Jules Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 wie helpt mij? waarom krijg ik onderstaande witte vlekken: quatrobes: blauwe honingbes Quote
simonvb Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Zonschade, planten uit de winkel mogen niet direct hele dagen in volle zon gezet worden. Probeer ze wat schaduw te geven tijdens de middag met een parasol of doek. 1 Quote
Jules Geplaatst: 26 mei 2020 Auteur Geplaatst: 26 mei 2020 Vanaf wanneer zouden ze ongeveer de volle zon aankunnen denk je? Quote
simonvb Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Moeilijk, is helaas geen exacte wetenschap. Ik zou ze een week ofzo wat afschermen indien de zon er op zit. Indien komende dagen veel schaduw verwacht, hoef je niets te doen. Beste is ze geleidelijk te laten wennen, dus eerste paar dagen geen volle zon en daarna steeds meer. Beste koop je struiken in oktober of november - hoef je dat waarschijnlijk niet te doen en meestal meer regen/vocht en de grond is evengoed nog warm dus de wortels slaan gemakkelijker aan. Professionele kwekers leveren soms ook maar tussen oktober en maart, is dan ook goedkoper aangezien het planten uit volle grond zijn. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 Dat witte op het blad van de honingbes ziet er voor mij uit als residu van de uitvloeier die wordt gebruikt bij het spuiten met bestrijdingsmiddelen. Een uitvloeier wordt toegevoegd zodat je minder bestrijdingsmiddel hoeft te gebruiken. Door de uitvloeier hecht het bestrijdingsmiddel zich ook beter op het blad. Een bekende uitvloeier is PROLONG en die wordt gemaakt van synthetische latex. Die quatrobes (dat ik dat woord getypt krijg is echt een wonder!) heeft wel duidelijk last van de zon omdat de plant dit niet gewend is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.