Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Help, beginnende tuinier!


Torda

Aanbevolen berichten

Kleine update over vannacht, ik werd vanmorgen wakker en in 1 val zat er weer een hoor! De andere val was afgegaan zonder iets te vangen. Ik heb er nu 2 vallen bij gekocht en zal deze vannacht op andere plekken neer zetten. 
ik begin ook een patroon te zien dat is al volgt: het blad word opgegeten zodra er niks gevangen word, en zodra ik iets vang onder mijn komkommer plant verdwijnt er ook geen blad. Dus als er een muis in het val over de plant ligt word er niet gegeten. Ik heb ook weer sla gekocht poging nummer 3 om deze te groeien, om te zien of het nog gegeten word en probeer er 1/2 af te schermen met een bovenkant van een broeikas, op deze manier weet ik of deze eter uit of via grond kan of komt.

 

ik hou jullie op de hoogte voor de geïnteresseerden

 

bedankt en tot gauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dit topic vol angst... mijn tuin zit vol met muizen, wij zien ze altijd lekker langs de haag lopen. Ik dacht dat ik veilig was voor de wilde konijnen (die hebben we in de hele vroege ochtend ook regelmatig in de tuin) door hoge bakken te bestellen maar muizen lopen daar natuurlijk gewoon in...ik had echter geen idee dat die zoveel schade aan konden richten. Ik heb mijn sla nog binnen staan maar dan zet ik niet direct alles buiten uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Torda Ja. een muis is zelden alleen....

Ik heb hier gelukkig minder last van knaagdieren, maar het blijft vervelend.

Ik heb van fijn gaas bakken gemakt die ik over plantjes en zaaisels kan zetten.

 

Hier links op de foto te zien ter bescherming van de gezaaide peulen waar muizen ook dol op zijn :

 

1638117043_20200331_192824(2).jpg.4888b220a682d8903b56ec10fe324d7d.jpg

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik zelf geen ervaring mee, wel slakken die ik tegenhoud met water.

Oude onderbak van de konijnenkooi die ik vul met water en war de plantjes in kunnen staan.

 

Muizen kunnen goed klimmen maar niet tegen gladde oppervlakten.

Een omgekeerde emmer onder de pot of een gladde rand van plastic om de pot zou moeten werken.

 

Grasrand 20cm

 

Maar misschien hebben pottentelers daar meer ervaring mee.

Ik teel alleen planten op totdat ze de tuin in gaan.

Mijn jonge mais bijv. die ik opkweek in een klein glazen kasje.

 

IMG2019022417291151301551202334.jpg

 

Als ze willen graven ze hier zo onderdoor maar dat is nog niet gebeurd. Op steen is dat natuurlijk lastiger voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, JessicaL zei:

Die gladde potten is wel een prima idee :) (Sorry dat ik een beetje op je topic lift @Torda, maar de schrik zat er even in :P )

Geeen probleem, de meer info de beter. Mieschien leer ik er dan ook nog wat van! Ik heb zelf mijn moestuin in bakken, ong 40/50cm van de grond af, maar ik las op internet dat muisen nog wel degelijk kunnen springen, dan zit mijn muur er naast ook niet mee die ruw is.

 

update op het aantal vangsten:

zaterdag op zondag: 2 nachts

zondag: 1 overdag

zondag op maandag: niks

in alle nachten is er niks opgegeten, er is wel iets klein beetje geknaagd aan mijn nieuwe sla. Na werk ga ik even verder kijken desnoods plaats ik de val er naast kijken of ik zo iets vang!

 

bedankt iedereen voor de info,

en idd @Patrijs 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...