Ga naar inhoud

Beginnergeluk en nu de echte uitdaging

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedendag tuinliefhebbers,

Ik ben Piet en ik komt uit de regio Zeeland en ik ben vorig jaar begonnen met een moestuin in mijn eigen achtertuin met redelijk wat beschikbare ruimte (150 m2). De grond is wel een uitdaging, stevige klei die plakt als een gek na 1 regenbuitje maar hard als steen na een dag droogte.

Vorig jaar compleet zonder ervaring en kennis begonnen en veel beginnersgeluk gehad. Ik had Broccoli, Tomaat, Winterpeen, Ui, Radijs, Snijbiet, Aardappel, Tuinbonen en wat fruitboompjes. En eigenlijk ging alles goed, mooie oogsten en geen enkele ziektes of plagen.

Dus vol goede moed begonnen aan het tweede jaar maar dit viel toch wat meer tegen. Alles komt wat minder goed op door de langdurige droogte in het voorjaar, wortels en mais zijn bijvoorbeeld helemaal niet opgekomen. Ook heeft mijn druif inmiddels stevig last van meeldauw, hebben mijn opgekweekte plantjes het niet gered en heb ik inmiddels toch wel een slakkenprobleem in de tuin.  Kortom, ik krijg steeds meer te maken met de realiteit dat moestuinieren niet vanzelf gaat 😀 dus dat leek me een goed moment me aan te melden op dit forum.

Al heb ik ook successen, zo gaat mijn enige komkommerplant super en heb ik nu voor het eerste quinoa en rode kool geplant wat ook allebei aardig opkomt. Ik zal wel eens wat foto's posten als men dat leuk vind.  Voor nu heb ik een concrete en dat is dat mijn aardappels wat gekke vlekken vertonen. Ik ben benieuwd of dat nu het normale afstervingsproces is of toch een ziekte/schimmel, zijn de aardappels dan nog wel goed? (ik heb 2 plantjes uitgegraven en de aardappels zien er pefect uit, wel nog erg dun qua schil). Hieronder 2 foto's

Groeten,

Piet

IMG20200721154007.thumb.jpg.0fb68affa3e46ac9b8bc0776da8eb0a8.jpg

IMG20200721154013.thumb.jpg.4291141e1f2755770f26329cc61c1868.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Dag Piet,

Welkom op het forum.

Zo ver ik  kan zien is er niks mis met je aardappelplanten. Gewone veroudering.

Antoinette

aangepast door Amrutten
Geplaatst:

Beste Antoinette,

Bedankt voor de welkom en de verduidelijking, hoe zie je dat nu? Ik heb bijvoorbeeld ook deze komkommer waarvan een bladeren verkleuren. Dan twijfel ik of dat natuurlijk veroudering is maar het lijkt ook wel een beetje op foto's die ik vind van mozaiekziekte of valse meeldauw. Dus dat vind ik nog lastig te herkennen.

IMG20200728191928.thumb.jpg.c997f604a8584d2027722e8c26e0209e.jpg

Geplaatst: (aangepast)
11 uren geleden, RobO zei:

dit lijkt me valse meeldauw

het is al heel ver maar je kunt dit nog proberen

Bedankt voor de reactie,

Weet je zeker dat het valse meeldauw is? Want ik had gelezen dat bij Valse meeldauw vraagt schimmelvorming zit op de onderkant van het blad, en ik kan daar niet zoveel aan zien. Ik heb een foto gemaakt van de onderkant van het blad en de hele plant van een afstandje. Mocht het wel een schimmel zijn kun je de vruchten dan nog wel eten?

IMG20200729173341.thumb.jpg.348abdbdd51cc53158657be6bf262ef9.jpg

IMG20200729173124.thumb.jpg.62e58a2fb7f80651a23478bb3c7a5206.jpg

aangepast door Piet55
Geplaatst:

"pas bij hoge luchtvochtigheid krijg je paars pluis aan de onderkant" stop eens een blad in een plastic zakje met wat vocht?

(net zoals de phytophtora test bij aardappel)

spacer.png

• Like 1
Geplaatst:

Beste RobO,

Bedankt voor de uitleg, ik wist helemaal niet dat je dit zo kon testen. De waarde van dit forum bewijst zich nu al 😀. Ik heb het blad in een zak gedaan vannacht en vanmorgen zaten er inderdaad paarachtige vlekken op. Ik heb gelijk het advies opgevolgd van de link die je gaf om de aangetaste bladeren te verwijderen ik heb ik een knoflookmengsel gemaakt wat ik en morgen op ga spuiten. Ik neem aan dat je de vruchten wel gewoon kunt eten zolang deze geen aantasting vertonen?

IMG20200730131923.thumb.jpg.47825ac0d4d055ca6adebd626bd1281e.jpg

• Like 2
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...