Scififreak Geplaatst: 21 juli 2020 Geplaatst: 21 juli 2020 Hopelijk weten jullie raad . ik zet nu men eerste jaar tomaten , het gaat vooral over de CB zaden die ik van een vriend kreeg en super lekkere tomaten geeft . De planten groeien super en de tomaten die er aan komen zijn mooi en dik . Maar er hangen er zo weinig aan veel bloempjes drogen en dan blijft er een klein knopje zitten dat niet groeit . Zijn dit tomaten dat nog moeten beginnen met groeien (hopelijk) of zijn deze gewoon niet bevrucht ? Nu ben ik elke dag in de serre geweest en tegen alle planten gaan tikken . Om de dag of 2 dagen water gaan geven . De planten bij men vriend hebben ook niet veel tomaten meer zegt hij , de opbrengst is veel minder dan toen hij deze zaden kreeg . Weet iemand over welk soort dit zou gaan , kan ik volgend jaar mss beter deze planten enten om terug meer opbrengst te krijgen ? Als ik zou weten welke soort kan ik mss beter nieuwe zaden kopen van dit soort ? Hopelijk weten jullie wat raad . Alvast bedankt Quote
RobO Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 is je bemesting op orde? ik zie wat vlekkerig blad staan ze niet te warm? liefst onder de 30 graden Quote
swier050 Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 Hoi Scififreak, Zijn het 'originele' zaden of zaden gehaald uit de Coeur de Boeuf tomaat van die vriend. Het kan zijn dat er dan een kruisbestuiving heeft plaatsgevonden en hierdoor de opbrengst minder is geworden. Quote
Scififreak Geplaatst: 22 juli 2020 Auteur Geplaatst: 22 juli 2020 Bemesting weet ik niet zeker heb net zo een metertje in de grond gestoken en dat zegt te laag maar giet elke week met vloeibare tomaten meststof . Het metertje zegt Het zijn zaden gehaald uit zaden van zaden van zaden van zaden al vele jaren verder . En die kleine knopjes , zijn dit tomaten in wording of onbevruchtte ? Quote
redzebra Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 Het lijkt op een Coeur de Boeuf, maar kan een kruising zijn als het van eigen zaad komt zoals @swier050 zegt. De echte Ossenhart (Coeur de Boeuf) maakt hele vertakkingen van bloemen aan, waarvan maar een aantal tot tomaat uitgroeien, maar normaal zijn dit er meer als genoeg, op eenzelfde tros kan je soms al oogsten terwijl een andere vrucht pas begint. De bladeren van de plant zien er meestal ook niet uit in vergelijking met andere tomatenrassen, maar dat is gewoon eigen aan de soort en niks mis mee. Te vochtig, te warm zoals @RobO zegt kan leiden tot slechtere vruchtzetting, de kleinere witte knopjes die je ziet zijn helaas niet bevrucht en blijven zo, als de bloem valt moet je direct of een paar dagen later al een mooie vruchtvorming zien. De plant regelt zichzelf ook een beetje, en maakt vruchten aan wat hijzelf op dat moment aankan, dus het kan zijn dat na oogst van de grote die er nu aanhangen, de vruchtzetting terug een stuk beter wordt, enten geeft een beter wortelgestel en heeft naar mijn ervaring een redelijk positief effect op zo'n Ossenhart plant. Quote
Scififreak Geplaatst: 22 juli 2020 Auteur Geplaatst: 22 juli 2020 @redzebra bedankt voor de duidelijke input . Te warm zal het idd zeker ook geweest zijn , en de planten geven al niet super veel opbrengst . Volgend jaar afdakje naast de serre en daar maar tomaten onder zetten dan . Voor het enten wat gebruik ik dan best als wortelstel voor deze tomaten . En weet iemand een goede site voor dit ras mss ook eens met nieuw zaad te proberen . Die dingen zijn gewoon zo lekker , heb al zeker 4 mensen dat geen tomaat lusten ze laten eten en ja ze zouden de groene gaan plukken Quote
Scififreak Geplaatst: 22 juli 2020 Auteur Geplaatst: 22 juli 2020 Het lijkt me dus een combo van alle problemen . Te warm @RobO. En Vele jaren kruisbestuiving @swier050 Dus Kan ik mss best al die knopjes afknippen en een oksel laten groeien om toch wat meer oogst te krijgen of is het een verloren zaak ? Quote
redzebra Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 Is geen verloren zaak, je kan nog altijd een oksel laten groeien. Normaal zeggen ze de laatste bloemen op 15 augustus in een serre geven nog rijpe vruchten. Ik hou het op eind augustus, maar ja ieder zijn ding. Quote
