Nicolette Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 Ja was leuk om het te volgen. Ben benieuwd of het je volgend jaar lukt nog een grotere of anders nog een lelijkere te laten groeien Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 En zijn de zaden in verhouding? Megagroot? heb je de pompoen geproefd..er op zijn minst een soepje aan gewaagd? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eva Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 waar heb jij de zaden van die pompoen eigenlijk vandaan? Quote
jasmin Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 Prachtig, vooral de laatste foto ter afsluiting... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
sonnee Geplaatst: 4 december 2011 Geplaatst: 4 december 2011 ik zie d ebuurjongen in de pompoen en denk : heuj daar kan je vast een miniboot van maken lol Quote
Frans Geplaatst: 4 december 2011 Auteur Geplaatst: 4 december 2011 Ik wil ooit ook zo'n monsterlijk grote pompoen, echt gaafHoeveel zaad kwam er wel niet uit zo'n ding ?Hou er rekening mee Hans dat je voor één plant toch minstens 50 M2 tuin zal moeten reserveren als je tenminste kans wil maken op een echt grote jongen. Ik heb de zaden niet geteld maar naar schatting zaten er in de grootste pompoen ongeveer 300 en in de ander ongeveer 100. En zijn de zaden in verhouding? Megagroot? heb je de pompoen geproefd..er op zijn minst een soepje aan gewaagd?De zaden zijn naar verhouding met de vrucht niet zo groot Jet. Ze zijn ruim twee en een halve centimeter lang en ongeveer een cm breed. De pompoen is geschikt voor consumptie maar hij schijnt wat dat betreft niet zo bijzonder te zijn . Ik ben sowieso geen liefhebber van pompoen dus geproefd heb ik hem niet. waar heb jij de zaden van die pompoen eigenlijk vandaan?Een lid van een belgisch tuinforum , kweker van reuzenpompoenen , kwam vorig jaar met het idee om onder de leden van het forum een wedstrijd te houden in het kweken van reuzenpompoenen . Ieder deelnemend lid kreeg 3 zaden afkomstig uit een van zijn pompoenen zodat genetisch gezien iedere deelnemer gelijke kansen had. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Eva Geplaatst: 5 december 2011 Geplaatst: 5 december 2011 leuk idee van dat forum...maar je bent wél 50 vierkante meter kwijt!waarom eigenlijk zoveel? meestal laten ze bij het kweken van een reus toch maar een of twee pompoenen aan een plant? Quote
Frans Geplaatst: 5 december 2011 Auteur Geplaatst: 5 december 2011 Een grote plant is absoluut noodzakelijk om flinke pompoenen te kunnen kweken Eva en wil je een superpompoen dan mag er per plant ook maar één vrucht aan de plant blijven zitten . Die vrucht moet ook nog eens bij grote voorkeur aan de hoofdrank liggen . De reden is simpel. Bij ieder blad aan de hoofdrank worden er bij de oksel nieuwe wortels gevormd die ook gaan meehelpen met de groei van de plant. Verder gaan er zijranken aan de hoofdrank groeien en ook bij die zijranken ontstaan er bij ieder blad nieuwe wortels die de grond in dringen. Onder de hele plant ontstaat op die manier een enorm wortelstelsel dat voedingsstoffen en water uit de grond haalt. Door maar een enkele vrucht aan de hoofdrank te laten liggen en alle nieuwe vrouwelijke bloemen die nog ontstaan te verwijderen , voeren de zijranken bij gebrek aan 'eigen' pompoentjes de opgenomen voedingsstoffen af naar de hoofdrank die ze weer 'doorstuurt' naar de enige vrucht die er aan ligt. Het aandeel van de voedingsstoffen dat de oorspronkelijke hoofdwortel uit de grond haalt is belangrijk maar het grootste deel van de voedingsstoffen dat de vrucht laat groeien komt uiteindelijk van dat enorme nieuwe wortelstelsel onder de gehele plant vandaan. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Eva Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 ja natuurlijk...zo logisch!bedankt voor je antwoord Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 november 2012 Geplaatst: 28 november 2012 Zeg Frans, had je dit jaar geen grote pompoen? Het zaad van deze pompoen dat ik van jou gekregen heb heeft een mooie plant gegeven, met grote bladeren. Ik had de plant in zo`n grote rol hooi van 300 kg geplant, aan t einde van het seizoen was die rol gehalveerd in volume. Er kwam enorm veel blad, maar de vruchten die kwamen zijn toch allemaal door de slakken opgefretst... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Frans Geplaatst: 30 november 2012 Auteur Geplaatst: 30 november 2012 Dit jaar had ik maar één plant van de Atlantic Giant gezet Jet maar de kweek is mislukt omdat een paartje eksters ineens interesse in het nog jonge pompoentje kreeg waarna dat door aanpikken vernield werd. Het koppeltje eksters huist al een paar jaar in en rond mijn tuin maar ik had tot dusver nog nooit serieuze problemen met ze gehad. Waarom ze dit jaar nu ineens wel interesse in een pompoentje kregen weet ik niet. Ook een reservebloem die verder aan de hoofdrank lag hadden ze vernield . Voor er weer een nieuwe geschikte bloem aan de hoofdrank lag was het alweer twee weken verder maar de bevruchting mislukte door het toen druilerige weer. Daarna was het alweer te laat om nog kans te hebben op een nieuwe reus omdat de nog resterende groeiperiode daarvoor te kort was. Ik heb de plant toen maar geruimd omdat ik geen zin had er veel tijd en energie in te gaan steken want het resultaat zou , zeker vergeleken met vorig jaar , gegarandeerd tegen gaan vallen. Misschien leuk om nog een paar foto's te laten zien die ik eind vorig jaar in Duisburg maakte (een deelgemeente van Tervuren bij Brussel) bij de jaarlijkse pompoenwedstrijd . De winnende pompoen woog toen maar liefst 711 kilo en was gekweekt door de belg Jos Ghaye. Ook dit jaar is Jos weer kampioen geworden met een pompoen die met 704,8 kilo maar een beetje lichter was dan zijn reus van vorig jaar. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.