Jump to content
Sjoerd68

Peren vruchten uitdunnen?

Recommended Posts

Dag allemaal, na een slecht jaar (boom verplaatst) heeft mijn stoofpeertjes het weer zo naar zijn zin, dat het peren aantal enorm is. Is het handig om deze perenkluitjes uit te dunnen of gaat moeder natuur dit zelf regelen?

Groetjes Sjoerd bf7175c3bc780aeeee9f6f96cdad97ae.jpg

Nu nog niet. Zo te zien zijn ze zeker niet allemaal bevrucht. Groot deel zal dus komende weken al afvallen. Bovendien is er eind mei-begin juni een periode waarin de meeste bomen zelf al een deel van hun vruchten opruimen. Ook een flinke storm of hagelbui kan nog parten spelen. Wacht dus tot rond die tijd of wat later voordat je een schaartje neemt en gaat wegknippen. Normaal blijft 1 vrucht per 10 cm. tak gemiddeld staan (fruittelers op lage struikboompjes houden aan(50 vruchten per strekkende meter bomenrij maximaal, aldus vertelde mij een gepensioneerde bio-fruitteler.). Natuurlijk haal je alle misvormde, aangetaste en ondermaatse vruchten het eerste weg dan.  Als je nu al gaat dunnen en je hebt later in het seizoen tegenslag, dan heb je geen reserve meer. 😉

• Like 2

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

vraagje, hoe zie je dat ze niet allemaal bevrucht zijn?

• Like 1

niet alle 'bloemen' hebben een mini peertje ...

Dit jaar heb ik hetzelfde voor, gigantisch veel peren en appels lijkt het maar als je heel goed kijkt dan zijn er veel waar geen enkel vruchtbeginsel te zien is

vraagje, hoe zie je dat ze niet allemaal bevrucht zijn?

Door de foto even te downloaden en vergroten en te zien dat in de trosjes echte dikkopjes zitten en ook minder dikke kopjes. Die laatste zijn normaal niet bevrucht of in ieder geval minder-ontwikkeld en zullen zelf al uit de tros vallen of nu of bij de junirui.  Misschien zijn ze wel bestoven en bevrucht, maar toch regelt een boom zelf ook al het een en ander in functie van de groeiomstandigheden....hoewel er massa-dragers en altijd-magere-drager in rassen zijn. Strikt genomen heb je dus gelijk....ze kunnen dus bestoven, maar niet-bevrucht zijn omdat de boom hormonaal regelt dat na een deel bevruchting de rest wel bestoven is maar geen vrucht wordt. 

Niet-biologische kwekers "dunnen" overigens nu door chemische bespuitingen met hormonen of door een nieuwer chemisch middel dat de fotosynthese beperkt en er zo voor zorgt dat een ongewenst deel van het bestoven fruit afvalt. Via de verdunning van deze stoffen bij het sproeien regelen ze hoeveel weg mag. Een voordeel van vroeg dunnen kan zijn dan er minder kans is op beurtjaren, waarvoor sommige rassen gevoelig zijn. Dit soort middelen is niet verkrijgbaar voor niet-professionelen. (Eerlijk gezegd ben ik daar ook niet rauwig om).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hier een foto van mijn peer (Gieser Wildeman), van vandaag:

20200501_104552.jpg

Vier bollende vruchtbeginsels (waarvan eentje aangevreten?). De overige bloemen lijken meer aan het uiteinde te zitten, misschien hebben ze daarom net iets later gebloeid en zijn ze iets later bevrucht. Aan die latere besteedt de boom minder aandacht, zoals Weknow schrijjft.

De hele bloeiperiode was het warm, droog, winderig, en er vlogen ruim voldoende bestuivers.

Pas begin juni ga ik eens kijken of er toch nog wat gedund moet worden.