Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voederhuisje beschermen tegen kat


Margje

Aanbevolen berichten

Ik heb dit jaar een voederhuisje voor de vogels geplaatst aan de schutting. Wordt druk bezucht door de tuinvogels. Helaas zijn de katten in de buurt hier ook achter gekomen en hebben inmiddels al wat vogels te pakken gehad. Vandaag klom een van de katten zelf op de schutting om bij het huisje te komen, gelukkig had hij geen succes

 

Ik heb geen boom in mijn tuin om het huisje in te plaatsen. Wat zou een goede oplossing zijn, iets van gaas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal moeilijk zijn voor de kat om een vogel uit het huisje te vangen maar de vogels moeten natuurlijk wel rustig kunnen eten.

 

Je zegt dat je geen boom hebt om het huisje aan te hangen, misschien kun je het op een paal zetten?

 

Verder is het meest effectieve middel denk ik een stevig gaas te plaatsen onder het nestkastje van misschien 30 cm diep en bv. 40 of 50 cm breed dat schuin naar beneden uitsteekt. De kat kan natuurlijk ook vanaf boven het huisje benaderen. Hier zou je bijvoorbeeld een roos (stekelig) naar boven kunnen laten groeien.

 

Voorderest de katten zoveel mogelijk weg proberen te jagen op een diervriendelijke manier

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik heb een beetje gemene oplossing :

 

Stuk kippengaas op de grond leggen (op kattenspringafstand van het huisje) en er zoveel mogelijk draadjes van doorknippen en naar boven buigen.

 

Werkte hier in ieder geval perfect tegen de marters die steeds mijn kabels vd auto doorknaagden; heb zo'n gaas onder de auto liggen snachts. is wel steeds even aan denken maar na 3 garagerekeningen is wel de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hangt een voerhuisje aan een ketting die tussen schuurtje en schutting is gespannen. Het huisje hangt zo hoog dat de katten er springend niet goed bij kunnen en ik er gemakkelijk onderdoor kan lopen. De ketting hangt net zo slap dat de katten er niet over heen kunnen lopen.

's Zomers klimt er een hop over die ketting. Die ketting fungeert dus ook als pergola. Zoiets zet je in een paar minuutjes in elkaar.

 

Ooit heb ik wel eens een flinke bult snoeihout (dunne wilgentakken) onder een nestkastje gelegd. De katten konden zich niet meer afzetten en gaven het op. Dat lijkt me net iets vriendelijker dan scherp ijzerdraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet even iets rechtzetten: ik heb zelf twee katten en ben er aan gehecht. Gisteren nog een jonge vogel gered uit de bek van Minoes. Hij vloog gelukkig meteen weer weg,

 

Ik heb dus gezien dat de kat bij de auto bezig was en eerst goed keek en met een pootje voelde; dus ze gaan er echt niet middenin staan; zijn slimme beesten.

 

Die berg hout is overigens wel een goed idee RvO (heb de pastinaken gisteren gezaaid trouwens ff off topic )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...