Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

broccoli en goede buren


maurits

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn broccoli - first time ever - is net boven de grond. De plantjes zijn nu nog te klein om te verspenen begrijp ik.

 

Maar ik wil ook biologische afweer bijplanten zoals bonenkruid of lavendel. Waarschijnlijk doe je dat bijplanten tegelijk met het verspenen van de broccolizaailingen.

 

Je wilt de afweer functioneel hebben wanneer de broccoli interessant wordt voor mede-eters. Maar wanneer is dat moment in de levenscyclus van de broccoliplant?

 

 

 

 

IMG_20200518_1044503.jpg

aangepast door maurits
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeerde al van alles (rabarber, barbarakruid, agastache, afrikaantjes etc) en gaf het uiteindelijk op.

De geur van die planten zou koolwitjes misleiden, barbarakruid trekt ze aan maar de rupsen sterven als ze van het blad eten maar mijn hoela...

Zonder bescherming (net/gaas) worden de kolen hier volledig opgepeuzeld.

 

Ook alles door elkaar planten haalt niets uit, vertraagt hoogstens.

Nu ofwel buiten seizoen kweken of alles samen in één bed onder bescherming.

 

 

Proberen maar mss werkt het bij jou wel?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat broccoli en bloemkool (heb ik ook twee rijtjes van gezaaid) geur afscheiden vanaf het moment dat het boven de grond komt, zoals op de foto? Of is dat geleidelijk en in een later stadium dat vraat van de koolwit begint? Dit is mij niet helemaal duidelijk uit je antwoord.

aangepast door maurits
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kool beschermen met insectengaas of fijn metaalgaas tegen vlinders en koolvlieg.

Belangrijk is ook zeker op arme grond teeltwisseling toe te passen tegen knolvoet.

Ik zet de kolen en aanverwanten in een vak en roteer dat met de teeltwisseling door mijn tuin.

In mijn optiek heeft de tactiek met buren geen of weinig effect.

 

Vlinders vinden een rij kool evengoed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 2 of 3 generaties

De eerste generatie (april/mei/juni) is de minst schadelijke

De 2e en eventueel 3e generatie komt vanaf +/- juli en is de meest schadelijke.

Als je schade ziet is het meestal al te laat, het zijn veelvraten

 

Heb je maar enkele kolen dan kan je eventueel elke dag of zeker 3x per week jagen en manueel verwijderen.

De eitjes zitten op de onderkant van de bladeren

 

Alleen van bij het begin beschermen helpt

dus ook opkomende zaailingen afschermen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...