Jump to content

Gaat het goed met mijn brandnetelgier?

kevers
 Share

Recommended Posts

Ik heb vorige week brandnetelgier opgezet voor de eerste keer. Gedaan zoals beschreven in het recept: brandnetels, 10 liter water, suiker erbij. Eerste paar dagen inderdaad ook de omschreven bubbels, maar nu zit er sinds afgelopen weekend een wittige laag overheen. Het bubbelt ook niet meer. Het stinkt echter ook niet. Als ik roer verdwijnt het, maar de volgende dag is het net zo hard weer terug.

Online kan ik niets vinden wat hierop lijkt.

Gaat dit nog goedkomen? Of is het eigenlijk zo goed als mislukt?

IMG_20200511_170302.jpg

IMG_20200511_170318.jpg

IMG_20200511_170328.jpg

Is denk ik wel normaal. Ik had ook een laagje erop liggen vorig jaar. Maar bij mij stonk het wel wat, ik gebruikte echter geen suiker.
Brandnetels, lavameel (tegen de stank) en regenwater in een afgesloten emmer en elke dag roeren.

Het lijkt me kaam, een aerobe gisting die ik van het wijnmaken ken. Ik weet niet waar kaam zich mee voedt. Brandnetelgier ontstaat normaal gesproken door brettanomyces (spelling uit mijn hoofd), een gisting in een stikstofrijke omgeving. En volgens mij anaerobe omgeving.

Het kan zijn dat er te veel brandnetel boven het water uitsteekt. Iedere dag roeren en misschien wat water toevoegen zodat alles onderstaat, is mijn advies. Misschien overnieuw beginnen zonder suiker. Het wordt vanaf zondag goed weer qua temperatuur voor gisting.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 1 month later...

Ik kreeg wat van mijn buren en heb het bij een paar tomaten gegooid als test. Ze zien er exact hetzelfde uit als mijn andere tomaten. Misschien omdat er al genoeg te eten was? Bij een tekort zou je het verschil misschien wel zien?