Jump to content

Groenbemester op klei

RobN
 Share

Recommended Posts

Groenbemesters, ik zou er graag iets meer over willen weten.
Het zit zo, dit jaar heb ik een vrij groot perceel gekregen, laten lostrekken in december omdat het heeel erg vaste grond was. Ook bedekt met kweekgras. In voorjaar 6 kuub compost verspreid en laten in laten frezen. Echter is de klei nog steeds zeer stug en klonterig. Daarom alles volgezet met aardappels. Ik probeer zoveel mogelijk kweek uit te trekken en hoop bij het rooien het meeste eruit te krijgen. En dat de grond dan ook wat verbeterd is.
Nu wil ik op een stukje nog natelen, bijv boerenkool en of wintersla maar dat zal een klein stuk beslaan wat eventueel nog op mijn andere tuin kan.
Ik dacht groenbemesters te gaan gebruiken. Welke is het meeste geschikt, en wat te doen, in de winter laten staan en het weer afwachten, kijken of het sterft? Zoniet afmaaien en laten liggen en in voorjaar onder frezen?
Of beter voor de winter infrezen zodat het goed kan verteren in de bodem? Misschien dat ik volgend jaar dan weer zo'n dikke lading compost last komen en deze als mulch laag laat liggen maar dat ligt helemaal aan hoe de kweek tekeer gaat.
Ik dacht aan Japanse haver of phacelia, de laatste kan zich goed uitzaaien maar da's minder erg dan kweekgras haha. Kan ik dit ook mengen met elkaar of nog goudsbloem erbij ? En tot wanneer kan ik het zaaien?

• Like 1

Onkruidmanager 1.0

Phacelia overleeft de winter niet, dat sterft gewoon af en kun je laten liggen. Bedekt de bodem ook gelijk en verteert zo langzaam. Groeit makkelijk en daar waar het in de weg staat, trek je het er ook makkelijk uit. Moet je alleen niet te laat zaaien in het jaar, dan komt het niet meer op.

Klaver wordt ook vaak aangeraden en er wordt ook bijgezegd dat het eenjarig is. Ik ervaar dat toch anders. De wortels zijn lastig (binden wel stiksof) en ook met frezen blijft het wat terugkomen. Zelf zou ik dat niet als groenbemester gebruiken.

Japanse haver ken ik niet, daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Ik heb pas een video gezien van een Fransoos die voor een deel naar eigen inzichten en voor een deel naar permacultuur inzichten werkt. Hij stelt zijn eigen groenbemester samen en stelt dat er in ieder geval 50 % vlinderbloemige in moeten zitten, hij heeft er ook wat mais, spelt en andere granen bij. Wikke ook. 

Ja klavermengsel had ik vorig jaar op een bed, ik frees niet dus moest het uit de grond werken, Rode en Alexandrische klaver zat er oa in. niet gemakkelijk Te verwijderen. Phacelia is top, voordat het in het zaad gaat wel uittrekken en lekker laten liggen in de winter. Ik ga iig die Beemster proberen zelf samen te stellen

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!