Posted June 19, 20205 yr Wij hebben twee appelbomen. Deze zijn vermoedelijk beschadigd door katten die deze als krabpaal hebben gebruikt. We hadden al hekjes geplaatst maar deze waren blijkbaar niet hoog genoeg. Nu is de bast op sommige plekken zo erg opengebarsten dat er beestjes (wat ik zie oorwurmen) in zitten. Wat kunnen we hiertegen doen? Is er een manier om de bast weer te dichten? Maak me zorgen om de bomen, één van de bomen heeft ook al denken we schurft op het blad. Hopelijk kan iemand ons helpen. met vriendelijke groet, lin
June 19, 20205 yr Hang terracotta potjes gevuld met stro omgekeerd in de boom. Heb je kans dat de oorwormen naar daar verhuizen aangezien ze daar graag in vertoeven. Niet dat ik een grote bomenkennis heb en direct ga kunnen helpen maar plaats best ook wat foto's van de problemen, dit is vaak gemakkelijker in te schatten.
June 19, 20205 yr Author Dank u voor de tip. Maak me alleen zorgen dat dan het volgende insect zijn behuizing in de bast zoekt.
June 19, 20205 yr Om beter te kunnenbepalen wat hier precies aan de hand is: - Komt er molm of boorsel uit de gaten? (ligt dan waarschijnlijk op de bodem) (Dan is er mogelijk een kever aan het werk) - Zijn de plekken binnenin zacht, vochtig, week en/of donkerbruin-zwart misschien? (Dan zou er sprake kunnen zijn van vruchtboomkanker...dat is soms heel erg, meestal wel te doorstaan met gerichte aanpak) - Oorwormen op zichzelf zijn niet schadelijk. Als alles verder schoon en droog is, dan gewoon zo laten. Niet fraai en beter niet natuurlijk, want wonden kunnen infecteren....maar dan lijkt de boom er niet echt onder te lijden. Je kunt krabben van katten voorkomen door een boomstammen in je tuin te leggen/zetten en rondom of langs de stam van je fruitbomen wat gaas te binden. Buiten onderhoud van hun nagels, krabben katten ook om geursporen achter te laten voor soortgenoten. Dat is hun natuurlijk gedrag. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
June 19, 20205 yr Author Dank voor u reactie en advies! Gelukkig lijkt alles droog te zijn en verder geen molm of boorsel. Dan laten we het zo. De katten zijn niet van ons, we zullen hoger gaas aanschaffen. En hopen dat ze in een andere tuin wat te krabben vinden😉.