Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen, nadat ik terug kwam van vakantie waren alle peulen mega, ik heb de doperwten er toen uitgehaald. Maar nu mijn vraag, nu alle peulen eruit zijn, worden er weer nieuwe bloemetjes aangemaakt of kan ik nu de planten verwijderen? Ik zie wel bij het blad op sommige plekken iets nieuws groeien. 

IMG_20200713_091912.jpg

Geplaatst:

Zolang het loof groen is lekker door laten gaan!

Heeft de plant niets meer te leveren dan zie je 'm afsterven 

( plant wordt geheel lichtbruin)terwijl

de laatste peulen met zaad eraan hangen.  ( ook lichtbruin).

Heb je plaats genoeg, lekker laten staan voor het laatste beetje.

Heb je weinig plaats, snel ruimen want er kan nog net  een andere zomergroente gezaaid/gepoot of gelegd.

Geplaatst:

Ah bedankt, de meeste zijn nog mooi groen, dus dan laat ik ze nog even zitten, ik heb niet veel ruimte, maar ik heb wel ook net bieten en wortelen geoogst dus daar heb ik ook nieuwe ingezaaid. 

Geplaatst:

ik denk dat de planten nu gaan instorten,

ze zijn eenjarig en ook langedagplant, bloei wordt gestimuleerd door een lange daglicht periode, eigenlijk korte nacht periode

leuk om te kijken wat er gebeurt verder

maar wij knippen ze af en planten nog iets na op de grond vol stikstofknolletjes

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik had dus een van de drie rekken verwijdert en twee laten staan om te kijken wat er zou gebeuren. En ik zou dus niet meer zo snel opgeven:classic_biggrin: uit stukken met bruine bladeren groeien inmiddels weer groene bladeren, ook vanuit de grond komen er weer nieuwe met inmiddels al bloemen en peulen. Ik heb al weer een twee persoons portie kunnen oogsten dat ondanks dat ik ook een aantal peulen heb laten hangen dus nu heb ik harde erwtjes om volgend jaar te planten en verse peulen. Er zitten er nog veel meer aan maar ik heb vooral foto's toegevoegd van delen die kansloos leken maar weer peulen geven.

IMG_20200805_123640.thumb.jpg.1d8ff56ab1a62703f170091bdd8b7d14.jpgIMG_20200805_123554.thumb.jpg.7ea96e153562538fcc92204c5930e55e.jpgIMG_20200805_123534.thumb.jpg.038179b1cc074efe980f6fd0dd22822c.jpgIMG_20200805_123435.thumb.jpg.1ae071649585bd37b533f06afb335c63.jpg

Geplaatst:

Ik vind dat apart. Ik teel iets van 3, 4 rassen peulen, maar ik heb nog nooit zo'n hergroei gezien.

Het is nu wel ideaal weer om de zaden mooi te laten drogen aan de plant. Ik laat m'n planten - Carouby de Maussane heb ik vooral dit jaar - lekker staan geel te worden, want ik was zo'n beetje door m'n zaad heen, en de planten gingen goed, dus dan komt er met dit droge weer ook goede kwaliteit zaad aan. 

Geplaatst:

Ik sluit me aan bij roeier.

Droogte, warmte, meeldauw en kortere dagen maken het de peulen niet gemakkelijk.

Ik droog wat er nog aanhangt voor zaad en om spruiten te trekken in de winter.

Wat nog eetbaar is gaat in de pan.

Groei zit er nog wel in maar wat er aan peultjes komt groeien is misvormd of aangetast.

Hier ben ik aan de laatste oogsten bezig maar dat geeft niets want de andere bonen geven nu meer dan voldoende.

In het begin van de zomer is het wel eens gebeurd dat de peulen die ik wilde ruimen toch nog wat gaven na een bui bij koel weer, maar dan zit de groei aan de top van de plant.

Maar mooi dat het bij jou wel lukt.

752550880_20200625_102620(2).thumb.jpg.bde1cd6a6c98d7e2ebede0b2dd806d57.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Heraut heb ik meestal ook. Deze soort (wat een zeer gangbaar ras is, interessant die site van mm, ze geven daar niet eens aan hoeveel gram zaad je krijgt voor je geld? en telen drie plantjes als nateelt?) is de verbeterde versie van de vroege Hendrik.

Een ras dus die geteeld wordt vanwege de zeer vroege oogst.🙄

Uit eigen ervaring weet ik dat ik beter sperziebonen als nateelt kan zetten, eventueel met een tunneltje bij slecht weer in september.

Edit: Ik zag dat er toch een hoeveelheid bij staat 15 gram voor 2,79 Euro

Een andere aanbieder (Garant zaden) bied deze soort aan : 100 gram voor voor 1,45 

aangepast door Patrijs

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...