maurits Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 Van mijn enige courgetteplant heb ik nu een tweetal vrouwlijke bestoven bloemen (hoop ik). Bloem 1 was in de gelegenheid om op natuurlijke wijze bestoven te worden door een manlijke bloem, direct ernaast. Beide bloemen stonden op dezelfde ochtend open op 27 juni. De manlijke bloem heb ik de volgende ochtend vroeg afgeknipt en in een doosje in de koelkast gelegd. Ik heb wat video's bekeken over hoe handbestuiven in z'n werk gaat. Op 30 juni ging bloem 2 open. Met de kelk uit de koelkast heb ik toen de nieuwe open bloem handmatig bestoven. De foto is van 1 juli. Meetellende de dag van bestuiven is courgette 1 dan 5 dagen geleden bestoven (door insecten hoop ik). En cougette 2 is dan twee dagen geleden bestoven. Ik las dat de courgettevrucht na bestuiving in een groeispurt gaat. Maar dat zie ik hier niet gebeuren. Misschien is bloem 1 niet of niet goed bestoven. Met de handmatige bestuiving kan naar mijn gevoel niets zijn misgegaan. Er was sprake van genoeg materiaaloverdracht, dit was duidelijk zichtbaar. Geeft de foto wel of niet een normaal beeld voor de verschillende groeistadia van de vruchten? Quote
sluipwesp Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 (aangepast) Ik ben bang dat ze niet bestoven zijn. Vrucht 1 zou naar mijn mening al groter moeten zijn. En mijn ervaring is dat als je een mannelijke bloem na 24 uur gebruikt na open te zijn geweest die niet meer werkt. Ik hoop dat het bij jou courgetteplant anders werkt. 2 juli 2020 aangepast door sluipwesp Quote
simonvb Geplaatst: 3 juli 2020 Geplaatst: 3 juli 2020 (aangepast) Ik herken de problemen met een courgette niet, lijkt me straf dat je met de hand moet gaan bestuiven. Hebben jullie daar weinig bijen en insecten? Misschien dan een gedeelte van de tuin maken voor het wildleven, insecten. Ik zit wel op een volkstuin dus genoeg courgettebloemen in de buurt. Kan ook zijn dat de plant nog niet volwassen genoeg is en later wel nog uitbundig zal bloeien. De grootste planten waren hier in het verleden ook steeds het productiefst daarom ga ik zelf niet lopen bestuiven, de plant regelt dit zelf. Kunt er ook altijd twee zaaien of kopen. De courgettes hier worden snel dik, vorige week had ik er al te veel, nu is het beter met om de twee-drie dagen 1 courgette omdat het minder warm is. Heb maar 1 plant staan maar nog een tweede onlangs gezaaid voor later op het seizoen. Een courgette vraagt ook veel voeding. Heb je een goede laag compost aangebracht? Anders zou ik iets van voeding geven. Ik zou ze afsnijden en al eens proeven. Door te oogsten, gaat de plant meer produceren en krijg je waarschijnlijk vlug nieuwe vruchten. 3 juli 2020 aangepast door simonvb Quote
maurits Geplaatst: 3 juli 2020 Auteur Geplaatst: 3 juli 2020 Dat is leerzaam van die 24 uur. De dichtstbijzijnde courgetteplanten staan hemelsbreed 400 meter verderop bij de buurman (geen volkstuinencomplex hier). Ik zag die tweede vrouwlijke bloem opkomen aan mijn plant, maar geen enkel mannetje. Dat leek mij een goed moment om dat handmatig bestuiven eens te proberen. Bewaren in de koelkast kan tot tot 3 dagen daarna effectief blijven heb ik begrepen. Maar dan moet je niet 24 uur wachten met knippen waarschijnlijk. Quote
maurits Geplaatst: 3 juli 2020 Auteur Geplaatst: 3 juli 2020 Simon, wat je zegt in de eerste alinea zegt m'n buurman ook allemaal. Daar heb ik die ene plant van gehad om te proberen. Ik laat de moed niet zakken dus. Wat betreft bemesting weet ik niet of ik genoeg heb gedaan. Toen ik de plant kreeg stond het in een ruime plastic pot met zwarte aarde. Ik heb een groter gat gegraven in de tuin zodat er nog een ruimte bleef voor een band van zo'n 10 cm nieuwe potaarde rond de originele kluit. Later heb ik nog drie handjes gedroogde koemest toegevoegd rond de voet. Gedroogde koemest is niet heel slappe voeding denk ik, terwijl een courgetteplant best wel honger heeft. Ook 5cm houtsnippers eroverheen om het vocht nog beter vast te houden. Quote
sluipwesp Geplaatst: 3 juli 2020 Geplaatst: 3 juli 2020 (aangepast) Het kan ook zijn dat bloem 1 toch bezocht is door een insect maar dat de plant nog niet krachtig genoeg is om de courgette groot te brengen. Bemesting zit zo te horen volgens mij wel goed. 3 juli 2020 aangepast door sluipwesp Quote
oscardevos Geplaatst: 3 juli 2020 Geplaatst: 3 juli 2020 Ziet er goed uit Maurits. Ik denk dat de courgetteplant voldoende voeding heeft gekregen bij het planten. Ik heb zelfs nog een handje in het plantgat gedaan, daarover een flink laag compost en daarop de goed doorgroeide kluit gezet. Ook nog wat gedroogde koemest rondom de voet en de 4 courgetteplanten die ik heb staan (2* Black Beauty en 2* Rondo de Nice) doen het prima. Goed idee die houtsnippers, niet alleen vanwege het vochtbehoud maar juist ook (samen met die metalen ring) voor het voorkomen van contact van de logge bladeren met de grond, waardoor je minder snel aantasting van de bladeren zult krijgen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.