Jules Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Help! Ik heb een Kiwi (actinidia chinensis Jenny) de bladeren zijn nu aan het krullen en worden bruin... wat doe ik verkeerd? Quote
weknow Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 (aangepast) Niet met zekerheid te zeggen., maar ik zie dat de foto 's avonds rond 8 uur genomen is en aan de schaduw zie ik dat deze plant tegen een hete muur vol in de zon staat. Ik gok dus op een zonnesteek van een zeer jonge plant die ineens een enorme dosis hitte en UV-licht op zijn donder krijgt, terwijl ie nog moet settlen in de grond (wortels maken en groeien). Ik hoop dat het niet te laat is, bescherm hem tegen de zon (gaas, doek, afdakje). Evt ook een laagje bescherming op de bodem. Verder krijg ik de indruk dat ie geplant is in bijna zuivere potgrond of (nog erger) ophooggrond die verkocht wordt als "bemeste tuinaarde". Veel mest dus...waarschijnlijk veel te veel...wortels kunnen niet ontwikkelen of verbranden zelfs. Bomen en struiken eerst een jaartje laten gaan voordat ze mest mogen.....en zelfs dan heel weinig en vooral heel zuinig zijn met stikstof. (zelf geef ik ze nauwelijks mest of niks...ik bedoel dus nooit...ik zorg wel voor een gezonde en levende bodem) Grootste leugen van verkopers misschien wel, dat je flink moet mesten en kalken om bomen of struiken goed te laten groeien. 🙃 26 mei 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jules Geplaatst: 26 mei 2020 Auteur Geplaatst: 26 mei 2020 @weknow Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide reactie. De foto is in de middag genomen, hij staat inderdaad in de volle zon. de grond is gevuld met zakken potgrond van de boerenbond. ik ga morgen meteen een afdakje maken voor mijn kiwivriend. met betrekking tot de bescherming op de bodum, hoe kan ik dit het beste aanpakken? en wat bedoel je ermee exact? Nu ik toch bezig ben zou jij mij kunnen vertellen welke grond ik nodig heb voor mijn volgende net nieuwe plantjes? - witte druif - blauwe druig - vijg - kiwi - framboos - blauwe bes - braam - quatrobes dan ga ik morgen meteen aan de slag met het reddingsplan! Quote
weknow Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Wat voor een grond heb je in je tuin? Dat is in de eerste plaats je grond!! Gebruik dat best...tenzij er een heel goede reden is waarom niet. Bodem zou je kunnen bedekken (mulchen) met bladeren, hakselhout, evt. wat gemaaid gras...... Maar als er een afdakje is is dat niet meer persee nodig. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jules Geplaatst: 26 mei 2020 Auteur Geplaatst: 26 mei 2020 ik heb borders gemaakt met potgrond van de boerenbond, voor de rest is heel mijn tuin betegelt dus daaronder ligt wit zand... Quote
harms1 Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 Misschien heeft u hier wat aan Jules...http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm Quote
harms1 Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 Potgrond is voor blauwe bessen niet zo geschikt, want het bevat kalk...blauwe bessen het best op turf, en in de zon. Quote
Jules Geplaatst: 27 mei 2020 Auteur Geplaatst: 27 mei 2020 4 uren geleden, harms1 zei: Misschien heeft u hier wat aan Jules...http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm @harms1 Hier heb ik als beginneling zeker wat aan! super bedankt. nu hoef ik neit 100 topics aan te maken :D! Quote
weknow Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 6 uren geleden, harms1 zei: Potgrond is voor blauwe bessen niet zo geschikt, want het bevat kalk...blauwe bessen het best op turf, en in de zon. Ik snap deze reactie niet en bovendien is het onwaar!!! 1. Potgrond heeft normaal een zuurgraad tussen de 5,5 en 6,0 en is dus zuur.....hoe weinig informatie er ook op een zak staat...dat staat er wel. Want in bijna alle potgrond is volop veen en turf gemengd. Kalk wordt er normaal niet aan toegevoegd. In die zuurwaarde kan een blauwe bes prima groeien. Er zijn allerlei andere redenen om vaak beter niet met potgrond te werken. 2. Bovendien gaat dit topic over kiwi's (de grote) en die zouden ook een kalkrijke en licht basische bodem prima verdragen en zelfs geen al te zure wensen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 Quote ik heb borders gemaakt met potgrond van de boerenbond, voor de rest is heel mijn tuin betegelt dus daaronder ligt wit zand... Ik ga eerlijk zijn. Dat ziet er misschien wel heel gelikt uit als in een woontijdschrift of zo. Maar voor het kweken van gezonde fruitplanten is deze dorre en kale steen vlakte met wat openingen met potgrond waar een fruitplant in staat niet zo geschikt. Wit zand, tegels en stenen en hier en daar wat potgrond waarin een plant staat..... Het spijt me, maar ik denk dat je wat onmogelijks voor ogen hebt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.