Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik weet dat je officieel de bloeistengels uit de rabarber hoort te halen, maar ik heb niet het idee dat het voor de opbrengst veel uitmaakt (heb vier oude planten staan, dus ik heb genoeg) en vind de bloemen ook gewoon erg mooi. :) Nu las ik hier en daar op internet dat de bloemen, of in ieder geval de bloemknoppen, van de rabarber eetbaar zijn. Veel info kon ik hier echter niet over vinden. Heeft iemand hier toevallig ervaring met het eten van rabarberbloemen? En misschien ook een lekker recept?

Ik kon met de zoekoptie op het forum hier niets over vinden, dus sorry als hier al een topic over is.

aangepast door Isabelle
Geplaatst:

Ja!

Eerlijk gezegd heb ik ze zelf nooit gegeten, daar hebben we te weinig rabarplanten voor, we krijgen niet jaarlijks bloemen, en mochten de bloemen er wel zijn, dan hebben we liever dat insecten er aan gaan.

We hebben hier door het koude klimaat relatief weinig bloemen.

Het gerucht dat rabarber met het begin van de bloei giftig wordt, klopt niet. Deze misvatting is gebaseerd op het toenemende gehalte aan oxaalzuur , dat het laagst is in mei en april en het hoogst is vanaf juni. Oxaalzuur is een geur- en smaakloze stof die tot problemen in het menselijk lichaam kan leiden:

Het bindt calcium en voorkomt ijzeropname

Het bevordert reuma en nierstenen

Het slecht voor de gewrichten

Het valt het glazuur aan

In de bloemen zou het minste oxaalzuur te vinden zijn.

Daarbij komt, als ik het goed heb, dat je ( als volwassene )  zo`n 30 kilo rabarber moet eten voordat het gif lastig begint te worden.

De geoogste bloemen kunnen dus worden  gegeten

Qua smaak zouden de bloemen lijken op een wat zure op broccoli of bloemkool

Het is in het Duits, maar lees het eens:

https://leaf-to-root.com/2019/04/09/rezept-rhabarberbluete-ausgebacken-und-suesssauer/

https://www.chefkoch.de/forum/2,53,521695/Rezept-fuer-Gebackene-Rhabarberbluete-mit-Bechamelsosse.html

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst: (aangepast)

Dankje voor je antwoord, dit is zekere hele nuttige informatie. Ik had er helemaal niet aan gedacht om ook in het Duits te zoeken, dat is een goede om te onthouden voor en volgende keer dat ik op zoek ben naar informatie.

Ik laat de meeste bloemen trouwens ook zitten voor de insecten, maar ik vond ook een bloem in mijn jonge rabarberplant. Die heb ik er toen wel uitgehaald, dus dan kan ik er net zo goed nog iets nuttigs mee doen, zoals opeten. 

En wat betreft het oxaalzuur, ik heb vorige week pas de eerste rabarber geoogst en rabarbercrumble gegeten. Ik moet nog wel even flink mijn best doen om tot die 30 kg te komen, dus ik denk dat ik zonder problemen nog een portie bloemen kan eten. Ze staan voor vanavond op het menu. Ik zal mijn eigen ervaringen hier daarna ook even neer zetten.

---

Ik heb de rabarberbloemen uiteindelijk kort gekookt en daarna gegeten met een kaassausje en aardappelen. Wilde het simpel houden om echt te kunnen proeven hoe het smaakt. Door het korte koken werd het nogal papperig, maar ik verwacht niet dat dat per se veel veranderd heeft aan de smaak. De smaak viel me nogal tegen eigenlijk. De bloemknopjes zelf hebben bijna geen smaak en de bloemsteeltjes zijn wat zurig. Niet mijn favoriete groente, dus de rest mag gewoon aan de plant blijven voor de insecten om van te genieten. Maar ach, ik heb het geprobeerd! 

aangepast door Isabelle

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...