kevers Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 In mijn achtertuin woedt een luizenplaag. En dan bedoel ik niet een paar luizen op een paar plantjes, maar mijn lupines worden echt van top tot teen bedekt met bladluizen. De bloemen komen er niet eens doorheen. Ik heb de plaag weken in toom weten te houden met plantextract, maar daar was ik dagelijks wel druk mee. Vervolgens een fortuin uitgegeven aan lieveheersbeestjeslarven, in de hoop dat dat een permanentere oplossing zou zijn. Dat is nu bijna twee weken geleden. Toen ben ik ook gestopt met sprayen omdat ik de larven niet wilde schaden. Sindsdien is het dus echt ontploft en ik ben bang dat andere planten er straks ook aangaan. Geen lieveheersbeestje te bekennen overigens. Moet ik nog langer wachten? Geduld uitoefenen? Of is de kans groot dat experiment lieveheersbeestje mislukt is en ik drastischere maatregelen moet nemen? Foto's ter illustratie. Quote
rorror Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Dat is een flinke luizenplaag! Misschien een teiltje pakken met water en sop, en de toppen er in buigen en flink heen en weer bewegen. Daarna liggen die luizen dus in het teiltje met sop. Nadien de plant afspuiten met schoon water. Lieveheersbeestjes zijn laat voor mijn gevoel dit jaar. Heb er nog geen één in de tuin gezien of een larve er van. Vorig jaar zag ik ze volgens mij rond deze tijd elke dag al. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
weknow Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Lees dit leuke Blog eens. https://fruitberg.blog/2020/05/26/bladluis/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
oscardevos Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 zie ook topic voor backup suggestie @rorror Quote
weknow Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Al die gifstofjes (die huismiddeltjes lijken, maar meestal meer doden dan alleen de luizen) beter niet, lijkt me. Werken averechts....je doodt de helpers die je nodig hebt. Dus niet eens met wat die Erik 10 jaar geleden hier postte. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
oscardevos Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Bedoel ook eigenlijk het zeepsop badje onder het stukje van Erik. De helpers zijn vaak later dan de plagers. tegen die tijd is de lupine allang uitgebloeid. Quote
weknow Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Dat is waar. Maar mooi wordt ie ook echt niet meer van zo een badje. Lupine is een kortlevende plant, die ook maar even bloeit. Blijkbaar staat ie dan toch niet naar zijn gedacht. Zag begin deze week veel groene luizen op de toppen van een rozenstruik. 3 dagen later waren ze zo goed als weg...,hele dag bezoek van een 6 a 10 gaaswespen....hingen nog witte en bruine vliesjes van de leeggezogen luisjes en hier en daar nog een stuiptrekkende luis. In een tuin met veel variatie en wat natuurlijke aanleg zal het vaak snel voorbij zijn. De luizenliefhebbers komen snel genoeg. Alleen zwarte bonenluis niet zo.....daar kun je beter de toppen erwijderen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Vik Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Ik doe ook niets aan bladluis. Elk jaar opnieuw is er wel een opstoot in het voorjaar en elk jaar opnieuw lost het zichzelf weer op door oa lieveheersbeestjes. Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 In de lupines zou ik waarschijnlijk ook niks doen. Rozenknopppen ontdoe ik met de hand van de luizen. Nu heb ik van die mini’s in mijn jonge zonnebloemen meegekomen met een potje pepers die ik gekregen heb, waar trouwens ook luis op zit. Dat vind ik wel lastig, ik zie dat groei zwaar geremd wordt.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
kevers Geplaatst: 27 mei 2020 Auteur Geplaatst: 27 mei 2020 Bedankt voor alle reacties. Niets doen was ook mijn eerste reactie, naast extracten van diverse planten, gebruik ik niets onnatuurlijks in de tuin. Het doet alleen elke keer een beetje pijn als ik ernaar kijk. Lupines zijn een van mijn favoriete bloemen en ik heb al een paar jaar veel werk gestoken in het creëren van een bloemenzee op die plek. Ik ben bang dat wanneer de lupines dadelijk 'op' zijn inderdaad de pioenen en andere bloemen aan de beurt zijn. Aan de andere kant is de balans inderdaad goed verstoord en hopelijk wordt deze zo weer hersteld. Kan ik nog iets doen om natuurlijke vijanden aan te trekken? Quote
Ciska Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Trek vogeltjes aan en maak je tuin diervriendelijk..en zorg dat je de planten sterk maakt om die belagers de baas te kunnen... De knoppen van mijn rozen zitten elk jaar ook wel onder de bladluis, maar niet zo extreem als bij jou. Ik heb hier koolmezen die druk bezig zijn om ze op te ruimen. Het is nu al een stuk minder dan een week geleden. Verder hebben geen van mijn planten last van de luizen, heb niet het idee dat ze overspringen van ene plant naar de andere..of planten moeten allemaal zwak zijn. Wanneer de plaag te groot word sproei ik met een harde waterstraal bij het watergeven de luizen van de knoppen...werkt ook heel goed. Ik gebruik geen middeltjes op chemische basis of zelfs op natuurlijke basis....er zijn insecten en vogels die luizen eten...gewoon water en verder de natuur zijn werk laten doen.... Quote
kevers Geplaatst: 5 juni 2020 Auteur Geplaatst: 5 juni 2020 Bedankt nog voor de aanvullende reactie Ciska! Vogels genoeg in de achtertuin. Familie Mees brengt meermaals per dag een bezoekje om te snacken. Zo kwam ik er achter dat mijn pruimenboom ook vol luis zat 😥. Ze bewegen zich nu ook langzaam van de lupines naar de cosmea's en de echinea's. Besloten om het zijn gang maar te laten gaan. Ik wil inderdaad niets kapotmaken door te spuiten oid. In m'n moestuin zie ik heel veel van onze gestippelde vrienden, dus regelmatig neem nu ik een voorraadje mee die ik dan in de achtertuin uitzet. Het lijkt echter net zo weinig zoden aan de dijk te zetten als de door mij uitgezette larven. Ze verdwijnen allemaal en ik zie ze eigenlijk nooit terug als ik in de tuin aan het werk ben. Kan dat ook nog een reden hebben? Het is dit jaar gewoon blijkbaar echt heel erg. Lang over nagedacht wat de oorzaak kon zijn, maar waarschijnlijk te weinig voeding in de bodem. Ik heb dit jaar helemaal geen compost aangebracht in de siertuin. Quote
Ciska Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 Probeer de luizen er met een harde waterstraal van de plant af te spuiten, helpt altijd wat en verdiep je eens in bemesting om planten sterker te maken. En dan doel ik op de groene delen....”kan dat (zo uit mijn hoofd) kieseriet” zijn?? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.