Rabarbersap Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 (aangepast) Dit is mijn tweede seizoen tuinieren en ik begin langzaamaan af te vragen of het echt nodig is om zaadjes te kopen in een gemerkt zakje, die misschien wel een jaar geleden gedroogd zijn. Ik ga straks langs de supermarkt voor een bio courgette waar ik de zaden uit zal schrapen. Is het meestal niet net zo goed om zaadjes direct uit de vrucht te halen die je in de supermarkt koopt? Nadelen die ik me kan voorstellen Je weet soms niet precies welke ras je hebt Sommige niet-bio / GMO zaden zullen schijnbaar niets opleveren Je zult de zaden zelf moeten drogen als je ze wilt bewaren 22 april 2020 aangepast door Rabarbersap spelling Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Bijna alle groenten worden niet rijp genoeg geoogst om de zaden te kunnen gebruiken. Die courgette kan je beter helemaal opeten, die zaden zijn verre van rijp. Een echt rijpe courgette, voor zaad, is enorm veel groter en dikker dan die uit de winkel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 (aangepast) Het grootste nadeel bij courgettes is dat die in een jong stadium geplukt worden voor consumptie. De zaden zijn dan nog niet ontwikkeld. Een "rijpe" courgette is enkele kilo's zwaar en niet meer voor consumptie geschikt (droog). De zaden zijn dan wel goed. Dit los van eventuele kruisbestuiving of F1 variant. 22 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Zie ook deze topics: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Flup Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Bij courgettes heb je nog een risico op kruisbestuiving ook, dus of er ook diezelfde courgette uitkomt die jij uit de supermarkt hebt gehaald, is te betwijfelen. Het klopt dat veel zaden al jaren geleden zijn verpakt. Dat kun je bij zaden uit de supermarkt niet zo snel voorkomen. Ik kijk zelf altijd naar de tht datum van de zaden. Hoe langer houdbaar, hoe recenter ze zijn verpakt / geoogst. Zaden van komkommer, courgettes, pompoenen en meloenen KOOP ik altijd. Dan weet je tenminste dat je de pompoensoort krijgt die je koopt (normaal gesproken). Dat is bij geruild of zelf gekweekt zaad niet het geval. Verder ruil ik veel en win ik tegenwoordig zelf ook zaden. Dat is veel leuker, maar niet altijd mogelijk. Zaadgoed, zeker als je het zelf wint, is best lang houdbaar. Natuurlijk zijn er soorten die niet zo lang houdbaar zijn (prei / ui of pastinaak), maar het meeste is dat wel. Dus de datum op de verpakking bij gekocht zaad, zegt niet altijd wat. Dus mocht je courgettezaden zoeken (en wie weet nog meer), dan kun je ook een oproep doen hier op het forum. Quote
Patrijs Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 (aangepast) Voorheen ging er hier onder de liefhebbers ook een zadenpakket rond, waar ieder wat uithaalde en instopte. Misschien kan je zoiets weernieuw leven inblazen? Maar ik vermoed dat de ervaren tuinders hier al hun zaad geregeld hebben en vaak ook al veel gezaaid. Zelf zaad winnen zoals Flup zegt is ook heel leuk en leerzaam, laat je niet te snel ontmoedigen. Een groot deel van wat ik nu eet en heb staan is afkomstig van eigen zaad, veel laat ik ook zelf zaden zoals sla, winterpostelein, andijvie, kruiden,venkel, bloemen etc. 22 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Rabarbersap Geplaatst: 22 april 2020 Auteur Geplaatst: 22 april 2020 (aangepast) 4 hours ago, Jorieke123 said: Bijna alle groenten worden niet rijp genoeg geoogst om de zaden te kunnen gebruiken. Kijk dit wist ik dus niet. @Jorieke123 Thanks! Geen wonder dat ik niets kon vinden. De magische trefwoord is blijkbaar "supermarkt" @Flup Bedankt voor de nuttige info. Blijkbaar kun je zaden uit de komkommerfamilie niet uit de supermarktproduct halen @Patrijs Ik denk dat ik voor volgend seizoen voornamelijk zaad ga gebruiken dat ik dit jaar oogst. Ik neem aan dat het zinvol is om vooral zaden uit de mooiste vrucht / plant te halen toch? Hoe sterk is de factor genetische selectie bij bijvoorbeeld tomaten? Ik geloof dat ik gelezen heb dat de fruit opbrengst van bijvoorbeeld citroenen puur kansspel is. Soms krijg je vruchtbare bomen uit zaden van de minst gezonde fruit en soms helemaal geen oogst van zaden uit prachtige citroenen. Maar goed, dit is een tikje off-topic 22 april 2020 aangepast door Rabarbersap Quote
moerman Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Ik heb goede ervaring met zaden uit tomaat, paprika, peper en pompoen. Voor de rest denk ik dat het niet gaat lukken. Gedroogde bonen kunnen natuurlijk ook, hoewel de spliterwten, rumbonen en koffiebonen nog niet echt willen lukken. Quote Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.
