Jos Vr Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Mijn druivenstruik heeft sinds enige tijd rode vlekken/bobbels op de bladeren. Deze vlekken waren eerst wit. Een aantal van de bladeren kleuren nu ook rood. Wat is hier aan de hand? Het is een ent van de druivenstruik van mijn schoonbroer die dit probleem niet kent. De struik staat in een kweekkas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Staat de druif niet te nat? Kan hij goed afwateren? Krijgt de druif voldoende zonlicht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Het patroon en de vorm van de vlekjes doet helemaal denken aan de druivengalmijt ofwel druivenviltmijt. Een miniscuul spinnetje is dan de veroorzaker. Remedie is dan om de sterkst aangetaste bladeren eventueel weg te plukken en bij snoei vooral mee te nemen. Het geeft weinig of geen schade op je fruit. Je kunt er verder over twisten of bespuitingen met insecticide, evt. bio, nodig is....ik doe het niet...de sop is voor mij als liefhebber de kool niet waard. Krijg prima druiven en het gaat niet rond op alle druivenstruiken hier. ( Hmmm....ik moet eens verder uitzoeken of er natuurlijke vijanden en omstandigheden zijn die dit minibeestje in de hand kunnen houden of juist extra aantastingskansen geven. 🧐) Meestal treedt dit spinnetje wat vroeger in het seizoen op. De plekken zijn dan wat afwijkend groen van kleur, vergaan gedurende het verdere seizoen naar grijzig, geel of bruin. Bij jou zijn ze rood en die kleur heb ik nog niet zo gezien.....daardoor ben ik niet zeker of dit de oorzaak is. Maar ook de automatische kleurstelling van een camera kan verkeerde informatie geven, want het groen van het blad zie ik ook bij geen van mijn druiven zo......? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 @weknow een kennis van mij had ook gal mites in zijn druif, elk jaar weer kwam het terug op het blad, dat deed verder niks met de vruchten, bleef overvloedig geven. De gal miten overwinteren tussen de schors van de stam van de druif, hij heeft de gal miten nooit uitgeroeid gekregen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Hier precies hetzelfde beeld dus Rorror. Ook in mijn tuinen van vroeger. Overigens ook nooit geprobeerd om ze geheel uit te roeien. Niets zo erg overal alles kapot willen spuiten omdat er wat natuur is. 🙄 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Vr Posted July 12, 2020 Author Share Posted July 12, 2020 Ik heb zojuist de bladeren die rood waren gekleurd of rode vlekken hadden met behulp van een schaar weggeplukt en nu maar eens afwachten wat de nog niet “besmette” blaadjes doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 (edited) Is nog een jong struikje?? Welk ras? Edited July 12, 2020 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Vr Posted July 12, 2020 Author Share Posted July 12, 2020 Het is een ent van een paar maanden oud. Ik heb geen idee welk ras het is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Om op 'gal mites' terug te komen. Ik zag van de week een hele intressante video erover. Er wordt van een sectie gedaan onder de microscope van een gal bult. Eén zo'n gal bultje is eigenlijk al een hele colonie, waar er zo 50 tot 100 mites in een bultje zitten. Ik ben bewust dat dit een andere mite soort is dan die van de druif. Maar dit geeft wel een duidelijk beelt hoe de plaag eruit ziet / werkt. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts