Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Lezer/Lezers,

ik ben sinds kort met een tuin/moestuin begonnen het gaat me vooral om de moestuin. Was zeer trots dat mijn eerste zaden uit waren gekomen na enkele week, maar op het gegeven moment begon er het een en ander te verdwijnen! Balen natuurlijk! Eerst zelf gegoogeld en gezocht nou kwam ik op het volgende uit: slak of aardrups dus ik voor bijde een biologische en diervriendelijke bestrijding aangeschaft. Maar helaas was mijn sla inmiddels al weg. Maar tot mijn verbazing bleef er gegeten worden aan mijn (moes)tuin, ik vraag jullie om hulp aangezien ik niet veel ervaring heb en ik met lege handen sta. Ik zal wat extra info plaatsen en een foto.

Wat er word opgegeten:

Sla

klim clematis (foto)

onderste blad van mijn tomaten struik (wat ik weg geknipt heb aangezien er niet veel van over was)

1 aardbijen plant (deze was niet al te sterk)

Wat er niet gegeten word:

Rucola

tuinkers

komkommer

paprika

gezonde sterke aardbijen planten

Iedereen bedankt alvast voor jullie moeite!

spacer.png

spacer.png

Geplaatst:

Ik kan me zo niks bedenken wat probleemloos direct gezaaid kan worden zonder vraatproblemen in deze tijd van het jaar, vooral vanwege slakken.

Dus wordt er heel veel voorgezaaid in potten, om pas uitgeplant te worden als het wat groter en daardoor sterker is.

Bonen hebben meer kans om direct te worden gepoot, maar met kleine zaadjes is het moeilijk. Slakken houden van bladgroenten, maar ook komkommerachtigen sneuvelen makkelijk.

Aardbeiplanten hebben geen groot vraatprobleem, maar de aardbeien zelf wel. Mede om die reden wordt er vaak stro omheen gelegd, en je ziet er vaak netten overheen tegen vogels.

Over slakken is al erg veel geschreven, dus dan kun je het beste de zoekfunctie gebruiken als je daar meer over wilt weten, maar er is weinig wat echt goed helpt. Het helpt wel om 's avonds een keer naar je groentes te kijken, want slakken zijn 's nachts het meest actief, overdag zitten ze verstopt onder de grond. Naaktslakken zijn vooral het probleem, de huisjesslakken vallen wel mee. Als het echt zomer wordt neemt de plaag af, ik denk vooral omdat er dan zoveel te eten is, en doordat planten weerbaarder zijn geworden. Nu zijn zoveel plantjes nog heel jong en mals, en daardoor extra aantrekkelijk en kwetsbaar. 

Rupsen zijn vrij precies omtrent welke groente ze eten, en zijn geen alleseters zoals slakken, dus rupsen zijn vaak alleen maar een probleem in bepaalde gewassen. De rups van het koolwitje in de kool is berucht, en ook de mineervlieg op Alliums wordt lastiger, als ik dit forum zo lees.

Geplaatst: (aangepast)

Hartelijk dank beide al voor jullie reactie! Ik zag vanmorgen toevallig dat er een nieuw blad is wat aan is gevreten, ik zal hier vanavond een foto van maken! 

bewerking:

ik heb tot nu toe geen of een enkel spoor gezien van een slak.

aangepast door Torda
Geplaatst:

Ik denk slakken. Ze vinden dat schors heerlijk om in te schuilen en er komen nu veel jonkies uit. Rond de schemering kan je ze vaak betrappen. 

Geplaatst:

Bedankt voor de reactie ik heb slakken gif gestrooid en niet zo beetje ook over een periode van 4 week. Kan het dan nog steeds de slak zijn? Ik weet wel uit verleden vorig jaar dat er een aantal naaktslakken waren in tuin kon zien aan sporen, maar ik zie nu geen enkel spoor meer? 

Geplaatst:

Niet alle slakken korrels werken overigens even goed. Ik had slechte ervaring met een bepaald merk, welke dat is weet ik niet meer maar gebruik het zeer weinig en alleen in de eigen tuin. Heb nog steeds een bus van enkele jaren geleden. In de moestuin kom ik vrijwel geen slakken tegen, ondanks dat ik naast de gezamenlijke composthoop zit.

