinig last van maar zo erg als bij jou zag ik het nog niet ...

Dank! Dit ziet er inderdaad uit als de boosdoener!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij groeiden ze daar goed doorheen ( tuinbonen hebben ook vaak last van die kevertjes ) en een tip uit een ouder topic hier op het forum is, dat een enkele keer goed gieten met broes, de grond on de planten heen dus vochtig maken, ook erg goed helpt. Bij mij werkte dat goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel interessant omdat het hier ook speelt en net naast het hoekje waar ik veel zit en alles goed kan bijhouden.

Ik heb net even foto's gemaakt van de situatie hier:

 

De plantjes van mijn buurvrouw:

 

1937356411_20200417_123244(2).jpg.b369ceb05f66cd774ee7fd59053afb3b.jpg

 

En een rij dezelfde plantjes die ik van haar gekregen heb en die ik gelijk met haar op mijn tuin heb gezet:

 

20200417_123339.jpg.c395941f10a7a529439d6de0bba6f912.jpg

 

Ook bij mij is er vraat maar beduidend minder en ik verwacht dat ze er bij mij wel doorheen groeien.

 

Mogelijke oorzaken:

 

- Bij mij is de tuin "kaler" ik schoffel meer en heb het perceel al geruime tijd terug gespit.

-Buurvrouw heeft laat nog veel bladkoolplanten en andere gewassen staan.

- Buurvrouw had gemulchd met gemaaid gras, maar dat heeft ze nu weggehaald.

- Ik heb meer soortgelijke gewassen staan in een vak, bij aar staan er meer soorten door elkaar heen.

- Buurvrouw heeft haar plantjes in een geultje geplant, ik grapte nog bij het planten: "het lijkt wel de eerste wereldoorlog met de plantjes in hun loopgraafjes".

    (boontjes zonder blaadjes groeien niet verder en worden "soldaatjes" genoemd.)

 

Verder gebruik ik windkering bij de peulen, maar net bij deze niet.

Ook laat ik zelf het plantgoed wat groter worden om beter bestand te zijn tegen vraat, maar deze plantjes zijn toevallig gelijk.

 

Het kan natuurlijk gewoon pech zijn maar ik vermoed dat haar tuin meer schuilplekken voor de boosdoener heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...