Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mijn aangeplante fruitbomen ( november 2019) is er bij een kers (early Rivers) een gesteltak afgestorven.

Nu heeft de boom nog maar 2 gesteltakken ipv 3 waardoor hij helemaal uit evenwicht groeit.

Het lijkt dat een zijde is afgestorven en de andere niet...

Kan ik dit op een of andere manier oplossen? Of gaat de boom dit zelf oplossen?

IMG_20200423_124219.thumb.jpg.b7403f2597ce81f3eac72d2d54f30840.jpg

Geplaatst:

Dat kan zeker. Ik heb een ca. 6 jaar oude Kordia-kers staan die het jaar na aanplant op 1 tak na helemaal wegviel. Ze heeft er 4 a 5 jaar over gedaan, maar aan de zijde waar de ene nog goede gesteltak zat is er als het ware half rondom de slechte een nieuwe stam gegroeid en heb ik een nieuw gestel kunnen vormen....althans voor 3/4...de rest komt nog. En zowaar stond de boom dit jaar voor het eerst echt volop in bloei. Verleden jaar stond ze er nog kattepierig bij en ik wilde ze opruimen. Meer dan de helft van de boom leek nog dood, Een vriend, een oude rot biologische fruitteler, zei dat de kans groot was dat ze zich zou herstellen toen hij de fruitgaard inspecteerde en sindsdien heeft de aangroei van gezond hout rond het dode deel van de stam doorgezet. De boom staat niet bij me thuis, maar in de bostuin op 15 km. Zo gauw ik er kom zal ik wat foto's maken.

Bij jouw boom zou ik de takken die wel goed zijn zo proberen te bijsnoeien, dat slapende knoppen gaan uitlopen op de plekken waar takken mogen komen die het gestel tzt weer kunnen opvullen. De boom lijkt me sowieso veel te zwieperige lange takken te hebben voor zover dat op deze foto te zien is.

Dit plotseling afsterven van takken of zelfs hele bomen van kers en andere prunus-steenvruchten hoort erbij en is niet altijd te voorkomen of bestrijden, zelfs niet te voorspellen, af en toe zal er een boom door sneuvelen. Hier wat meer informatie. http://fruitabc.blogspot.com/2012/04/bloesemsterfte-of-taksterfte-monilia.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...