Scififreak Geplaatst: 22 juli 2020 Auteur Geplaatst: 22 juli 2020 Dus ik laat een oksel groeien en knip de rest af dan ? Of laat de rest staan ? want bovenaan heb ik niet veel meer . EEn plant heb ik niet getopt en groeit dus nog verder . Kan ik op een andere manier dan schudden /trillen verzekeren van een bestuiving ? Quote
redzebra Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 (aangepast) daar vraag je me wat, ik tril eigenlijk nooit, heb het geluk denk ik van wat hommeltjes in de serre. Je moet even kijken hoe je plant eruit ziet, kan je hem verder leiden langs de bovenkant in de serre? Of laat je oksel uitgroeien (oksel maakt pas na meerdere bladeren bloemen aan). Ik laat soms later een lage oksel uitgroeien omdat de plant dan al relatief kaal is. Je kan eventueel ook de plant laten zakken, dat is wat ze professioneel doen, bladeren wegnemen onderaan, stengel ligt dan op grond, de hele plant hoeft niet recht naar boven te gaan. Het is eigenlijk een beetje een luxeprobleem wat je hebt. 22 juli 2020 aangepast door redzebra Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 Toevallig heb ik dit jaar ook niet al te veel vruchten aan de CdB in de kas. Onderste trossen wel, dan enkele trossen niet goed bestoven en dus verdord. Ik wijd het aan de warmte en gevoeligheid daarvan van de CdB. Jullie denken ook aan kruisbestuiving? Ik neem al vele jaren mijn zaden van mijn eerste mooiste vrucht🧐. ik heb ook een CdB buiten staan ergens, morgen eens kijken hoe die er wat vruchten betreft bijstaat. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
swier050 Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 Kruisbestuiving komt niet heel veel voor omdat tomaten een zogenoemde gesloten bloem hebben maar het kan dus wel. Als je dan net de zaden van een tomaat gebruikt waarbij kruisbestuiving heeft plaatsgevonden kan het resulteren in veranderende opbrengsten. Maar daarnaast spelen ook andere bovengenoemde factoren waarschijnlijk een rol zoals temperatuur en voeding. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 Eerder de omstandigheden als warmte en dergelijke want mijn uit hetzelfde zaad pakje gekomen CdB in de tuin zijn wel wat beter in de tros gekomen. Ik hoorde wel van de tomaten man hiet dat de CdB altijd een beetje lastig is, eerst grote vruchten aan de onderste trossen en dan enkele slechter ontwikkelde trossen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Scififreak Geplaatst: 24 juli 2020 Auteur Geplaatst: 24 juli 2020 Ben ondertussen een zoektocht gestart naar zaden voor volgend jaar . En ook naar een zaad voor de onderstammen maar dat vind ik niet zo veel . Voorlopig heb ik Onderstammen -Spirit F1 vlaams zaadhuis -Landon F1 Vreekens zaden Tomaten zaad -oxheart -beefeater -Pink Brandywine -Morguage Lifter Allen van ohio heirloom seeds (wat vergezocht vind ik) Hebben jullie tips / sites waar ik deze kan bestellen en is er verschil tussen die onderstammen ? Quote
RobO Geplaatst: 25 juli 2020 Geplaatst: 25 juli 2020 ik heb spirit gebruikt onder brandywine, CdB, Marzano,Balck Russian; gaat prima met entclipjes voor een kopenting, ik kocht ze hier 1 Quote
Scififreak Geplaatst: 26 juli 2020 Auteur Geplaatst: 26 juli 2020 Quote ik heb spirit gebruikt onder brandywine, CdB, Marzano,Balck Russian; gaat prima met entclipjes voor een kopenting, ik kocht ze hier Ja deze site had ik ook al gevonden , zelfde als bij Vlaamse zaadhuis (iets goedkoper dacht ik ). Quote
redzebra Geplaatst: 26 juli 2020 Geplaatst: 26 juli 2020 @Scififreak ik kocht mijn planten altijd altijd aan, maar wegens de onzekerheid zoals dit jaar, zal volgend jaar voor mij ook de eerste keer zijn om zelf te enten. Zaden voor onderstammen buiten de spirit dan (maar daar vind ik geen beschrijving van, ziekteresistentie etc) zijn moeilijk verkrijgbaar. Vreekens zaden had buiten die "Landon" begin dit jaar ook "Kardia" staan, lees hier wel op het forum dat er slechte ervaringen zijn met de leveringstijden van Vreekens zaden. Misschien moeten we volgend jaar een nieuw topic aanmaken en ons ervaringen delen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 juli 2020 Geplaatst: 26 juli 2020 Mijn CdB buiten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Scififreak Geplaatst: 27 juli 2020 Auteur Geplaatst: 27 juli 2020 Volgend jaar gaan er hier ook buiten onder een afdak komen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.