Arja Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Mijn ui gaat zo te zien bloeien. Lijkt me niet de bedoeling. Waarom doet hij dit? En wat ga ik ermee doen? Onthoofden zodat de energie in zijn ondergrondse bol wordt gestopt ipv in bloemen/zaad? Betreft rode pootuitjes, rond 20 maart gepoot. Er is één bloeier, de rest gedraagt zich nog. Quote
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 (aangepast) Te vroeg geplant, rode uien zeker een maand later planten volgende keer. Rode uien raken snel gestrest door koude en droogte en gaan dan schieten. Als je er niet zo veel hebt kan ze nu oogsten en als lente ui / bos ui gebruiken. Je kan ze laten zaden en het zaad gebruiken. Je kan ze laten bloeien en de bloemen plukken ( leuk als je ze voor ze bloeien nog even schuin/ scheef wegzet met wortel en al. Je kan dan grillig gevormde bloemstengels maken die lekker wild in een bloemstuk of vaas staan. Zelf had ik er vorig jaar ook zo flink wat. Ik heb ze geoogst met de uienoogst en in een hoek gemikt. Dit jaar kam ik ze weer tegen ergens in maart en ze zagen er nog interessant uit. Ik heb ze weer geplant en de laatste net geoogst. Ze waren gesplitst en gingen weer groeien en bloeien. Ik heb er een week of zes wat bosjes van kunnen oogsten, maar ze waren ongeveer hetzelfde als wat jij nu hebt staan, misschien iets kleiner en gesplitst in een aantal kleine uienplanten : 2 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 2 juni 2020 Auteur Geplaatst: 2 juni 2020 Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik laat ze voorlopig denk ik even staan. Eentje in bloei vind ik wel een leuk gezicht. Als er meer gaan bloeien, ga ik ze waarschijnlijk wel oogsten. En volgend jaar plant ik dus mijn rode uien later. Quote
MartinH Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Is de alleen bloemstengel wegknippen geen optie?? Dat heb ik namelijk gedaan. Zal de ui zich dan verder ontwikkelen?? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Patrijs Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Uien zijn normaal tweejarig, het eerste jaar de bol (ui) het tweede jaar de bloem. Plantuitjes spelen hier wat mee door ze klein te houden kan je dit proces een jaartje rekken. Maar bij stress, en rode uien zijn wat tobberig van aard, denken ze ik ga dood, snel nog voor nageslacht zorgen. De bloem ontstaat ten koste van de bol en de ui krijgt een harde stengel en verliest veel van zijn kwaliteiten die wij als kok graag zien. Dit proces is onomkeerbaar. De rokken worden losser en droger en harder. Een basis voor een bouillon wellicht? 1 Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 16 juni 2020 Auteur Geplaatst: 16 juni 2020 Ik had ineens een helder moment. Op de MTFD had ik een Egyptische ui meegenomen van de weggeeftafel. Ik dacht eigenlijk dat ik die tussen mijn oerpreien geparkeerd had, maar nu bedenk ik dat die gekke, grote, bloeiende ui wel eens de Egyptenaar zou kunnen zijn. Hij is inmiddels echt heel anders dan al zijn buren, de gewone rode uitjes. Onderaan robuust, rood, veel stevig blad. Dan op 10cm van de grond een dikkere stengel, lijkt wel een buikje. En bovenin nog steeds de bloem, die gaat niet heel hard, ik vind hem eigenlijk een beetje rimpelig. Maar alles zo bij elkaar... lijkt dit volgens jullie op een Egyptische ui? Quote
Patrijs Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Nee, dit ziet er uit als een doorgeschoten rode ui. Egyptische ui is heel anders. Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 16 juni 2020 Auteur Geplaatst: 16 juni 2020 Damn, denk ik mijn mysterie te hebben opgelost! 😆 Nu heb ik er twee (mysteries), want de Egyptenaar is dus ook incognito ergens beland. Wel mooi, die doorgeschoten ui. Ik vind'm echt prachtig. Grappig dat die ene dat doet, en al zijn buren gewone sprietjes blijven. Fascinerend proces. Ben benieuwd naar de bloem. Ik verwacht elk moment aliens te zien. Wordt vervolgd. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Egyptische ui is niet rood onderaan, sorry En in de bloemknop zie je ook echt wat anders bij de Egyptische. Hij is bijv. niet zo mooi rond, en je ziet er al nieuwe stengels/uitjes in groeien. Zie hier rechts en links op de foto. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 17 juni 2020 Auteur Geplaatst: 17 juni 2020 Haha ok dan. Mooie foto van de alien! Ga ik nog even genieten van mijn ordinaire doorgeschoten rode ui. 😆 Quote
Arja Geplaatst: 14 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2020 Uiteindelijk zijn er twee uien gaan bloeien. Eentje is inmiddels zaad aan het vormen. Stiekem eigenlijk heel leuk, want dan kan ik volgend voorjaar uien zaaien. Heb ik dan hetzelfde jaar al oogst, of produceer ik in het eerste jaar pootuitjes? Quote
acpronk Geplaatst: 14 augustus 2020 Geplaatst: 14 augustus 2020 Een van mijn tuinbuurmannen zaait ze in januari onder glas, gaat later in de lente uitplanten en heeft later in het jaar oogst.Maar als je ze in de herfst zaait, dan heb je tegen de winter pootuitjes, die kun je dan in de zomer oogsten. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2020 Geplaatst: 14 augustus 2020 Ik weet niet of je wel zaden moet willen oogsten van een plant die te vroeg is gaan bloeien. Edit: je kunt ze wel als kiemgroente telen en eten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 14 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2020 Ok. Waarom niet trouwens? En wat zou de 'normale' bloeitijd van een ui zijn? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2020 Geplaatst: 14 augustus 2020 Nou ze bloeien normaal het 2e jaar. Na het vormen van een goeie ui. Nu zijn die van jou als pootuitjes gekocht en zijn ze dus op zich in hun 2e jaar..? Maar als je zaad oogst dan wil je dat doen van een plant met alle gewenste eigenschappen. En dus van een mooie dikke ui. Niet eentje die bij het minste of geringste geval van stress al in de bloei schiet. Denk ik dan. Maar wie weet gaat dat in dit geval niet op omdat het om pootuitjes gaat Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 14 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2020 Ik probeer het gewoon. Experiment. Dank je voor de info! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.