Geplaatst:

Ik heb pokon korrels tegen slakken, ben momenteel bezig met netjes spannen om te zien of het van buiten de aardebak/plantenbak komt of binnen en zie dat er ook aan mijn paprika gegeten is op redelijke hoogte deze stond wel dicht bij een muur.

image.jpg

Geplaatst:

Als je slakkenkorrels hebt gestrooid zou je nu verdroogde slakkenlijken moeten zien, met overal sporen, als er dus veel slakken zitten.

Er wordt stevig gepeuzeld, je zou toch op een gegeven moment de daders moeten kunnen zien. Vogels? Ik zou voor de zekerheid maar even niet meer slakkenkorrels neergooien, ik weet niet of je daarmee mogelijk vogels treft.

Wat vogels precies doen weet ik niet goed, want ik teelt zelf op een kale vlakte waar weinig soorten vogels zitten.

Geplaatst:

Aan de vorm van de vraat aan die komkommer te zien, zou ik toch gelijk aan knagers denken, muis, woelmuis ed.   Volgens mij zie ik echt knaagpatroon. 

Geplaatst:

Even een update en ik ben weer radeloos: ik heb vannacht netten om de komkommer etc gedaan dus er zou geen vogel bij kunnen. Vanmorgen voordat ik naar werk ging gekeken. Alle komkommers van klein tot bijna rijp weg. Ook 25/35cm van de grond (hij groeit Tegen een muur). Wellicht kan het dan een muis zijn aangezien ik geen lijken of sporen van de slak ook zie ik bij schemering geen slak. Onze hond zit altijd wel in bepaalde hoeken te snuffelen en “pointen” dat er wat zit. Misschien blijkt ze toch niet zo achterlijk haha. dus het kan een idee zijn een muizen val neer te zetten. Iemand nog enige tips voor eventuele bodembedekking in een moestuin?

bedankt in ieder geval voor jullie hulp tot nu toe!

Geplaatst:

Het lijkt mij van dichtbij een huismuis, ik was eerst nog in twijfel met een rat, hij heeft wel een langere staart.

en aangezien wij altijd last hadden van slakken lijkt het me geen spitsmuis, dan was ik denk ook niet zoveel oogst kwijt?

Geplaatst:

Wat is dit en/of eet dit evt mijn blad dan op? Of eet een hele hongerige muis ook kleine sla plantjes en blad van een tomaten struik?

sorry voor de hoeveelheid vragen, allemaal nieuw dit. 

laatste foto is blad van komkommer, misschien houd deze war meer informatie voor jullie kwa eetpatroon?

de muizenvallen staan ook weer

opnieuw!

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Geplaatst:

Een muis knaagt eerder aan stammetjes dan aan blad, grote koolplanten kunnen sneuvelen doordat muizen de stam totaal hebben doorgeknaagd.

Vruchtgroenten, peulen, knollen, dat vinden ze allemaal heerlijk, dus komkommers en tomaten zitten ze zeker aan, de vruchten dus, maar het blad, daar heb ik ze nooit aan zien zitten. Als van die clematis en de komkommerplant het hele gestel blijft staan maar het blad wordt opgegeten zit ik toch aan wat anders te denken dan muizen.

Dat vliegje is volgens mij gewoon onschuldig.

Geplaatst:

Hartelijk dank voor de info, wat met mijn sla gebeurde is als volgt ze stonden in open lucht, ik had ze eerst zelf als zaad laten komen super trots natuurlijk het was mn eerste sla maar zodra die ongeveer 3/4 cm hoog was plotseling nachts verdwenen, toen bij lokale tuin winkel nieuwe gehaald die ongeveer 4/5cm waren. Die stonden ook 1 nacht ook wederom nachts verdwenen. Zonder enig spoor van slak of wat dan ook. Ik woon tevens midden in de stad. Misschien is dat ook nuttige info. Aparte dieren kunnen hier slecht komen op de grote van muizen en ratten na.

nogmaals bedankt iedereen voor de nodige informatie tot nu toe! En het meedenken en voor jullie tijd!

Geplaatst: (aangepast)

Hallo, ik heb vannacht geen muizen gevangen, wel is er weer een gros aantal blad weg. Er zit een rupsen net omheen dus ik ben radeloos wie mijn indringer nu is. Geen enkel spoor van slakken.

aangepast door Torda

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...