Metje Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Hoi iedereen, Na een drukke zomer heb ik eindelijk weer eens tijd om op dit forum rond te snuffelen en te posten. En ik heb gelijk een vraag. Wij hebben sinds begin dit jaar een klein achtermoestuintje met vier perceeltjes: bladgewassen (plus één grote courgetteplant) - tomaten (plus één kleine courgetteplant)- wortelgewassen - aardbeien. Nu ben ik plannen aan het maken voor onze herfst/winterteelt. Ik wil graag boerenkool, andijvie en veldsla telen. Nu heb ik heel veel op internet gezocht, maar ik kan niet goed vinden waar ik in dit geval heen moet met mijn boerenkool. Ik neem aan dat ik de veldsla en de andijvie gewoon bij op het veld van de bladgewassen kan planten? Wij hebben uit ruimtegebrek geen koolveld dus dat zou betekenen dat de boerenkool tijdens de winterperiode op één van de andere veldjes zal komen te staan. Het aardbeienveld is geen optie, want die planten blijven daar nog drie jaar staan. Het tomatenveld lijkt me ook geen optie, want als ik het goed begrijp moet de boerenkool nú de grond in en die tomaten zijn nog aan het rijpen. Ik heb geen idee of boerenkool überhaubt een optie is in onze tuin, maar daarom vraag ik hier natuurlijk om advies. In mijn ogen zijn de opties: op het veld van de bladgewassen (daar staat nu alleen nog wat doorgeschoten sla) - op het veld van de wortelgewassen (dan moet ik de laatste uien en sjalotten er even uit trekken) - op de plaats waar de courgetteplanten nu staan (maar dan zal ik nog even geduld moeten hebben en staan de kolen dus tijdelijk naast de tomaten of de bladgewassen). Wie kan mij advies geven over de beste optie? Is het mogelijk om een plek te vinden voor mijn boerenkolen? We zijn overigens gek op boerenkool. Ik hoop dat iedereen geniet van zijn oogst! Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Dan zou ik van het bladgewassenperceeltje een koolgewassen perceeltje maken. Bladgewassen is niet zo'n probleem in de wisselteelt, ik zet ze meestal overal neer als voor/na en tussen teelt. Bij koolgewassen moet zeker wel rekening houden met doorschuiven, als je pas over 4 jaar op dat perceeltje kolen zet zal het niet echt een probleem worden betreft knolvoet. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 Bedankt voor de tip Koert! Ik zal die kolen op het bladgewassenveld planten. Ik denk dat ik mijn toekomstige bladgewassen (waaronder nu ook spinazie) dan op het huidige wortelgewassen veld plaats. Op het huidige tomatenveld wil ik dan knoflook en eventueel pastinaak telen. Weet iemand wanneer courgetteplanten zo'n beetje uitgeproduceerd zijn? Die van mij lijken het nu nog prima te doen, maar ik heb gelezen dat ze slecht tegen de kou kunnen... Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Courgette zal nog wel even doorgaan (hoe eerder je gezaaid hebt hoe eerder de productie afneemt). Als de plant wat minder productief wordt laat zich dat zien in iets wat misvormde vruchten, bobbeltjes op de vrucht, .... Temperaturen onder de 10 graden hoop ik de komende weken toch nog niet te zien Metje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 Bedankt Jorg! Ik hoop natuurlijk ook dat het lekker weer blijft (helaas is vandaag weer zo'n regendag). Ik zal die plant dan in de gaten houden. Als hij echt de ruimte van mijn kolen gaat verstoren, dan snoei ik er misschien gewoon een stuk af. Het is een beetje een uit de hand gelopen onding geworden en hij heeft ook een beetje last van meeldauw. Daarnaast heeft hij nog maar twee courgettes geproduceerd die niet verrot waren... Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Het blad heeft van nature wat wit-zilverachtige vlekken die wat lijken op meeldauw. Maar meeldauw zou ook prima kunnen met dit weer.Het rotten van de punt van de courgette komt dacht ik doordat deze niet bevrucht is. Hier valt de oogst van courgettes dit jaar ook tegen, ondanks de 3 planten. Vorig jaar konden we ze aan de straatstenen niet kwijt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Mijn beide courgetteplanten hebben meeldauw en geven amper nog courgettes. Maar ik kon half mei al de eerste courgettes oogsten van de planten. Ik geloof dat ik ze begin april had gezaaid, dus het zou wel goed kunnen dat de productie nu definitief afloopt. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts