Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstelronde


maarten_1987

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn naam is Maarten en kom uit Utrecht. Sinds 1 jaar heb ik nu een moestuin van ongeveer 100m2 bij een volkstuinvereniging. Dat is nu ook de eerste ervaring die ik ermee heb. Ik vind het prachtig om de groentes te zien groeien en dit jaar ga ik me voornemen wat meer bewaargroente voor de winter te krijgen. Dus iets meer verdeling van de oogst. Afgelopen maanden heb ik veel inspiratie en kennis uit dit forum gehaald. Leuk om te delen. Via youtube haal ik vooral kennis op via MI gardner en Charles dowding. 

IMG_20200417_180246.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Maarten, als je wilt inzetten op bewaargroenten: ik heb goede ervaring met het bewaren van wortelgewassen in een kratje met wit zand in een onverwarmde schuur. Winterwortel en knolselderij zijn mijn favorieten. Zelfs vandaag nog haal ik wortels en knolselders uit het zand om als vers te raspen voor een pastasaus. Geoogst in 2019. Hetzelfde geldt voor pastinaak.

Biet en witlof zijn ook goed te doen, maar dat valt hier aan tafel minder in de smaak.

Dan winterprei: zaai het nu en je kunt oogsten vanaf november tot vandaag de dag.

Verder zijn uien en knofloken ultieme bewaargewassen.

In ieder geval heb ik elke winter de beschikking over WUPS van eigen oogst: wortel, ui, prei, selderij. Heerlijk om soepen en stoverij van te maken.

Laat in de zomer zaai ik altijd winterpostelein, op stukken grond die zijn vrijgekomen. Heerlijke bladgroente die je kunt oogsten tot de blaadjes rood verkleuren door vorst en vooral sneeuw – als dat al komt.

Succes met planning en je oogst 😚

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Vinky zei:

Hai Maarten, als je wilt inzetten op bewaargroenten: ik heb goede ervaring met het bewaren van wortelgewassen in een kratje met wit zand in een onverwarmde schuur. Winterwortel en knolselderij zijn mijn favorieten. Zelfs vandaag nog haal ik wortels en knolselders uit het zand om als vers te raspen voor een pastasaus. Geoogst in 2019. Hetzelfde geldt voor pastinaak.

 

Biet en witlof zijn ook goed te doen, maar dat valt hier aan tafel minder in de smaak.

 

Dan winterprei: zaai het nu en je kunt oogsten vanaf november tot vandaag de dag.

 

Verder zijn uien en knofloken ultieme bewaargewassen.

 

In ieder geval heb ik elke winter de beschikking over WUPS van eigen oogst: wortel, ui, prei, selderij. Heerlijk om soepen en stoverij van te maken.

 

Laat in de zomer zaai ik altijd winterpostelein, op stukken grond die zijn vrijgekomen. Heerlijke bladgroente die je kunt oogsten tot de blaadjes rood verkleuren door vorst en vooral sneeuw – als dat al komt.

 

Succes met planning en je oogst 😚

Wat een fijne tips allemaal! Ik ga nu zeker de knolselderij zaaien en winterprei. Voor de opslag moet ik nog iets vinden. In mijn appartement is er niet echt een koele plek. Vraagje over het kratje met het witte zand, komen de muizen daar in? Of heb je die afgedekt? 

 

Winterpostelein en spinazie waren mislukt. Geen idee of het de koude en natte septembermaand hieraan bijgedragen hebben. De postelein was wel gekiemd, maar uiteindelijk ten onder gegaan. 

 

Knofloken heb ik in oktober massaal geplant. Ben heel benieuwd wat daar terecht van gaat komen. Enige zorgen over de kleiige grond en de bolvorming straks, maar goed anders volgend jaar daar van leren :) 

21 uren geleden, rorror zei:

Welkom! 👋

Dank Rorror, net als je tips over mijn paprika. Deze is trouwens nu iets bijgetrokken gelukkig. Misschien toch te vochtig inderdaad. 

7 uren geleden, Jorg zei:

Welkom Maarten, Charles Dowding ook één van mijn inspiratiebronnen toen ik begon (boek Charles Dowding's Vegetable Course).

Dank Jorg! Wist niet dat hij een boek had, ga daar ook naar opzoek. Geweldige man, zeker hoe hij moestuininfo uitlegt op youtube. 

 

 

@Grork ik kan jou nu even niet quoten. Dank! We mogen op het complex geen kas hebben. Heb nu wel een lage koude bak gemaakt van hout en plastik, dat helpt de start van sla, raapstelen en rucola nu enigzins. Nog een beetje oefenen hoe dit moet :) Het net is over mijn peulen en doperwtenveldje geplaatst tegen de duiven en fazant. 

 

Hoe zie jij voordelen aan de schaduwzijde? In mijn rotatieschema komen alle groenten een keer op een zonnige en een schaduwplek te staan. Alhoewel bij het meest schaduwrijke stuk bessen en bramen staan. Zie nog niet de voordelen in van de schaduw. Behalve dan een lekker momentje om uit te rusten van het werken. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarten, je kunt heel makkelijk iemand direct aanspreken door een '@' te typen en dan de naam. Zoals je met Grork ook al deed. Zo hoef je niet te quoten, en komen er niet allemaal van die vakken in je bericht. 

Tenzij je echt een bepaalde zin/vraag van iemand aan wilt kaarten die al een tijd terug is gepost natuurlijk. Dan kan het wat duidelijker zijn om die in een quote te zetten. Succes! :thumbup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-4-2020 om 18:28, maarten_1987 zei:

 Vraagje over het kratje met het witte zand, komen de muizen daar in? Of heb je die afgedekt? 

 

Beetje late reactie Maarten, maar toch: de kratjes hier staan op tafelhoogte en ik heb er nog nooit vreterij van muizen in gehad. Wortels dek ik altijd af met minstens 7 cm zand (dan drogen ze niet uit) en dat strijk ik glad. Eén keer heb ik meegemaakt dat er muizenpootjes en staartslierten in het gladde zand stonden, maar ook toen geen vreterij. Hier staat de deur bij droog weer altijd open en er lopen dan ook buurtkatten in. Dat helpt.

Nee, ik dek de kratjes niet af met gaas ofzo.

Vandaag heb ik de pastinaken van 2019 uit de emmer met zand gehaald omdat ze stonden te verdrogen (geen vraat van muizen), en versnipperd boven de compostbak, terwijl de pastinaken voor 2020 al ontkiemen. Winterprei van 2019 kan ik nog steeds oogsten (maar daar groeit nu een bloeistengel in), terwijl de winterprei voor 2020 al ontkiemd. 

Zo komen we het jaar rond.

Veel succes joh dit seizoen!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...