Ğřěěň Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 (aangepast) In een poging de hoogste uitlopers met touwen en tentharingen de boom vorm te geven, heeft mijn hond de boel gesaboteerd. Dit betekent dat een van de takken lelijk en diep is afgescheurd. Omdat een lelijke wond vatbaar kan zijn voor schimmels, hierbij de vraag wat te doen? Met ik het boompje snoeien (onthoofden)? Bvd. Patrick Bewerkt: De boom is mooi hersteld na 2,5 maand! 13 augustus 2020 aangepast door Ğřěěň Update van situatie Quote
rorror Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Is een mooie wond en een beetje hol, wat het makkelijker maakt voor de boom om er over heen te groeien. Als je de top nu niet snoeit, trekt die top sap naar boven,waardoor de zijkanten van de wond naar binnen rollen. Je kan eventueel de wond afsmeren met wondpasta. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
tielse flipje Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Niet insmeren. Mooie wond, overgroeid wel weer. Je kunt de losse rafeltjes eventueel wat bijsnijden. Standcorrectie van takken in het jaar van groei corrigeren met wasknijpers, voordat de verhouting optreedt is beter. Dus voor eind juli, begin augustus. Wasknijper op stam net boven nieuwe twijg zetten. 1 Quote
Ğřěěň Geplaatst: 2 juni 2020 Auteur Geplaatst: 2 juni 2020 (aangepast) Beide bedankt voor jullie reactie. Ik ken de wasknijper techniek niet. Hiervoor zal ik internet even afstruinen. Als jullie aangeven dat het een mooie wond is, dan laat ik het zo. Dankjewel! *bewerkt* De wasknijper techniek kan ik niet terugvinden op internet. Zoektermen vormcorrectie, fruitboom, wasknijpers, groei corrigeren, heeft niets uitgehaald. Iemand tips? 2 juni 2020 aangepast door Ğřěěň Quote
rorror Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Mooiere wond kan je niet krijgen. Veel knippen rechtdoor of zagen het af, alleen dan kan een wond niet mooi herstellen (uiterlijk van de boom). Ik knip vaak met een tang met holling, om te krijgen wat jij nu krijgt. Voorbeeld van het herstel (callusing) en naar binnen rollen. Na paar jaar is de houte wond weg, zoals hier beneden te zien, alleen wordt dat een bult, omdat al het oude hout overgroeid moet worden. Met zo'n wond als jij hebt, rolt ie sneller dicht, omdat hij naar binnen kan groeien en niet eroverheen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ğřěěň Geplaatst: 5 juni 2020 Auteur Geplaatst: 5 juni 2020 Heel erg bedankt tielse, dit is veel handiger dan hoe ik alles loop te verbouwen 😁 Quote
Ğřěěň Geplaatst: 13 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2020 Ik wilde jullie even laten zien hoe mooi de boom hersteld is. Bedankt voor jullie advies, want ik stond op het punt om de top eraf te snoeien. Quote
rorror Geplaatst: 13 augustus 2020 Geplaatst: 13 augustus 2020 Heel mooi hersteld. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
0xygen Geplaatst: 13 augustus 2020 Geplaatst: 13 augustus 2020 Wordt mooi een boom met karakter 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.