Oudholland Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 (aangepast) Voor zaden uit tomaat, paprika etc moet je kijken of de ouder een zaadvast ras is of een F1. Bij een F1 komen er nooit dezelfde vruchten aan de planten uit zelfgewonnen zaad als de ouderplant was. En veel uit de supermarkt is F1 en/of niet rijp genoeg bij oogsten. Ik win zelf wel ieder jaar zaad van bonen en erwten/peulen, dat gaat goed. Let wel op kruisbestuiving; rassen onderling kunnen elkaar bestuiven, waardoor uit de zaden weer iets anders kan komen dan je dacht te zaaien. Zo heb ik ooit van iemand paprikazaad gekregen. Maar de vruchten die eruit kwamen, waren superheet. Bleek diegene ook hete pepers in zijn kas te hebben gehad, die gekruisd waren met de paprika's. Gevolg, middelgrote paprika's met de hitte van een spaanse peper, en we hadden dat pas door bij het eten. 🥵 Maar dat gebeurt met alle gewassen als die bijvoorbeeld op een volkstuincomplex staan; je buren hebben dan altijd andere rassen staan. Zelf heb ik mijn tuin ook op een complex, maar de kas staat hier thuis achter in de tuin, ver verwijderd van andere moestuinen. En daar heb ik een paar m2 naast waar ik erwten en bonen zaai voor de winning van zaadgoed. Ieder jaar een ras bonen + erwten vroeg in de kas, en een ras laat buiten, zodat de verschillende rassen niet tegelijk bloeien. (natuurlijk erwten en bonen wel tegelijk, want die bestuiven onderling niet). En we laten ieder jaar ook wel een krop sla of andijvie doorschieten en zichzelf uitzaaien. Dan komen er in de jaren erna vanzelf overal jonge plantjes op, die je alleen maar hoeft op te potten. Afgelopen jaar met die droogte zijn er iets meer dan gepland doorgeschoten. Gevolg is dat op dit moment het ergste onkruid in de tuin jonge andijvie is...😀 Heb met het spitten dit voorjaar meerdere vierkante meters omgespit, ik had er wel 200 m2 mee kunnen volplanten denk ik. Rob 24 april 2020 aangepast door Oudholland Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
loes Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 Met het zelf winnen van zaden zijn er inderdaad een aantal dingen waar je op moet letten. Daar is op dit forum al het een en andere geschreven. Je noemt specifiek courgette dus daar wil ik toch even verder op ingaan. Bij courgettes/pompoenen/meloenen/komkommers/augurken ligt er namelijk nog een ander gevaar op de loer, een kruising met een oneetbare siervariant waardoor er uit de zaden giftige vruchten groeien. De gifstof (cucurbitacines) heeft een bittere smaak dus de kans dat je jezelf daarmee vergiftigd lijkt me niet zo groot want het schijnt echt niet lekker te smaken maar het is wel heel erg zonde van alle tijd die je in de groei van de plant hebt gestoken. Quote
kustlijn Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 Wij hebben erg veel plezier van paprika zaden . De paprikas komen uit de supermarkt , want op een gegeven moment zijn onze "eigen" paprikas op. Ik weet eerlijk gezegd niet of wij zaden van onze eigen paprikas ooit hebben gebruikt. Met de zaden van de winkel paprikas hebben we altijd succes. Zowel met de groene als rode paprikas, terwijl de groene paprikas nog niet volledig rijp zijn. Daarom neem ik het liefst de zaden van de rode . Wat betreft hybride zaad ( f1) , de paprikas die aan de planten komen lijken op de gekochte. Wij hebben persoonlijk het liefst de spits paprika, maar we hebben ook altijd blokpaprika . Het afgelopen jaar hadden we van zo`n 10 planten, zoveel paprikas , dat wij er nu nog van eten. Met tomaten gaat het minder goed, omdat we bij het voorkiemen altijd veel uitval hebben. Of dat aan het zaad ligt, geen idee. Maar als het overleefd , dan hebben we ook daarvan tomaten die lijken op de oorsprong tomaten. Tomaten zaad uit eigen tuin, daar gebruiken eigenlijk alleen die van de wild tomaten, met name de " Golden Currant". Overigens zijn de tomaten daar zo overvloedig van , dat ik niet meekom ze allen te oogsten. De wild tomaten zijn goed bestand tegen Kraut & Braunfaule (Phytophthora infestans) , maar barsten bij veel neerslag of bij overrijpheid. Het gevolg dat de bessen hun zaad op de bodem laten vallen, wat het jaar erop resulteerd in een grote hoeveelheid steeds weer opkomende wildtomaten .😉 Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
RobO Geplaatst: 25 april 2020 Geplaatst: 25 april 2020 ook een aanradertje: nieuwzeelandse spinazie en warmoes laten bloeien en uitzaaien Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.